جوانان لرستانی «پهبادهای کشاورزی» به ارمنستان صادر کردند

جوانان لرستانی به ساخت انواع پهباد فیلمبردار و نقشه‌بردار پرداخته و امسال برای اولین بار ۱۰ دستگاه «پهبادهای کشاورزی» به ارمنستان صادر کردند.

به گزارش همای سعادت به نقل از خبرگزاری علم و فناوری لرستان، صنعت کشاورزی از حوزه‌هایی است که تکنولوژی و فناوری‌های نوین در بهبود و پیشرفت آن بسیار تأثیرگذار است.به‌کارگیری فناوری‌های نوین در صنعت کشاورزی منجر به افزایش کیفیت محصولات، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و منابع، سهولت در کنترل زمین‌های زراعی بزرگ و همچنین افزایش بازده محصولات می‌شود.

یکی از جدیدترین فناوری‌ها در این صنعت استفاده از ربات‌های پرنده یا همان پهپادهای کشاورزی است؛ از کاربردهای پهپاد در کشاورزی مدرن می‌توان به سم‌پاشی و محلول‌پاشی، پایش محصولات، کاشت دانه، نظارت بر آبیاری، جلوگیری از سرمازدگی و آنالیز کیفیت خاک و زمین اشاره کرد.
پهپاد سم‌پاش ربات پرنده‌ای است که می‌تواند به‌صورت اتوماتیک و یا کنترل‌شده، عملیات سم‌پاشی یا کودپاشی زمین کشاورزی را انجام دهد، با استفاده از سیستم پاشی که پهپادها دارند برای هر هکتار زمین از۱۰ لیترمحلول استفاده می‌شود و سم‌پاشی هر هکتار حداکثر ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.پهپادهای سم‌پاش با پرواز کردن از بالای محصولات می‌توانند بدون محدودیت و در هر زمان و مکانی، زمین‌های کشاورزی را با دقت کامل و کیفیت بالا سم‌پاشی کنند. به همین دلیل است که استقبال از این پهپادها سال‌به‌سال در حال افزایش است.

در تیرماه سال ۹۸ شرکت تولیدی و خدماتی اوجیران (اوج آسمان زاگرس) متشکل از دانشجویان دانشگاه تهران به‌طور رسمی فعالیت خود را در زمینه تولید پهپادهای سم‌پاش آغاز کرد و در اسفند همان سال اولین نمونه پهپاد سم‌پاش را بانام تجاری تیارا به بازار ارائه کرد.بومی‌سازی همه قطعات پهباد بر اساس دانش و فناوری انجام عملیات سم‌پاشی با پهپاد و ارائه خدمات به کشاورزان را می‌توان از جمله فعالیت‌های این شرکت ذکر کرد.

در همین راستا گفتگویی داشته‌ایم با “محمد علیزاده” از مخترعین جوان عضو این شرکت که در ادامه می‌آید:

محمد علیزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از لرستان اظهار داشت: شرکت اوج آسمان زاگرس یک شرکت تولیدکننده پهبادهای سم‌پاش کشاورزی است که در زمینه تولید پهباد، تأمین قطعات، تعمیر پهباد، ارائه خدمات سم‌پاشی با پهباد فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشور پنج استان تحت پوشش محصولات شرکت هستند افزود: دفتر اصلی در پارک علم و فناوری خرم‌آباد مستقر است و کارگاه تولید این مجموعه در پارک علم و فناوری تهران فعالیت می‌کند.
این مخترع لرستانی بابیان اینکه تیم فعالیت کننده این شرکت ۱۵ نفر هستند عنوان کرد: پنج نفر دکترای ارتباطات، سه نفر دکترای فناوری اطلاعات، دو نفر کاربر پهباد و آموزشی که در رابطه با علم فناوری فضایی و هوافضا تجربه ‌دارند در این شرکت همکاری دارند.

علیزاده بیان کرد: در ابتدا با واردکردن قطعات فعالیت خود را آغاز کردیم و در ادامه با دانش فنی مهندسین شرکت تولید قطعات را شروع کرده‌ایم به‌طوری‌که اکنون تمامی قطعات پهباد در کشور تولید می‌شوند.

این مخترع لرستانی تصریح کرد: پهباد ۱۶ لیتری تیام ساخت پارک علم و فناوری لرستان شرکت اوج آسمان زاگرس یکی از منحصربه‌فردترین پهبادهای کشور است که توانایی سم‌پاشی یک مزرعه را به‌صورت اتوماتیک در هر هشت دقیقه یک هکتار دارد.

 وی با اشاره به اینکه قیمت این نمونه پهباد نصف قیمت خارجی است عنوان کرد: پهباد ۱۶ لیتری تیام دارای رادار مانع و ارتفاع است و سم را به‌صورت یکنواخت در تمامی جهات کشاورزی پخش می‌کند.

این مخترع لرستانی با اشاره به ساخت انواع پهباد فیلمبردار و نقشه‌بردار در شرکت خاطرنشان کرد: در این شرکت پهباد ۱۰ تا۳۰  لیتری تولید می‌شود که طی پنج سال اخیر حدود ۱۲۰ دستگاه تولیدشده است و امسال برای اولین بار ۱۰ دستگاه به کشور ارمنستان صادر کرده‌ایم.

علیزاده گفت: کاهش هزینه و نیروی انسانی برای کشاورزان،کاهش ۳۰ درصد مصرف سموم در مزارع و باغات، کاهش مصرف آب در سم‌پاشی تا ۹۰ درصد، دقت و یکنواختی پاشش سم، امکان سم‌پاشی در زمین‌های گل‌آلود، ممانعت از ورود نیروی انسانی و ادوات کشاورزی در آسیب زدن به محصول را از مزایای این پهباد دانست.

انتهای پیام/