برگزاری کمیسیون های ماده ۷۷ و ۱۰۰ برای کمک به شهرداری ضروری است

نامداری با بیان اینکه متاسفانه املاک شهر سراب دوره به شکل قولنامه ای می باشند و به همین علت بخش اعظمی از عوارض ساختمانی حذف شده است، بر ضرورت برگزاری کمیسیون ماده ۷۷ و کمیسیون ماده ۱۰۰ تاکید کرد.

به گزارش همای سعادت از چگنی،”چنگیز نامداری”رئیس شورای شهر سراب دوره،در جلسه رسمی امروز شورای شهر سراب دوره،اظهار داشت: وضعیت تنظیف شهر قابل قبول نیست و فضاهای سبز شهر مثل پارک زیتون و دیگر فضاهای سبز شهر از جمله بوستان معلم جلوی آموزش و پرورش و بوستان های میلاد و ساحلی در حال تخریب هستند که باید برای نجات آنها چاره ای اندیشیده شود.

وی قسمتی از مشکلات موجود را ناشی از نبود درآمد پایدار و کاهش منابع مالی دانست و افزود: رای دیوان عدالت اداری ساخت و ساز املاک شهروندان را منوط به سند رسمی یا احراز مالکیت دانسته که متأسفانه تمام املاک شهر سراب دوره به شکل قولنامه ای می باشند و به همین علت بخش اعظمی از عوارض ساختمانی حذف گردیده و وصول و دریافت برخی از عوارض و مبالغ کلان منوط به برگزاری کمیسیون ماده ۷۷ و کمیسیون ماده ۱۰۰ می باشد که تا به حال تلاش ها برای برگزاری این جلسات به نتیجه ای نرسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر سراب دوره به تعمیر ماشین آلات شهرداری اشاره کرد و گفت:ماشین آلات جزئی از اموال و سرمایه های شهرداری هستند که با توجه به نبود درآمد پایدار و منابع افزودنی مالی دیگر بهتر است شهرداری هر چه زودتر این ماشین آلات را تعیین تکلیف نماید تا بتوان با اجازه دادن و کسب درآمد از این اموال قسمتی از کاستی های مالی را جبران کرد.

وی از تخریب معابر و خیابان‌ها توسط اداره آب و فاضلاب شهرستان انتقاد کرد و تصریح کرد:اداره آب و فاضلاب بدون هیچ گونه همکاری و هماهنگی با شهرداری به کنده کاری و تخریب خیابان های سطح شهر مبادرت کرده و بعد از اتمام کار آنها را به حال خود رها نموده و همین امر موجب ضرر به شهرداری و گلایه شهروندان شده است.

نامداری در پایان سخنان خود به عدم همکاری ادارات شهرستان با شهرداری و شورای شهر اشاره و توضیح داد: مسکن مهر قدیم با پیگیری های مستمر اعضای محترم شورای تقریبا به نتیجه رسیده است که امیدواریم معاونت عمرانی استانداری هر چه سریعتر نسبت به ارسال نقشه مسکن مهر قدیم و مسکن ملی اقدام نماید.

ضرورت تزریق نیروی انسانی جوان به حوزه خدمات شهری

در ادامه نشست “حسنوند” عضو کمیته تطبیق مصوبات شورا با ذکر این نکته که ابتدا می بایست به ریشه یابی مشکلات پرداخت، گفت:در وحله اول باید رسیدگی شود که به چه دلیل اکنون شهرداری با معوقات بسیاری همچون پرداخت حقوق کارکنان و حق البیمه روبرو است و تا دیر نشده است و به سرنوشت دیگر شهرداری ها گرفتار نشده ایم راه حلی برای آن پیدا کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر سراب دوره در ادامه با اشاره به این که تمام درخواست ها و خواسته ها باید بر اساس عقل،منطق و قانون باشد،اظهار داشت :ما در شهرداری با سه مشکل عمده و اساسی نبود درآمد پایدار؛عدم تخصیص اعتبارات حوزه عمران و نیروی انسانی متخص مواجه هستیم به گونه ای که نیروی انسانی مشغول به کار در حوزه خدمات شهری وفضای سبز با توجه به کهولت سن و دیگر مشکلات از بازده کاری مفید محروم و عاجز هستند که طبعیتآ با وجود این افراد نباید انتظار خدمات مطلوب در حوزه خدمات شهری را داشت.

وی به نیازمندی تزریق نیروی انسانی جوان به حوزه خدمات شهری تاکید کرد و ادامه داد:تعدادی از افراد حوزه خدمات شهری بالای ۶۰ سال سن دارند که می بایست حتمآ برای جایگزینی آنها در اسرع وقت اقدام گردد و از افراد جوان و دارای انگیزه و تخصص در بخش فضای سبز و خدمات شهری استفاده شود.

