رئیس جهاد کشاورزی لرستان خبر داد؛

ثبت رکورد برداشت ۳۰ تن انجیر در هر هکتار از باغات لرستان

رئیس جهاد کشاورزی لرستان گفت:میانگین تولید انجیر در کشور ۱۷ تن در هکتار است در حالی که کشاورزان پیشروی ما با رعایت اصول فنی و استفاده از کودهای ریز مغذی به عملکرد ۳۰ تن در هکتار رسیده اند.

به گزارش همای سعادت،سیدعماد شاهرخی در جشنواره انجیر شهرستان پلدختر و معلولان ضمن تشکر ویژه از فرمانداران و مدیریت جهاد و ترویج هر دو شهرستان و دیگر مسئولان اظهار داشت:امروز روز شکرگزاری از خداوند متعالی است که با نعماتی که در این آب و خاک قرار داده باعث بعمل آمدن محصول پربرکت انجیر شده است.

وی افزود:همچنین امروز روز قدردانی از تمام تولید کنندگان و جهادگران عزیزی است که شبانه روز در عرصه تولید در حال تلاش هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه رکورد تاریخی گندم در لرستان با برداشت ۵۳۷ هزار تن گندم به ثبت رسید، افزود:۲۴ هزار تن بذر گندم در لرستان نیز تولید و فرآوری شده و آماده توزیع در بین کشاورزان است که این عدد هم در تاریخ کشاورزی بی‌نظیر است.
شاهرخی گفت:در دولت سیزدهم رکورد تاریخی تولید دانه‌های روغنی شکسته شد و تولید دانه‌های روغنی به سه برابر افزایش یافت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای رشد چهار برابری در سال زراعی جدید هدف گذاری کرده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد:اقدامات بسیار بزرگی در حوزه حبوبات به ویژه نخود انجام گرفته است،برای اولین بار کشت مکانیزه نخود در شهرستان دلفان انجام شد و جهت برداشت مکانیزه نخود نیز مراحل پایانی طراحی و ساخت ماشین برداشت نخود با همکاری بخش خصوصی درحال انجام است.

وی اظهار کرد:امسال برای نخستین بار اقدام تاریخی در رابطه با کشت چهار ردیفه لوبیا بر روی پشته همزمان با پخش نوار تیپ در مزرعه انجام‌ شده است.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان گفت:مصرف بذر در کشت چهارردیفه لوبیا از ۳۵۰ کیلوگرم به ۱۸۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده‌است که فقط در هزینه بذر هکتاری ۲۵ میلیون تومان برای کشاورز صرفه اقتصادی دارد.

شاهرخی افزود:همچنین در این روش ۵۰ درصد کاهش مصرف آب نسبت به روش مرسوم وجود داشته است و در کشت سنتی لوبیا به روش غرقابی ۱۴ هزار متر مکعب آب مصرف می شود در حالی که با استفاده از این روش تنها هفت هزار متر مکعب که نیاز واقعی لوبیا به آب است مصرف می شود و علی رغم کاهش ۵۰ درصدی مصرف نهاده‌ها در این روش جدید،افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی عملکرد را داشته‌ایم،

وی گفت:میانگین برداشت لوبیا در کشور ۲۷۰۰ کیلوگرم است در حالی که کشاورزان لرستان به عملکرد پنج هزار‌ کیلوگرم در هکتار رسیده اند.
رئیس جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد:میانگین تولید انجیر در کشور ۱۷ تن در هکتار است در حالی که کشاورزان پیشروی ما با رعایت اصول فنی و استفاده از کودهای ریز مغذی تا ۳۰ تن در هکتار نیز عملکرد داشتند.
این مقام مسئول ابراز داشت:بیش از ۹۹ درصد کار ایستگاه پمپاژ سرنجه زیودار تمام شده است و یک درصد باقیمانده صرفاً جهت تست‌های نهایی و اصلاحی جهت آغاز بهره برداری است.

وی گفت:همچنین در مورد ایستگاه رنگین‌بان شهرستان پلدختر نیز جلسه‌ای در وزارت برگزار شده و با همکاری دستگاه های نظارتی استان این ایستگاه هم ظرف دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/