بسیج سازندگی طلایه دار محرومیت زدایی در کشور
بسیج سازندگی با بکارگیری تمامی ظرفیت های خود توانسته نقش مهمی را در محرومیت زدایی و خدمت رسانی به مناطق کمتر برخوردار ایفا کند.
یادداشت اختصاصی-در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی،این مستضعفین بودند که لشگر خمینی کبیر را تشکیل دادند و با حماسه های خود نقاب از چهره پلید طاغوت برگرفتند و آن را رسوای تاریخ و زمانه کردند.
با پیروزی انقلاب اسلامی نوری پر فروغ در دلهای مستضعفین عالم تابیدن گرفت.رهبر انقلاب اسلامی، خود داعیه دار حمایت از مستضعفین بود و این را در عمل به خوبی اثبات کرده است.
امام خمینی(ره): گمان می کنم که عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود نداشته باشد.
رهبر معظم انقلاب:ما وظیفه داریم فقر و محرومیت را در کشور از بین ببریم و به زندگی این قشر بیشتر رسیدگی کنیم.۱۳۶۰/۴/۳
گفتار و کردار معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای( حفظ الله) هر دو مبین نگاه این بزرگواران به مقوله “محرومیت زدایی” و خدمت به مردم است.
آنجایی که رئیس جمهور انقلابی با دستی جانباز به میان کشاورزان می رود و آنان را در کار گندم چینی یاری می کند تا سال های بعد که در کسوت جانباز انقلاب و رهبر قلوب مسلمین، لشکری از بسیجیان می سازد برای خدمت به مردم، لشگری مقدس بنام بسیج سازندگی.
با یک نگاه واقع بینانه و منصفانه به واقعیات کنونی جامعه ما و مقایسه آن با وضعیت قبل از انقلاب و سایر کشورهای مشابه، بیانگر این حقیقت است که نظام اسلامی علی رغم وجود موانع و محدودیت های تاریخی و ساختار های داخلی و بین المللی و مشکلات ناشی از وقوع انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و… دستاوردها و نتایج بسیار مثبت و چشمگیری در عرصه های مختلف سیاسی،فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی، علمی، تکنولوژیکی، نظامی و… داشته است.
بسیج سازندگی نهادی است که نطفه آن در انقلاب بسته شد، در بستر انقلاب رشد کرد و همراه با نهال نوخاسته انقلاب به ثمر رسید.بسیج سازندگی از جنس مردم با اولویت زیر ساخت و اشتغال و نماد همگرایی و هم افزایی بین نهادهای حاکمیتی، گروه های جهادی و استفاده از ظرفیت خیرین است.
در مقطع فعلی بسیج سازندگی مفتخر است در طلوع گام دوم انقلاب اسلامی برای محرومیت زدایی در کشور نقش مهمی داشته باشد. مواردی که بسیج سازندگی در جهت رفع محرومیت از سیمای محرومان انجام می دهد: آبرسانی به مناطق محروم،ساخت مسکن برای محرومان تامین جهیزیه برای جوانان در شرف ازدواج،جمع آوری و هدایت کمک های خیرین برای رهایی زندانیان غیر عمد،وام های اشتغال زایی در حوزه مشاغل خانگی، بهره گیری از ظرفیت های بومی و محلی مغفول مانده در حوزه اقتصاد مقاومتی،کمک به دولتها و سازندگی مادی و معنوی کشور جهت اجرای طرح های ملی، شناسایی زیرساخت های ایجاد اشتغال دائم جوانان و کارجویان
گسترش،تقویت و توسعه اردوهای جهادی و هجرت،کمک به مردمی کردن اقتصاد و تلاش در جهت بهبود تولید و ایجاد امنیت غذایی به منظور جلوگیری از واردات( اقتصاد مقاومتی) است.
