تحلیلی مقدماتی درباره درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

دکتر مهدی حسنوند تحلیلی مقدماتی درباره درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نوشت.

همای سعادت-یادداشت- رشد درآمدهای مالیاتی:در این لایحه شاهد رشد ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۱ -در مقایسه ارقام مصوب بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰- هستیم.در این رابطه، در حالی که رشد مالیات بر واردات لایحه سال ۱۴۰۱ نسبت به رقم مصوب بودجه ۱۴۰۰، معادل ۴۲ درصد است، بدیهی است هر میزان رشد بالاتر این مالیات نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۰، ناشی از اصلاح همزمان سیاست‌های ارزی و بودجه‌ای کشور بوده و تلقی آن به عنوان فشار مالیاتی، واجد اشکال است.

عدم افزایش نرخ‌های مالیاتی:در رابطه با افزایش درآمدهای مالیاتی سال ۱۴۰۱، قابل ذکر است، هیچ بخشی از این افزایش از طریق افزایش نرخ‌های مالیاتی صورت نپذیرفته است. همچنین، کاهش پنج درصدی نرخ مالیاتی مشاغل کوچک و نرخ مالیاتی شرکت‌های تولیدی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد شده است.بدیهی است، قبل از هرگونه اعمال فشار مضاعف بر مردم، بایستی ظرفیت‌های بالقوه مالیاتی استفاده‌نشده کشور بکار گرفته شوند. در همین راستا، شاهدیم، در احکام مصوب بودجه در قالب مقابله با فرار مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی که خارج از تور مالیاتی می‌باشند، پیگیری موثر وصول معوقات مالیاتی از طریق تکمیل پایگاه داده‌های اقتصادی مؤدیان، پیاده‌سازی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تاکید شده است.

مالیات بر ثروت:در خصوص لزوم وصول مالیات بر ثروت شایان ذکر است، علاوه براینکه مالیات سالانه بر مسکن و خودروهای گران‌قیمت در بودجه سال قبل و سال‌جاری درج گردیده است، عوارض سالانه شهرداری‌ها از املاک و خودرو نیز در قالب تعریف گسترده مالیات، در واقع بخشی از مالیات بر ثروت تلقی می‌گردند.

سهم مالیات بر مصرف:در رابطه با موضوع اخذ مالیات تورمی از مردم اولا معضل مالیات تورمی عموما از سایر روش‌های غیرمالیاتی تامین بودجه نشأت می‌گیرد، که مالیات خود به عنوان راه‌حل رفع آن شناخته می‌شود. ثانیا اخذ مالیات بر مصرف در قالب قانون مالیات بر ارزش‌افزوده چنانچه موجب کاهش بار مالیاتی تولید شده باشد (که تاحد قابل‌توجهی نیز شده است) خود به عنوان یک موفقیت برای نظام مالیاتی کشور قابل اطلاق است، به طوری که با اجرای نظام مالیات بر ارزش‌افزوده در کشور در چند سال اخیر سهم مالیات بر درآمد (از واحدهای تولیدی و مشاغل) کاهش و سهم مالیات بر مصرف افزایش یافته است، به نحوی که منجر به نزدیک شدن نسبت‌های مربوط به این منابع در مقایسه با اغلب کشورهای دنیا شده است.

چرایی حذف معافیت مالیاتی قند و شکر:در رابطه با حذف معافیت مالیاتی قند و شکر در قانون دائمی مالیات بر ارزش‌افزوده که مورد انتقاد قرار گرفته است، در پاسخ گفته‌اند، حذف معافیت مالیاتی این دو کالا با لحاظ ملاحظات اقتصاد سلامت کاملا مثبت و ضروری تلقی می‌گردد.

۱۰ اتفاق داغ و شجاعانه در بودجه ۱۴۰۱:

۱-حذف معافیت مالیاتی پزشکان و وکلا و الزام به نصب دستگاه pos در دفاتر
۲-الزام تمامی مراکز پزشکی خصوصی و دولتی برای پرداخت ۱۰٪ از درآمد هر پزشک به عنوان مالیات علی الحساب تا زمان سررسید سالیانه مالیات
۳- الزام قوه قضاییه برای ایجاد دسترسی سازمان امور مالیاتی به قرارداد وکلا و موکلین
۴-حذف معافیت مالیاتی موسسات کنکور
۵-حذف معافیت مالیاتی انتشارات کتاب‌های کمک آموزشی بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان
۶-حذف معافیت مالیاتی صادرات مواد معدنی، پتروشیمی گازی خام و نیمه‌خام
۷-اخذ مالیات از املاک و مستغلات خالی
۸-اخذ مالیات از خودروهای باارزش بالاتر از ۱ میلیاردتومان
۹-اخذ مالیات از صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور باز نمی‌گردانند.
۱۰-الزام الصاق دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی فرد

تحقیق و گردآوری: دکتر مهدی حسنوند

انتهای پیام/