حذف ۱۳ گلوگاه فساد مالیاتی با راهاندازی سامانه «دادما»
به گزارش همای سعادت،حسین تاجمیر ریاحی صبح امروز در جلسه نظارت بر عملکرد هیئتهای موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مستقر در مراکز استانها در محل ادارهکل امور اقتصادی و دارایی لرستان، اظهار داشت:این سامانه با همکاری مرکز فناوری اطلاعات وزارت متبوع و سازمان امور مالیاتی کشور در حال تکمیل است و مراحل نهایی را سپری میکند.
وی افزود: با این اقدام، فساد در پروندههای ورودی تا ۹۰ درصد کاهش مییابد و با تعیین ضوابط و استفاده از بانکهای اطلاعاتی و سامانههای سازمان امور مالیاتی کشور، شفافیت افزایش خواهد یافت در نتیجه کارها با سرعت و رضایت خاطر بیشتری پیش خواهد رفت.
ریاحی با تأکید بر لزوم کاهش پرونده های ورودی و مدت زمان بررسی آنها با کیفیت بیشتر عنوان کرد:در روش قدیمی، ابلاغ رای صادر شده توسط مأمور مالیاتی انجام میشد اما با راهاندازی سامانه جدید که حاوی بانک اطلاعاتی مؤثر سازمان مالیاتی است، با ابلاغ همزمان به مؤدی مالیاتی و مامور، جلوی فساد در این بخش گرفته میشود.
رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی کشور یادآور شد: در پروندهها با ۲ حق دولت و مردم به صورت همزمان مواجه هستیم که در هر ۲ رعایت قانون ضروری است و عدم رعایت آن ترک فعل محسوب میشود.
تاجمیر ریاحی اضافه کرد:چهار طرح تحولی وزارت امور اقتصادی و دارایی به مرکز عالی دادخواهی واگذار شده که یکی از مهمترین آنها، کاهش زمان رسیدگی در هیأتهای ۲۵۹ است.
وی افزود: مرحله نخست رسیدگی در مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای مستند به ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، شامل بررسی شکایات و مرحله دوم رسیدگی به شکایات در شعب هیأتهای مستشاری مالیاتی پس از موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی است.
وی عنوان کرد: میانگین مدت زمان رسیدگی مرحله نخست توسط دادرسان در کل کشور حدود ۵۴۸ روز بود که با اجرای طرح تحولی به ۶۰ روز کاهش پیدا کرده و میانگین زمان رسیدگی در شعب هیأتهای مستشاری مالیاتی نیز از۷۳۰ به ۳۶۵ روز رسیده است.
رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی با بیان اینکه هدفگذاری نهایی برای میانگین رسیدگی به شکایات در این مرکز حدود ۶ ماه است تصریح کرد: کاهش زمان رسیدگی در مجموع از میانگین یک هزار و ۲۷۷ به ۱۸۰ روز دستاوردی بزرگ محسوب میشود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