تقویت تولید بدون حمایت از کارگران، محال است / تاکید بر رعایت عدالت در پرداختی های سال ۱۴۰۱

محمدی فر، کارگران را ستون فقرات تولید عنوان کرد و بر رعایت عدالت پرداختی توسط شورای عالی کار‌ ، در تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ تاکید کرد.

علی محمدی فر، اقتصاددان و فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار همای سعادت، با تاکید بر رعایت عدالت پرداختی در تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ توسط شورای عالی کار، گفت: حداقل حقوق و دستمزد کارگران که برای سال ۱۴۰۰، معادل ۳۷ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۲۵۰ ریال تعیین شد، پاسخگوی هزینه های کارگران نیست و به صراحت می توان گفت، ۹۰ درصد کارگران زیر خط فقر هستند.

وی افزود: داده‌های مرکز آمار ایران از میزان هزینه‌های زندگی چنین نشان می‌دهد که کف هزینه زندگی در کلان‌شهرها برای هر خانوار، حدود ۱۰ میلیون تومان در ماه و به طور متوسط در سطح کشور بیش از ۸ میلیون تومان است، بنابراین افرادی که در کلان شهرها، کمتر از ۱۰ میلیون و به طور متوسط در کل کشور، کمتر از ۸ میلیون در ماه حقوق و دستمزد دریافت می کنند زیر خط فقر هستند.

محمدی فر بیان کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده است، انتظار می رفت به کارگران به عنوان موتور محرک تولید توجه ویژه شود و دستمزد آنها، مطابق با نرخ واقعی تورم تعیین شود.

کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: کارگری که دغدغه معیشت و نان شب دارد خالق ایده های بزرگ نخواهد شد و نمی توان از این او توقع تولید محصولات با کیفیت بالا را داشت، چرا که تقویت تولید بدون حمایت از کارگران امری محال است و اگر ما به دنبال تقویت تولید هستیم باید ابتدا کارگران را تقویت و حمایت کنیم و برآیند این کار یقینا” تولید محصولات با کیفیت بالا و رقابت پذیر و افزایش راندمان تولید و استقلال اقتصادی کشور مان خواهد بود.

کارشناس نمونه صادرات غیرنفتی اظهار داشت: ما موافق ترمیم حقوق معلمان و کارکنان دادگستری و پرستاران و دیگر مشاغل متناسب با نرخ تورم هستیم، اما انتظار داریم عدالت پرداختی در تعیین حقوق و دستمزد کارگران که در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و متضمن استقلال اقتصادی کشور هستند، رعایت شود.

محمدی فر ادامه داد: اگر به دنبال تولید محصولات رقابت پذیر و با کیفیت و دارای قابلیت صادراتی هستیم، باید ارکان و ستون فقرات اصلی تولید، یعنی کارگران را تقویت کنیم و با رفع مشکلات معیشتی آنها موجبات تمرکز و ایجاد انگیزه را در آنها به وجود آوریم.

او افزود: مطمئنا این کارگر با انگیزه، خالق محصولات با کیفیت خواهد شد ضمن اینکه امروزه کشورها با تولید و میزان صادرات ، نقش و جایگاه خود در اقتصاد جهانی در دنیا رتبه و جایگاه خود را در بین کشورها تعیین می کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره بر ایجاد فضای امید و نشاط در جامعه تاکید دارند گفت: فضای امید در پرتو عدالت اجتماعی و بهبود وضعیت معیشتی همه اقشار جامعه میسر خواهد شد و عدالت پرداختی، یک گام موثر در تحقق عدالت گستری و اجرای فرامین راهگشای رهبر معظم انقلاب است.

انتهای پیام/