جمع آوری بیش از ۸۰ کودک کار در خرم آباد / حمایت ویژه بهزیستی خرم آباد از نیازمندان در ایام کرونا

رئیس بهزیستی شهرستان خرم آباد از جمع آوری و حمایت بیش از ۸۰ کودک کار در سطح شهرستان خرم‌آباد در سال جاری خبر داد و گفت : همزمان باشیوع ویروس کرونا ، بهزیستی حمایت های خود را از نیازمندان افزایش داد.

به گزارش همای سعادت ،در تمام جوامع بشری، به منظور تحقق فرهنگ سیاسی، رفاه و تامین اجتماعی، نهادها و سازمانهایی در درون بدنه ی نظامها و دولتهای حاکم خلق شده که این وظیفه را اجرایی نمایند.یکی از مهمترین نهادهایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران ،به منظور رسیدگی به وضعیت اقشار آسیب پذیر جامعه که عموما از توانایی جسمی و یا ذهنی لازم برای مقابله با حل مشکلات مختلف زندگی خود را ندارند، نهاد بهزیستی است.متاسفانه بنا به دلایل مختلفی از جمله عدم رشد صنعتی ، تجاری و مواجه بودن با بحران اشتغال و… شهرستان خرم آباد را در زمره شهرستان های کم برخوردار قرار داده، از این روی اداره بهزیستی خرم آباد مستثنی نبوده و بار مسئولیت را بر دوش این نهاد افزوده است چرا که بیشترین قشر آسیب پذیر را باید تامین کند. اداره بهزیستی شهرستان خرم آباد با عملکرد شایسته خود توانسته است ،حسب ظرفیتها و منابع مختلف موجود، علیرغم محدودیتهای فراوان به ویژه در حوزه اعتبارات،توانسته است نقش به سزایی را از طریق پوششهای حمایتی به ویژه در ایام کرونا ایفا کند. گزارش ذیل برگرفته از اظهارات کیانوش بیرانوند، رئیس اداره بهزیستی شهرستان خرم آباد است ، که بی تردید و با در نظر گرفتن جوانب انصاف، از مدیران خوشفکر ، توانمند و کارآمد ، دلسوزشهرستانی است.امید آن داریم که با همکاریهای شایسته سایر نهادها و سازمان‌های مردم نهاد ، هر روز شاهد رفع آسیبهای مختلف اجتماعی این قشر از جامعه خرم آباد باشیم .به پاس تجلیل از زحمات بی وقفه وی و همکاران خدوم و زحمتکش او در بهزیستی خرم آباد اقدام به تهیه گزارش ذیل نموده تا مخاطبین را در جریان تنها بخشی از فعالیتهای آنها قرار دهند.

کیانوش بیرانوند، در گفت و گو با همای سعادت، با اشاره به دو مرکز آموزشی_ حمایتی مخصوص کودکان کار،اظهار داشت : جمع آوری کودکان کار در سطح شهرستان خرم آباد بارها صورت گرفته و علی رغم اینکه با کمک خیرین ، آنها را ساماندهی کردیم ولی چون خانواده ها مشوق آنها بوده ، دوباره به محل ، بازگشته اند.

وی افزود: کودکان کار یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم بوده است که اغلب بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند که توسط افراد سودجو بکار گرفته می‌شوند یا دارای والدینی هستند که مشکلات مالی دارند و از کودکانشان سوءاستفاده مالی می‌کنند.

رئیس بهزیستی شهرستان خرم آباد با بیان اینکه تمامی کودکان کار توسط این مرکز شناسایی ، ساماندهی و استعدادیابی شده اند،اظهار داشت : ساماندهی کودکان کار یک کار بین دستگاهی است و همکاری همه دستگاهها را میطلبد.
بیرانوند ادامه داد : ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مستمری بگیر، حدود ۳ هزار پرونده پشت نوبتی به علاوه معتادان و افراد آسیب دیده ، در مجموع حدود ۲۰ هزار خانواده با بهزیستی شهرستان خرم‌آباد ارتباط دارند.

