در راستای «طرح ملی تحول جمعیت»؛

طرح جمعیتی «فتحان» در لرستان اجرا می شود

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان از آغاز اجرای طرح «فتحان» در راستای «طرح ملی تحول جمعیت» در این استان خبر داد.

فریبا ولی پور عالم در گفتگو با همای سعادت اظهار داشت:طرح « فتحان» که به صورت برنامه ریزی شده و علمی از ۲ سال گذشته در قالب طرح ملی تحول جمعیت در وزارت کشور تصویب شده بعد از چند مرحله به حرکت از حکمرانی و راهبری استانی به طرف راهبری تحول جمعیت در شهرستانی و محلی که در جلسه ای با حضور وزیر و استانداران کل کشور ابلاغ شده، اجرایی می شود.

وی افزود:«فتحان» به معنای فتح و پیروزی در دوجبهه مردمی و حاکمیتی است و فتح اصلی در کنار هم قرار گرفتن نیروهای مردمی و حاکمیتی که با همکاری هم بتوانند جوانی جمعیت را رقم بزنند.

ولی پور گفت:«فتحان» ‌فرزندان تحول آفرین ایران زمین است،در این طرح تلاش بر این است با ظرفیت خانواده ها بتوانیم بحران کاهش جمعیت را برطرف کنیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان ادامه داد:در این طرح
قرار بر این است که حل مسئله به شکل کاملا میدانی و دارای هدف و البته بر اساس شناسنامه جمعیتی که در اختیار استان ها و شهرستان ها قرار دارد با ارائه یک نظام اولویت بندی رو به جلو حرکت کند.

ولی پور،گفت:خوشبختانه اولین گام های موفق در طرح «فتحان» در دو شهرستان خرم‌آباد و بروجرد که هم به لحاظ جمعیتی دارای آمار جمعیتی بالاتری نسبت به سایر شهرستان ها هستند و هم متاسفانه دارای بیشترین بحران ها در حوزه فرزندآوری می باشند، برداشته شد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان به بحران های حوزه جوانی جمعیت در این ۲ شهرستان اشاره کرد و گفت: یکی از بحرانی جمعیتی مربوط به طلاق است که در هر دو شهرستان آمار بالایی دارد و دیگری باروری، فاصله بین ازدواج و فرزند اول، سن ازدواج و همینطور آمار کلی ازدواج از جمله بحران هایی است که در این ۲ شهرستان در حوزه جوانی جمعیت وجود دارد.

به گفته وی، مجریان این طرح برای آماده سازی و بسترسازی آن از سطح استانداری به سمت جلسات قرارگاهی فرمانداری و سپس جلسات بخشداری و در گام بعدی این طرح توسط دهیاران و به صورت خانه به خانه و چهره به چهره اتفاق می افتد تا بتوان با همراه کردن تمامی مجموعه ها اثرات مثبتی را در حوزه جوانی جمعیت مشاهده کرد.

ولی پور هدف نهایی از طرح فتحان را دستیابی به نرخ باروری ۲/۵ درصدی عنوان کرد و افزود:در طرح فتحان آن چیزی که با عنوان هدف نهایی تعریف شده دستیابی به نرخ باروری ۲/۵ درصدی است نرخی که متاسفانه در نقاط مختلف استان با ۱/۵ و ۱/۷ درصد مواجه هستیم و باید با تلاش تمامی دستگاه ها این نرخ را به حدتعادل آن برسانیم.

وی چشم انداز این طرح را تا پایان سال ۱۴۰۷ عنوان کرد و گفت: امیدواریم پس از اجرای این طرح به تعداد موالید و ازدواج مطلوب برای هرسال تا پایان سال ۱۴۰۷ در ۱۱ شهر استان لرستان برسیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان افزایش ازدواج، کاهش سن ازدواج و فاصله بین ازدواج و فرزند اول، کاهش طلاق و جلوگیری از سقط جنین را از جمله اهداف میان مدت این طرح برشمرد.

فاطمه سعادت راد
انتهای پیام/