حسنوند به نبود انضباط اداری در شهرداری اشاره کرد و ابراز داشت: با ورود مهندس بهرامی به شهرداری انضباط اداری سروسامان یافت اما مدتی است که بعضی از نیروها در رفت و آمد های خود ساعات اداری را رعایت نمی کنند که این امر سبب بوجود آمدن مشکلاتی در بیشتر حوزه ها شده است

عضو کمیته تطبیق مصوبات شورا، انتقاد ها از سر دلسوزی و باعث پیشرفت دانست و اضافه کرد:تداخل حوزه های عمران و خدمات شهری باهم و استفاده از نیروهای خدمات شهری در کارهای عمرانی و یا بلعکس باعث عدم انجام صحیح و درست کارها شده و همین امر سبب آبیاری نکردن به موقع درختان و فضای سبز شده است.

حسنوند در ادامه این نشست از عدم حضور رییس شورا و شهردار در جلسات فرمانداری شهرستان گلایه کرد و تصریح کرد:حضور در جلسات ضروری است و فرستادن کارشناسان به جلسات تخصصی باعث از دست رفتن فرصت و تصمیم گیری های غلط خواهد شد.

عضو کمیسیون تطبیق مصوبات شورا بر تعامل و همکاری شهرداری با دیگر دستگاه ها اشاره و تاکید کرد:شهرداری الان با مشکلات مالی مواجه است و برای ایجاد درآمد باید کمیسیون های ماده ۷۷ و ۱۰۰ و ماده ۵ برای در آمد پایدار شهرداری هر چه زودتر برگزار شود‌.

حسنوند یکی از دلایل تاخیر در برگزاری این کمیسیون ها را جابه‌جایی های اداری مدیران در سطح شهرستان دانست و ابراز امیدواری کرد با انتصاب مسئولین و ریاست محترم دادگستری بعنوان عضو این کمیسیون این جلسات در اسرع وقت برگزار گردند.

وی همچنین به دست وپاگیر بودن بخشنامه ها و بورکراسی کاغذبازی در الحاق زمین چسبیده به محدوده شهر که بیش از چند سال است برروی هیچ گونه کار کشاورزی انجام نمی شود، اشاره کرد و خواستار الحاق این زمین ها به محدوده شهر سراب دوره شدند.

عضو شورای استان به موجود بودن بیش از شش هکتار از زمینهای داخل محدوده شهر با کاربری های غیر کارشناسی اشاره کرد و خواستار تغییر این کاربری‌ها در کمیسیون ماده ۵استانداری به کاربری های مسکونی و تجاری شد و گفت: اگر این امر محقق شود،شهرداری سراب دوره بیشتر مشکلات حوزه مالی خود را مرتفع خواهد کرد.

حسنوند همچنین باتوجه به محصور کردن قبرستان شهر سراب دوره، پیشنهاد جانمایی برای قبرستان جدید رو از طریق منایع طبیعی و شهرداری رو ارائه نمود. و این امر می‌بایست برای آینده پیش بینی و در دستور کار شهرداری وشهردار سراب دوره قرار گیرد.

ایجاد درآمد پایدار راهی برای برون رفت از وضعیت موجود

در ادامه ” محمدمراد امیری “عضو شورای اسلامی شهر سراب دوره به بیان مشکلات شهر و ارائه راه حل آنها پرداخت و افزود: تعامل و همکاری برای پیشرفت امور ضروری است اما این تعامل نباید باعث تضعیف جایگاه شورا و شهردار شود، چرا که مسئولیت عمران شهر با شهردار است‌

عضو کمیسیون ماده ۷۷ شورای اسلامی شهر سراب دوره گفت: متاسفانه مجرای قانونی برای تعیین وظایف و مسئولیت پذیری وجود ندارد و بدین گونه شب خیابان ها درست و بدون مشکل هستند اما صبح توسط ادارات و یا اشخاص کنده کاری شده اند .

امیری جسارت و شجاعت شهردار و اعضای شورای شهر را در پیشبرد امور و اهداف شهری بسیار مهم خواند و اظهار داشت:بعضی از قوانین دست و پا گیر هستند بعنوان مثال بسیاری از افراد زمین برای ساخت منزل دارند اما بعلت بعضی آئین نامه ها اجازه ندارند و از شهرداری هم کاری ساخته نیست و‌ همین امر باعث پایین آمدن درآمد مالی شهرداری شده است.

وی افزود:ما باید برای فرار از وضعیت موجود حتما به فکر ایجاد و معرفی یک منبع درآمدی باشیم تا بتوانیم معوقات خود را به روز کنیم.

وی با بیان اینکه استقلال مالی برای شهرداری کوچک مثل شهر سراب دوره هیچ پشتوانه علمی و تخصصی ندارد، اظهار کرد:شهرداری کوچک و زیر ده هزار نفر جمعیت هیچ درآمد و سودآوری ندارند و اگر مورد حمایت قرار نگیرند به همان روال سابق دهیاری بازگردند بسیار مفیدتر خواهند بود.

امیری خاطرنشان کرد:مردم از وضعیت نظافت شهر گلایه دارند که باید به آن اهمیت بیشتری داده شود.

نماینده کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری دوره گریزی به وضعیت ماشین آلات شهرداری زد و ادامه داد: رانندگان شهرداری تاکنون از محافظت این وسایل سهل انگاری کرده اند و تا وسایل تعمیر و آماده به کار نشوند نباید انتظار کار و درآمدزایی از آنها را داشته

امیری پیشنهاد داد:در حال حاضر برای برون رفت از وضعیت موجود بهترین راه رایزنی برای تغییر کاربری زمین هایی است که در مالکیت شهرداری می باشد اما به دلیل کاربری نامناسب عملا هیچ کاربردی ندارند.

