راه اندازی مرکز زنان و زایمان در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد

رئیس بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد از راه‌اندازی مرکز زنان و زایمان در این بیمارستان خبر داد.

به گزارش اختصاصی همای سعادت آنلاین ،دکتر محمد حیدریان، در تشریح این مرکز اظهار داشت: این مرکز متشکل از چند بخش است که شامل بخش LDR که متشکل از ۶ اتاق است که در این بخش از شروع دردهای زایمانی تا زمان زایمان، مادر در اتاق مجزا قرار گیرد.

وی افزود: در این مرکز امکان حضور همراه بیمار،تجهیزات مانیتوزینگ مداوم قلب جنین، فضای فیزیکی مناسب و دسترسی به همه متخصصین فراهم است همچنین در این بخش برای مادر باردار پرخطر مشاوره به راحتی صورت می‌گیرد.

حیدریان اظهار کرد:بخش بعدی بخش بعد از زایمان طبیعی یا سزارین است که مادر در کنار نوزاد قرار می گیرد و شامل ۱۵ تخت است.

رییس بیمارستان شهید رحیمی گفت: بخش دیگر که مخصوص مادران پر خطر است و مادر باردار به هر دلیلی نیاز به مراقبت ویژه و بررسی بیشتر دارد در این قسمت بستری می شود که در حال حاضر ۲۰ تخت دارد.

وی ادامه داد: در این مرکز، اتاق عمل به زودی راه اندازی می شود که بصورت جداگانه طراحی شده است ،ولی در حال حاضر در اتاق عمل جنرال مخصوص زایمان زنان، کادری توانمند از بیهوشی، متخصصین، تکنیسین خانم جهت آسایش و راحتی زنان باردار حضور دارند.

وی با اشاره به مزایای این مرکز اظهار کرد: از مزایای مرکز نسبت به دیگر مراکز تک تخصصی این است که مجموعه ای تخصص ها در کنار هم قرار دارند و مادر برای ویزیت نیاز به تلفن زدن به پزشک ندارد و بلکه پزشک بر بالین بیمار حاضر است، همچنین در این مرکز، NICU برای نوزادانی که نیاز به بستری در بخش ویژه داشته باشند،وجود دارد.

رییس بیمارستان شهید رحیمی با بیان اینکه در این بیمارستان زیر ساخت‌ها فراهم است، از راه اندازی بخش زایمان فیزیولوژیک و کلاس‌های زایمان فیزیولوژیک در این مرکز در آینده خبر داد.

حیدریان با اشاره به نوپا بودن مرکز زنان و مامایی، ادامه داد: پیش از این تنها بیمارستان فعال ،مرکز تک تخصصی عسلی بود که با پیگیری های لازم به این مرکز انتقال داده شد و برای اسکان مادرانی که از مناطق صعب العبور یا دور دست اعزام می شوند اتاقی خاص در یک بخش از این مرکز اختصاص داده شده،چون افرادی که اعزام می‌شوند در برخی مواقع نیاز است تا چند روز قبل از زایمان در بیمارستان بمانند و خانواده در کنار بیمار باشد، همچنین مادرانی که بعد از زایمان نیازمند جراحی هستند در بخش ICU قرار میگیرند.

وی به علت انتقال بیمارستان عسلی به مرکز شهید رحیمی اشاره کرد و ادامه داد: مادران پرخطر در استان باید به مراکز مجهز دسترسی راحت تری داشته باشند خوشبختانه در این مرکز عوارض مرگ و میر مادر و کودک کنترل می شود.

رئیس بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد با بیان اینکه مراکز از نظر خدمات سطح بندی می شوند، این مرکز را مرکز سطح ۳ عنوان و خاطرنشان کرد: مراکز سطح ۳ فوق تخصصی، مجهز و نوسازی و بهسازی شده اند و مخصوص مادران پرخطری هستند که امکان بستری شدن در دیگر مراکز را ندارند.

حیدریان اضافه کرد:در مراکز سطح یک، مادران کم خطر که مشکلی برای زایمان نداشته باشند در بیمارستان کوچک زایمان انجام میدهند و در بیمارستان سطح ۲، شرایط بهتر و چند تخصصی است.

رییس بیمارستان شهید رحیمی در خصوص مزیت های مرکز سطح ۳ یادآور شد: در این مرکز، حضور اعضای هیئت علمی زنان و زایمان، پزشکان کارآزموده و پرسنل کارکرده، توانمند از نظر سطح تخصصی، تعهد، تبحر و صلاحیت حرفه‌ای و بالینی تایید شده هستند.

وی تصریح کرد: حق جامعه زنان بهره مندی از خدمات با کیفیت در حد انتظار است که خوشبختانه این مرکز در این راستا قدم بر می دارد و امیدواریم شاهد کاهش عوارض مرگ و میر مادران باردار و افزایش شاخص‌های سلامت مادران باردار باشیم.

حیدریان در پایان از فراهم بودن سازوکارها و زیرساخت ها در این مرکز برای کنترل عوارض بعد از زایمان برای مادر و فرزند خبر داد و بیان کرد: گاهی فرزند در بدو تولد نیاز به عمل جراحی دارد که برای این امر، جراح نوزاد در این مرکز حضور دارد.

خبر؛فاطمه سعادت راد

انتهای پیام/