هویت سازمانی و فردی ِ بسیج ،یک رویکرد و هویت بهروری تلقی میشود، که مُولود انقلاب اسلامی است،همان انقلابی که انفجار نور بود و بسیج جلوه و مرتبه ایی ازاین نور محسوب می شود.فعالیت با ویژگی و هویت بسیجی همان فعالیت با شاخصهای بهره وری پنداشته می شود.
بهره وری را باسه ویژگی می توان شناخت:
اثربخشی ( Effectiveness ) که به هدفمندی تعبییر می کنم و کارایی ( Efficiency )و سازگاری ( Compatibility ) همه واحد ها و افراد و فعالیت های کارا، درجهت هدف الهی.همانان که متعهدانه با آموزشی کوتاه دل در هدف الهی، سازگار با هم افزایی،بردشمن ِسال ها دوره دیده وطن، چیره میشوند؛ وهم اکنون نیز انتظار می رود درعرصه کارشناسی و علمی با پرهیز از هرگونه رقابت منفی ( حسد ، طمع و…) ( سازگاری و همگرایی ) درجهت هدف الهی ( هدفمندی) مرزهای موانع توسعه پیشرفت و کارشناسی را بزدایند.
بسیجی به مصداق ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیۡهِمُ ٱلۡمَلَـٰٓئِکَهُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ … ( فصلت ۳۰ ) عهد بسته است براین استقامت: مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا (۲۳احزاب) لذا نه حب مقام در سر دارند ( هدف غیر الهی ) ونه برای شناخت ستانده کثیر ازمنابع قلیل،کاهل اند (کارایی ) و نه ازهم افزایی درجهت هدف الهی ( سازگاری) عدول می نمایند.
سازگار با برهه زمانی، و برای پرهیز این نهاد مقدس از تنیدگی زنجیرهای نفسانی، وحبّ ریاستی، و آلودگی به تشریفات ظاهری دستگاهی و دوگانگی، و تحقق ماهیت توسعه گرا این نهاد مردمی.
ضرورت دارد به موضوعات بسیج دستگاهی پرداخته و تبیین شود:
آیا بسیج ادارات جنبه تشریفاتی و از سرجبر فراسازمانی است و شکل، برمحتوا غلبه دارد؟آیا بسیج یک شخصیت و روحیه است یا یک چارت، و تظاهر سازمانی؟ اگر شخصیت و روحیه تلقی میشود، این شخصیت دارای چه ویژگی ها در قالب دستگاهی است؟ بسیج دستگاهی درچه موضوعات سازمانی می تواند حساس و اثر گذار باشد.چگونه و با چه سازو کاری بسیج دستگاهی می تواند درکارایی و ارتقا سازمانی موثر باشد؟ شاخص ها و ویژگیهای افراد نمونه بسیج دستگاهی به عنوان سرمایه انسانی در این برهه زمانی، چیست؟ آیا رویکرد و هویت بسیجی دستگاهی، منطبق بر” کلکم راع و کلکم مسئول ” انطباق مییابد یا نه بر محور حکم های ریاستی است؟آیا نشست ها و مراسم بسیج دستگاهی نیز باید براساس پست و مقام های سازمانی هویت می یابد؟آیا نشست های بسیج دستگاهی در تراز نشست های سازمانی دستگاهاست،یا تکلیفی تحمیلی برای دستگاه تلقی میشود که جایگاه هویت بهره وری بسیج را سبک، و تضعیف می نماید؟
آنچه را که باید در جواب سطرهای بالا نوشت این است که،فلسفه وجودی بسیج وشاکله اصلی آن از بدو تأسیس و تشکیل با دستور پیر جماران،در یک واژه معنا می شود«خدمت».حال بسیج و بسیجی برای ایفای خدمت به هر شکل ممکن تلاش می کند،بسیج یک تفکر است که متکی به شخص نبوده و نیست و به همین خاطر در تمام نقاط کشور حضور داوطلبانه برای خدمت به محرومین دارند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