عضو شورای شهر سراب دوره عنوان کرد:ما برای خدمت به مردم عضو شورا شده ایم و از همان لحظه ای که نام ما بعنوان فرد پیروز و عضو شورا از صندوق بیرون آمده است باید خود را وقف خدمت به مردم کنیم و در راه خدمتگزاری هم مقید به هیچ وقت و ساعت خاصی نیستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر سراب دوره به دلایل عدم الحاق زمین های حسیوند به محدوده جغرافیایی شهر اشاره کرد.

گلایه مردم از وضعیت نظافت و خدمات شهری 

در ادامه این جلسه چند ساعته” مرتضی رحیمی” نماینده کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سراب به عدم استفاده لازم از نیروی انسانی در حوزه خدمات شهری انتقاد کرد و گفت:مردم از وضعیت نظافت و خدمات شهری گلایه دارند و یکی از دلایل این کم کاری ها در حوزه خدمات شهری به کار گیری نیروهای انسانی با سن بالا می باشد که دیگر توان انجام کار مفید را ندارند ‌

وی پیشنهاد داد برای رسیدگی بیشتر به این مشکل باید در اولین فرصت ممکن با آقای هاشمی پیمانکار خدمات شهری و تعیین تکلیف این نیروها جلسه ای با حضور همه اعضای شورای شهر و شهردار برگزار گردد.

وضعیت نامناسب پارک ها و فضای سبز سراب دوره

“هوشنگ امیری” عضو شورای اسلامی شهر سراب دوره نیز از وضعیت پارک ها و فضاهای سبز انتقاد کرد و گفت:خدمات شهری ضعیف عمل کرده است و اصلا متولی رسیدگی به پارک ها و فضاهای سبز در سراب دوره معلوم نیست.

وی افزود:با توجه‌ به صدور رای دیوان و وجود زمین های تفکیکی لازم است که جلسات و دیدارهایی در تهران برای رفع این زمین ها که مالک آن مشخص است انجام شود تا هم مشکل مردم مرتفع گردد‌ و هم اینکه بحث درآمدی شهرداری تا حدودی سروسامان بیابد.

نبود درآمد پایدار ،معضل جدی در شهرداری سراب دوره

در ادامه این نشست مهندس” محمد حسین بهرامی” به بیان دیدگاه ها و جواب های مربوط و مرتبط با نگرانی های اعضای شورای شهر پرداخت و توضیح داد: متاسفانه وضعیت مالی شهرداری ها مثل سابق نیست و‌ با توجه به وضعیت مالی و پولی کشور و وجود تحریم های ظالمانه و صدور مصوبات و آئین نامه های جدید شهرداری های کوچک با مشکلات اساسی در حوزه مالی مواجه شده اند.

شهردار سراب دوره به حذف ارزش افزوده شهرداری اشاره کرد و افزود:قبلاً بر اساس محرومیت و میزان جمعیت مبالغی بعنوان ارزش افزوده به شهرداری ها پرداخت می‌شد که متأسفانه با توجه به پایین بودن جمعیت سراب دوره و وجود بعضی دیگر از عوامل این سهم ارزش افزوده نیز تقریبا صفر و ناچیز شده است.

وی به نبود درآمد پایدار در شهرداری شهر سراب دوره اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه هم شهردار و هم اعضای شورای شهر تمام ساکنان شهر را می شناسند می توانند با تائید و‌ کمک فرماندار و‌ کمیسیون تطبیق عوارض را دریافت نماید.

بهرامی تصریح کرد:تورم و افزایش حقوق و دستمزد ها باعث شده است تا جایگاه سی ان جی بعد از برگزاری چند مرحله مزایده برنده نداشته باشد.

شهردار مرکز شهرستان چگنی به بحث خدمات شهری گریزی زد و توضیح داد:طبق قانون حوزه خدمات شهری به پیمانکار و بخش خصوصی واگذار شده است و شهرداری به طور مستقیم قسمت خدمات شهری را انجام نمی دهد و به پیمانکار هم تذکر داده شده است که برای انجام امورات محوله به نحو احسنت از نیروی انسانی جوان و پر انرژی استفاده کند.

وی به دغدغه اعضای شورای شهر از بابت مشخص کردن جایگاه و سایت دفع زباله ها اشاره کرد و‌ گفت:مکان یابی سایت دفع زباله انجام شده است و در مراحل پایانی برای اخذ مجوز های لازم است.

بهرامی در پایان با توجه به شرایط بد مالی و معوقات شهرداری از فرماندار شهرستان و اعضای شورای شهر خواست تمام‌ تلاش خود را برگزاری کمیسیون ماده ۷۷ و ۱۰۰ به کار گیرند و در عصر اینصورت باید در آینده نه چندان دور شاهد اوضاع بدتر شهرداری سراب دوره باشیم.

یاسر نظری چگنی

انتهای پیام/