راه اندازی بخش تشخیص مولکولی هپاتیت C در لرستان

رئیس گروه امور آزمایشگاه‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان از راه اندازی بخش تشخیص مولکولی هپاتیت C در استان خبر داد.

به گزارش همای سعادت،سارا زمانی،با بیان اینکه، بیماری هپاتیت انواع مختلفی دارد،اظهار داشت:هپاتیت نوع C،دارای التهاب کبدی بوده که منجر به بیماری کبدی مزمن می شود و عفونت با آن در اغلب موارد برای مدت طولانی بدون علامت است.

وی افزود:مطمئن‌ترین روش برای تشخیص این بیماری یافتن RNA ویروس با روش PCR در نمونه است که با این روش، تشخیص بیماری حدود چند هفته تا چند ماه زودتر از روش‌های مبتنی بر جستجوی آنتی‌بادی امکان‌پذیر بوده و با این روش،می‌توان میزان ویروس در خون بیمار را نیز سنجید.

رئیس گروه امور آزمایشگاه‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تاکید کرد:با راه اندازی تست جدید PCR در آزمایشگاه مرجع بهداشت استان،زمان تشخیص هپاتیت C به یک سوم زمان آزمایشهای فعلی کاهش می‌یابد و تشخیص زود هنگام این بیماری قطعا تاثیر زیادی در درمان این بیماری خواهد داشت.

زمانی گفت:با تلاش همکاران آزمایشگاه و با عنایت به راه اندازی این آزمایش در آزمایشگاه مولکولی معاونت بهداشت،تمامی نمونه ها در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

رئیس گروه امور آزمایشگاه‌های معاونت بهداشت دانشگاه عنوان کرد:تا قبل از راه‌اندازی این بخش آزمایشگاهی در استان لرستان،نمونه‌های تشخیص بیماری هپاتیت C بیماران به تهران منتقل می‌شد که در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.

وی خاطرنشان کرد:راه‌اندازی بخش‌های تشخیص مولکولی HIV،تشخیص مولکولی ویروس کرونا و تشخیص مولکولی آنفلوانزا از جمله مهم‌ترین دستاوردهای سال‌های اخیر آزمایشگاه مرجع بهداشت استان می‌باشد.

انتهای پیام/