استاندار پیام رسان توسعه لرستان

مهمترین موتور محرکه توسعه در هر جامعه ای نیروی انسانی است ابزار مهم این نیرو باید فکر و خلاقیت برای ایده پردازی باشد.

یادداشت-همای سعادت آنلاین- متاسفانه یکی از دردهایی که لرستان مدت های زیادی با آن دست و پنجه نرم کرده است ضعف نیروی انسانی متخصص بخصوص در حوزه مدیریت است.مدیریت کلان و ارشد استان هم از این  موضوع مستثنی نبوده است، چرا که وقتی استانداران این استان در دوره های قبل، فقط یک سال اول حضورشان در لرستان را به شناخت محیطی  و ترسیم دردهای استان می گذشت و این شده که بیهوده یکسال کاری در استان به هدر رفته است.موضوع دیگرهم شناخت نداشتن استانداران از ظرفیت عظیم نیروی انسانی متخصص و خبره لرستان که سرآمد آن مدیران فنی و تحصیلکرده و با تجربه است. همین بیگانگی با فضای استانی در ابعاد مختلف، بزرگترین ضربه را به لرستان در دهه های گذشته زده است.خوشبختانه بهترین پیام دولت انقلابی و مردمی برای لرستان، انتخاب یک استاندار بومی از دل همین استان و آشنا با فضای آن بوده است.

اهمیت حضور استاندار بومی

زمانی که مدیران ارشد سابق استان دچار روزمره گی و روی آوردن به خدمات سطحی و اقدامات نمادین می کردند (به طور مثال در بدو ورود اقدام به تغییر تمام مدیران قبلی می کردند و ظرفیت مدیریتی استان به چالش کشیده می شد، اما استاندار فعلی با گذشت یک سال از حضور خود در استان نهایتا ۵۰ درصد تغییر و جابه جایی مدیر داشته است که نشان دهنده اعتقاد وی به تجربه مدیریتی است. باید توجه داشت که این موضوع در حالی رخ می دهد که حامیان دولت به شدت استاندار را تحت فشار برای تغییر مدیران می گذارند، قابل توجه اینکه جابه جایی های صورت گرفته هم فقط براساس نیاز استان و تقویت آن حوزه ها صورت گرفته است که می توان از صنعت و معدن و اداره تعاون و کار استان نام برد که باعث تحرک مثبت و رضایت مندی در این دستگاه ها شده است) استان های همجوار با استانداران بومی به سرعت پله های ترقی و توسعه را پیموده و شکاف توسعه ای خود با لرستان را بیش از پیش کرده اند.

تشخیص مدبرانه مشکلات و راه های حل آن

دکتر فرهاد زویار به عنوان اولین استاندار بومی و دارای سابقه و دید عمران و توسعه ای بزرگترین امتیاز دولت انقلابی و مردمی برای این استان بوده است.
از دید طبیبان حاذق مهمترین راه درمان هر بیمار، ابتدا تشخیص واقعی درد و بعد از آن تجویز دارو و نسخه پیچی است.موضوعی که در این دیار مدت ها پنهان و پوشیده بود و استانداران سابق بدون تشخیص درد توسعه لرستان، نسخه های رنگارنگ پیچیدند که حاصل آن زوال استان و آمارهای وحشتناک پسرفت است.
این روزها به لطف حضور مدیر ارشد بومی؛ استان درد خود را تشخیص داده و خوشبختانه درمان بر روی آن هم شروع شده است.جلب سرمایه گذار جذب اعتبارات بخش خصوصی و جلب سرمایه گذار بهترین و شفا بخش ترین نسخه ای است که طی ۱۲ ماه گذشته بر روی استان  پیاده شده است، که آمار ۳هزار میلیارد تومانی جذب سرمایه و اعتبار و فعال شدن برخی پروژه های مسکوت مانده، فقط یکی از محصولات این نسخه پیچی با تدبیر بوده است.

احیاء ظرفیت های خاموش
وقتی یکی از اصلی ترین مطالبات مردم استان طی یک دهه گذشته احیاء کشت و صنعت و دیگر ظرفیت های اقتصادی مسکوت مانده بود، مهندس بازوند  با تلاش پیگیرانه و جذب سرمایه گذاران غیر بومی و حتی خارجی دست به احیاء این صنایع  زد.سرمایه گذاری ۲۰۰میلیون دلاری آن هم فقط در بخش کشت و صنعت بهترین شاهد برای گفته های فوق است.البته بحث راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک، منطقه ویژه اقتصادی ازنا، حوزه سد سازی، بخش راهسازی، و از مهمترین آنها، احیا و ساماندهی فرودگاه مرکز استان و توسعه پروازهای آن از اصلی ترین مصداق هایی است که طی ۱۲ ماه گذشته با حضور استاندار لرستان احیاء شده است.

لزوم توجه به نیروی انسانی خلاق

به هر روی حال که اصلی ترین درد استان و موانع توسعه در آن تشخیص داده شده است نباید احساس کنیم که تنها استاندار باید این وظیفه را به دوش بکشد وما به تماشا بنشینیم.قطعا همانطور که گفته شد نیروی انسانی خلاق، بخصوص در حوزه مدیریتی و نخبگان استان مهمترین ابزار و بازوی یاری رسان برای مدیریت ارشد استان هستند.

لزوم توجه به جذب اعتبارات بخش خصوصی

بنظر می رسد وقتی که مدل اقتصادی غالب در کشور بر محور اصل ۴۴ و جذب سرمایه های بخش خصوصی می چرخد، مدیران اجرایی استان نباید انتظار چندانی از دولت داشته باشند. از طرفی با بودجه های مصوب شده برای استان نمی توان امید چندانی به گشایش در کارها داشت. برای همین به قول استاندار، مدیران استان باید جسارت را سرلوحه کار قرار داده وبه جای پشت میزنشینی، حضور در مراکز تصمیم گیری پایتخت و جذب اعتبارات شناورو بخش خصوصی را به استان رهنمود کنند.مدیریت مدبرانه وقتی که تمام بودجه عمرانی استان طی یک سال کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان است چطور می توان هم سد ساخت و هم راه آهن و فرودگاه؟؟ وقتی اعتبارات قطره چکانی است قطعا طرح های بزرگ باید سالیان دراز خاک بخورند و فکرهای بلند  توسعه گرایانه را تعطیل کرد.استان لرستان جذابیت های فراوانی برای بحث سرمایه گذاری دارد، از صنعت گردشگری گرفته تا بخش دامداری و کشاورزی، از صنعت سنگ تا تکنولوژی های هوش مصنوعی و فکر تجاری فقط هنر مدیران این است که مانند استاندار این جذابیت ها را به شکل درست و منطقی  برای سرمایه گذاران مطرح و عملیاتی کنند، همگی باید در کنار استاندار این فرصت مهم را از دست ندهیم.

رضا میرزایی
انتهای پیام/