وی در ادامه با ذکر این نکته که همزمان باشیوع ویروس کرونا ، بهزیستی در چند لایه فعالیت خود را افزایش داد، گفت : نخست در خدمت رسانی به خانواده های تحت پوشش در بُعد مالی با کمک خیرین و سازمان های مردم نهاد، حدود ۳ هزار بسته معیشتی بین مددجویان توزیع شد.

رئیس بهزیستی شهرستان خرم آباد افزود : همچنین در راستای پیشگیری و شیوع کرونا در مناطق حاشیه نشین و معتادین متجاهر از طریق مراکز DIC (مراکز کاهش آسیب) ، مواد بهداشتی و مواد غذایی توزیع شد.

بیرانوند عنوان کرد : از ابتدای شیوع کرونا ، ۵ هزار بسته کمک معیشتی به ارزش ۳۰۰ هزار تومان بین مددجویان و افراد بی بضاعت توزیع شده است.
وی تصریح کرد: در مرحله نخست به کمک بنیاد مستضعفان و بهزیستی، کمک نقدی مبلغ ۴۴۰ هزار تومانی به ۳۰۰نفر نیازمند و در مرحله دوم برای هزار و ۳۶۰ خانوار ۳۰۰ هزار تومان هزینه نقدی واریز شد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت “۱۶ مرکزآموزشی – توانبخشی روزانه و ۷ مرکز شبانه ” گفت : مراکز روزانه به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا به صورت مجازی به خانواده‌های معلولین آموزش ارائه می دهند ، و در مراکز شبانه مرخصی ، پذیرش جدید و ملاقات ها را لغو کردیم، ولی در مواقع حساس که برای افراد جامعه مشکل ساز بود، با رعایت پروتکل های بهداشتی، پذیرش افراد صورت می گرفت.

بیرانوند همچنین درخصوص مسکن مددجویان تاکید کرد:خانواده های دارای یک معلول که زمین داشته باشند ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و وام ۵۰ میلیون تومانی دریافت میکنند و خانواده های چند معلول هم می توانند تا سقف۶۰ میلیون تومان‌ کمک بلاعوض برای مسکن دریافت کنند.

۳۷واحد مسکونی به مددجویان تحویل داده شد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خرم آباد،اضافه کرد:با پیگیری های صورت گرفته در سالجاری ۳۷واحد مسکن مهر ، به صورت ویدئو کنفرانس به خانواده چند معلول تحویل داده شد.

بیرانوند با اشاره به اینکه بهزیستی به صورت موسسه محور فعالیت میکند و خدمات برون سپاری دارد، اظهار داشت: سازمان بهزیستی سالانه کلاس مهارت های زندگی و شغلی را برگزار میکند که با توجه به شرایط کرونا مهارتهای زندگی و آموزشهای خانواده را بصورت مجازی برگزارمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری امسال ما ایجاد ۴۵۰ شغل برای هر نفر است، گفت: ایجاد اشتغال توسط سازمان بهزیستی خرم آباد از طریق وام اشتغال، کارهای کوچک و زودبازده و جذب در شرکتها و موسسات زیر نظر سازمان ، انجام میشود.

فعالیت ۲۹مرکز مثبت زندگی در خرم آباد

رئیس بهزیستی خرم آباد خاطر نشان کرد : ۲۹ مرکز مثبت زندگی در سطح شهرستان خرم آباد با هدف ارائه خدمات به مددجویان فعال هستند که در این مراکز با جذب نیرو در قالب مددکار ، روانشناس و غیره برای دسترسی راحت تر مددجویان به خدمات، شناسایی و ساماندهی مناسب مددجویان در مناطق آسیب پذیر در زمینه آموزش خانواده فعالیت میکنند‌ .

انتهای پیام/