باغ موزه دفاع مقدس، در سایه ی وعده های بی عمل !

با گذشت ۱۳ سال از آغاز کار مطالعاتی باغ موزه دفاع مقدس لرستان، هیچ یک از وعده های مسئولان، عملی نشده است و پیشرفت آن، روند کندی را طی می کند.

به گزارش همای سعادت، استان لرستان، از جمله استان هایی است که در طول جنگ هشت ساله علیه کشورمان، از گزند دشمنان در امان نبوده است و با تقدیم ۶ هزار و ۳۰۰ شهید، دِین خود را به انقلاب اسلامی ادا کرده است.شهدایی که خالصانه، برای دفاع از میهن، تداوم انقلاب و لبیک به ندای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، به جبهه های نور علیه ظلمت رفتند و تا آخرین نفس بر عهد خود پایدار ماندند و جان خود را فدای ایران و ایرانی کردند تا امروز شاهد برافراشته شدن پرچم عزت و افتخار کشورمان در سراسر جهان باشیم.

آنها تسلیم ظلم و ظالم نشدند، مرگ با عزت را به زندگی ذلت بار ترجیح دادند و جان خود را به بهای بهشت با خدای خود معامله کردند. تسلیم شدن در قاموس آنها نبود چرا که از دید آنها، تسلیم شدن، برابر با وابستگی بی چون چرا به قدرت های شرق و غرب دنیا بود. استقلال و آزادی امروز کشورمان، مرهون خون های پاک دلاورمردانی است که چشم از زیبایی ها و زرق و برق دنیا فرو بستند و شجاعانه در برابر مزدوران و ستمگران ایستادند و از مرگ نهراسیدند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: اگر این شهادتها نبود، اگر این فداکاری‌ها نبود، این نظام باقی نمیماند؛ این نهال نظام ، مورد تهاجم طوفانهای سخت بود. (۱۵ آذرماه ۹۵).حال بر ما فرض است که با هر شیوه، هنر و ابزار ممکن، نگذاریم فداکاری های آنها از یاد برود و با تکرار و انتشار پی در پی جان فشانی های مردان و زنان روزهای سخت دفاع مقدس، اجازه ندهیم لحظه ای، مورد غفلت واقع شوند.

دوران دفاع مقدس، برهه ای حساس از تاریخ پر فراز و نشیب کشورمان است که ثبت لحظه لحظه ی فتوحات و دلیری های شهدا و رزمندگان آن دوران، به گسترش روز افزون و بیش از پیش انقلاب اسلامی در سراسر دنیا کمک می کند، کما اینکه تا کنون، در ثبت و ضبط کامل و کافی آن لحظات سرنوشت ساز، کوتاهی هایی هم صورت گرفته است.

کار مطالعاتی باغ موزه ی دفاع مقدس لرستان، در سال ۸۷ و عملیات ساخت آن در سال ۸۹، در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع در تپه ی شهدای گمنام خرم آباد آغاز شد. آن زمان برآورد شده بود که این پروژه، با اعتبار ۸ میلیارد تومان، به بهره برداری خواهد رسید، ولی اکنون با گذشت ۱۳ سال، در سایه ی بی تفاوتی و عدم پایبندی مسئولان و از جمله استاندار لرستان، به وعده و وعیدهای خود، همچنان چشم انتظار اعتبار است.

سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان، در خصوص آخرین وضعیت باغ موزه ی دفاع مقدس، در گفت و گو با همای سعادت، ضمن ابراز نگرانی و نارضایتی از روند کند پیشرفت این مکان بزرگ فرهنگی گفت: این پروژه، از تیرماه سال گذشته تا کنون، فقط ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، این در حالی است که در دیگر استانها، با کمک نهادهایی مثل شورای شهر و شهرداری، قطعه ای زمین فروخته می شود و با پول آن، موزه های دفاع مقدس را می سازند ولی متاسفانه در لرستان اینگونه مشارکت‌هایی وجود ندارد و بنابراین شاهد تاخیر در افتتاح آن هستیم.

وی افزود: استاندار در جلسه ای، از کمک ۵ میلیارد تومانی خود، جهت تکمیل و ساخت باغ موزه خبر داد که با سفر معاون سازمان برنامه ریزی و بودجه به لرستان و بازدید وی از این پروژه، قرار شد ۱۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد ولی بعد از اختصاص این مبلغ، استاندار اعلام کرد که آن مبلغ ۵ میلیارد تومان هم از همین مبلغ اختصاص یافته، پرداخت می شود.

رشیدی اظهار داشت: بعد از اینکه استاندار به قول خود عمل نکرد و ۱۰ میلیارد تومان هم پرداخت نشد، به وی پیشنهاد دادیم که مبلغی را برای پرداخت مطالبات پیمانکار پرداخت کند تا روند ساخت، ادامه یابد، این در حالی است که اگر مطالبات پیمانکار به موقع و با سرعت بیشتری پرداخت شود، او هم نیروی کار بیشتری می‌ گیرد و پروژه، زودتر تکمیل می شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اضافه کرد: استاندار قول مساعد داد که یک میلیارد تومان برای پیمانکار پرداخت کند ولی متاسفانه تا کنون هیچ یک از مبالغ یاد شده، پرداخت نشده است.

وی با ابراز نارضایتی از عدم مشارکت سایر دستگاه ها ادامه داد: ساخت و تکمیل این باغ موزه، به تنهایی از عهده ی بنیاد حفظ آثار خارج است و باید دیگر مسئولان هم پای کار بیایند ولی متاسفانه شاهد بی تفاوتی و عدم پایبندی آنها به وعده های داده شده هستیم.

رشیدی با اشاره به تامین اعتبار باغ موزه دفاع مقدس از دو طریق ملی و استانی، از تخصیص ۸ میلیارد تومان به صورت اوراق که متعلق به سال ۱۴۰۳ است خبر داد و بیان کرد: این مبلغ نیز با توجه به عوارض، مالیات و تنزیل، به حدود ۳ میلیارد تومان کاهش می یابد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار از پیشرفت ۹۰ درصدی این پروژه، بعد از ۱۳ سال انتظار خبر داد و افزود: تا کنون، ۲۶ میلیارد تومان برای ساخت آن، دریافت شده و برای اتمام و بهره برداری از آن نیز، ۲۵ میلیارد تومان نیاز است.

وی همچنین از تکمیل باغ موزه تا پایان سال جاری خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر، در مرحله ظریف کاری آن هستیم که این مرحله باید با دقت بیشتری انجام شود.

امیدواریم با بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس، که می تواند به مکانی مناسب برای نمایش مقاومت در برابر ظلم و روایتگر فداکاری های روزهای سخت جنگ و حفاظت از میراث معنوی خطه ی ولایتمدار لرستان باشد، تبدیل شود، گامی ارزشمند در جهت پیشرفت فرهنگی استان و کشور برداشته شود، تا یاد و نام شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، جاودان بماند، به نسل های بعد منتقل شود و به فراموشی سپرده نشود چرا که، به گفته ی رهبر معظم انقلاب، «مساله‌ى شهید و ایثارگرى، موتور حرکت جامعه است».

گزارش: فاطمه شاه کرمی

انتهای پیام/