ضرورت حفظ هویت کودکان کار و عدم تبعیض در حمایت از آنها

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه حمایت از حقوق کودکان در معرض آسیب، وظیفه ای انسانی است، گفت: حفظ هویت و عدم تبعیض در حمایت از کودکان کار، امری ضروری است.

به گزارش همای سعادت، مریم پورسرتیپ مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری و کرم یاری مدیر کل بهزیستی لرستان، با خانواده یک کودک کار، که در سفر دو روزه حجت الاسلام ابراهیم رئـیسی، رئیس قوه قضائیه، با وی دیدار کرد و مشکلات خانواده خود را با او در میان گذاشت، دیدار کردند.

پورسرتیپ با تاکید بر اینکه در حمایت از کودکان کار باید هویت انسانی شان به رسمیت شناخته شود و خدمات­ رسانی به آنها بدون تبعیض باشد،اظهار داشت: شرکت کودکان در فعالیت­‌هایی که سبب کسب مهارت و بالا بردن سطح نگرش و تجربه آنان شود و همچنین بر سلامت و رشد شخصیتی و تحصیل آنان تاثیر منفی نگذارد، کار کودک و اصطلاحا”(کودک کار) تلقی نمی­‌شود.

وی حمایت از حقوق کودکان به­ ویژه کودکان محروم و کودکانی که در معرض آسیب­‌های ناشی از بحران‌­ها و نابسامانی­‌های اجتماعی و حوادث طبیعی هستند را وظیفه­‌ای انسانی و اجتماعی برشمرد و افزود: بی­‌تردید با توجه کافی به حقوق کودکان و سرمایه­‌گذاری و برنامه­‌ریزی در امر آموزش، بهداشت و ارتقای سطح کیفی زندگی آنها، دستیابی به دنیایی بهتر، با آسیب های اجتماعی کمتر محقق می شود.

در ادامه مدیر کل بهزیستی نیز با اشاره به توزیع ۴ هزار تبلت بین دانش آموزان نیازمند در سال ۹۹، با کمک خیرین و شرکت دیجی کالا در سراسر کشور، گفت: سازمان بهزیستی کشور در سال گذشته، با راه اندازی کمپین پازل همدلی در کشور، بمنظور کمک به دانش آموزان نیازمند و جا مانده از تحصیل در   
دوران تعطیلی مدارس و همه گیری کـرونا، با همراهی تولید کنندگان لوازم التحریر در کشور، به قصد تهیه ملزومات تحصیلی از جمله (یک کوله پشتی پر از لوازم التحریر و وسایل کمک  آموزشی) توانست قدمهایی هر چند کوچک در جهت کمک به کودکان نیازمند در حال تحصیل بردارد.

وی این اقدامات را گواهی بر  مدعای سازمان بهزیستی در کمک و دستگیری از دانش آموزان نیازمند دانست و با اشاره معضل کودکان کار  در کشور،اظهار داشت: باید در نظر داشت تعداد کودکانی که به دلیل نداشتن والد موثر، بیکاری والدین، فقر خانواده و یا هر علت دیگری از خانواده جدا و در خیابان  رها می شوند، نگران کننده است و اگر موسسه های خیریه و افراد نیک اندیش و خیر  نتوانند به موقع از این کودکان حمایت و مراقبت کنند، بی شک این کودکان زندگی خود را از دست خواهند داد و در آینده منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و سایر بزهکاری های اجتماعی خواهند شد.
 
در پایان، مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری، یک دستگاه گوشی هوشمند، از طرف دکتر سید موسی خادمی استاندار لرستان به این کودک اهدا کرد.

مدیر کل بهزیستی لرستان نیز مبلغ، ۵۰ میلیون ریال ودیعه مسکن و ۱۲۰ میلیون ریال هزینه معیشتی به این خانواده اهدا کرد و قول مساعد داد که با تحت پوشش قرار دادن این کودک روند حمایت از این خانواده ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/