اثرات مخرب دعوای والدین بر کودکان

براساس تحقیقات، کودکانی که در معرض منازعات شدید، مداوم و طولانی مدت والدین خود قرار می‌گیرند،می‌توانند به افرادی تهاجمی، متخاصم و خشن بدل شوند.

یادداشت-همای سعادت آنلاین- در مواقعی نیز تاثیر مشاجره والدین بر فرزند به صورت کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی بروز می‌کند که در بعضی از کودکان می‌تواند حتی تبدیل به روحیه خودکشی شود. علاوه بر این، عملکرد تحصیلی کودک در نتیجه مشاجرات والدین آسیب می‌بیند که همین امر بر پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی وی نیز اثر می‌گذارد.

اثرات مخرب دعوای والدین  برکودکان :

شکست در روابط
کودکان سعی می‌کنند در روابط خود مانند پدر یا مادر شان رفتار کنند و اگر شما هم مدام در حال جر و بحث باشید، کودک تان در آینده همین رفتار را در رابطه به کار می‌گیرد و در نتیجه روابط کودک‌های شما در آینده دچار شکست خواهد بود و او نیز همیشه از این شکست‌ها آسیب می‌بیند.مشکلات جسمیدیدن دعوای خانواده می‌تواند باعث احساس اضطراب و افسردگی و درماندگی در کودک شود و در نتیجه این احساسات منفی بر روی سلامتی انسان تاثیر می‌گذارد و گاهی اوقات در بعضی از کودکان باعث غذا نخوردن و در بعضی دیگر باعث پرخوری می‌شود که تمام این‌ها روی سلامت جسمی آن‌ها نیز تاثیر گذار است.خواب ناآراممشاجرات والدین روی الگوی خواب کودکان تاثیر منفی دارد و خواب آرام را از کودکان می‌گیرد و باعث زودرنجی و بهانه جویی کودک می‌شود.
ناتوانی در تمرکز برای مطالعه و افت تحصیلی
دعوا کردن در مقابل کودک باعث می‌شود که ذهن او یکسره مشغول باشد و در نتیجه نمی‌تواند فکر خود را از این دعوا‌ها به درس هایش متمرکز کند و تمرکز او پایین خواهد آمد.اعتماد به نفس پایینترکیب احساساتی مثل گناه، خجالت، بی ارزشی و نا امیدی در کودکی با این شرایط ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که او به طور کلی احساس اعتماد به نفس پایینی داشته باشد.مشکلات ارتباطی با همسالانمشاجرات والدین کودکان را غمگین، مشوش، پرخاشگر، لجباز می‌کند و سبب می‌شود مشکلات ارتباطی با همسالان خود داشته باشند.پرخاشخانواده‌هایی که جلوی فرزندان خود دعوا می‌کنند، در واقع به فرزند خود این گونه یاد می‌دهند که برای حل مشکلات باید پرخاش کرد و دعوا راه انداخت و بنابراین کودکان سعی می‌کنند که مشکلات خود را از همین طریق حل کنند و نتیجه این اتفاق باعث روابط شکست خورده و پرخاشگری می‌شود.
تاثیرات طولانی مدت مشاجره والدین روی کودکان
براساس تحقیقات، کودکانی که در معرض منازعات شدید، مداوم و طولانی مدت والدین خود قرار می‌گیرند، می‌توانند به افرادی تهاجمی، متخاصم و خشن بدل شوند.دعوای والدین باعث می‌شود تا فرزندان در برابر استرس بسیار ضعیف نشان دهند و همین امر باعث می‌شود تا سلامت روانی آن‌ها تحت تاثیر قرار گیرد. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان دعوای میان والدین که منجر به طلاق آن‌ها شود باعث می‌شود تا فرزندان از مشکلات روانی رنج ببرند و در خوشبختی آینده آن‌ها تاثیر منفی بگذارد.الگو‌های رفتاری ناسازگار در بچه‌ها زمانی شکل می‌گیرد که می‌خواهند خود را با دعوا‌ها و مشاجرات پدر و مادر وفق دهند. آن‌ها گریه می‌کنند، علائمی از ترس نشان می‌دهند، در دعوای والدین دخالت می‌کنند و فرار می کنند.بچه‌ها ممکن است حساس و مضطرب شوند. این خصوصیات رفتاری می‌تواند تاثیر بسیار هنگفتی بر اعتماد به نفس، تصویر نفس و عزت نفس آن‌ها داشته باشد.وقتی الگو‌های احساسی منفی از زمان کودکی در آن‌ها شکل گیرد، اصلاح و تغییر آن‌ها بسیار دشوار شده و در زندگی آینده آن‌ها خطرساز خواهد شد.اگر بچه‌ها بطور مداوم شاهد این دعوا‌ها باشند، به ویژه در محیط خانه، این رفتار‌ها را تقلید کرده و در بازی با دوستانشان و در موقعیت‌های دیگر همان‌ها را اجرا می‌کنند.

مدل سازی از رفتار‌های والدین، پدیده‌ای رشدی است که اگر دعوا کانون آن باشد، تاثیراتی بسیار مخرب خواهد داشت.والدین اکثراً سعی می‌کنند حرف‌ها و مشاجراتشان را دور از چشم کودکان انجام دهند تا خطر شنیده شدن آن‌ها توسط بچه‌ها و ناراحت شدن آن‌ها کمتر شود.توصیه می‌شود که اگر والدین می‌توانند احساسات خود را کنترل کنند، بهتر است مخالفت‌ها و ناسازگاری‌های خود را به تعویق بیندازند تا محیط و زمانی مناسب برای خالی کردن آن‌ها پیدا کنند. بهتر است این مشاجرات در محلی به غیر از خانه انجام شود، پارک یا سایر محیط‌هایی که بچه‌ها در آن حضور نداشته باشند، مناسب‌تر است.اما برای بسیاری از والدین دور نگه داشتن مشاجرات از خانه، غیرممکن است خلق و خو به سرعت عوض می‌شود و قبل از اینکه حتی خودتان هم متوجه شوید، دعوا را راه انداخته اید.مواردی که باید هنگام دعوا در مقابل کودکان به یاد داشته باشیم؟شاید هنگام دعوا کردن این موضوعات را فراموش کنید…

انتهای پیام/