رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان؛

قارچ‌های رنگی سمی هستند/مسمومیت ۳۴۶ نفر با قارچ در لرستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه قارچ های رنگی سمی هستند،گفت:۳۴۶ نفر در این استان امسال دچار مسمومیت مصرف قارچ شدند.

به گزارش همای سعادت، بهرام دلفان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مسمومیت با قارچ وضعیتی است که براثر خوردن قارچ‌های حاوی مواد سمی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر مسمومیت‌هایی که با قارچ رخ می‌دهد، منجر به عوارض گوارشی خفیف تا متوسط از جمله تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه شایع‌ترین علت مسمومیت با قارچ، خوردن قارچ‌های وحشی پس از شناسایی اشتباه است که به‌عنوان گونه خوراکی تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: فقط روز ۲۲ اردیبهشت ماه ۲۷ نفر با مصرف قارچ دچار مسمومیت و در بخش مسمومیت‌های بیمارستان شهید رحیمی بستری شدند.

دلفان با اشاره به اینکه قارچ‌های رنگی سمی هستند و البته بین قارچ سمی و غیرسمی تفاوت زیادی وجود ندارد چون تشخیص آنها از هم سخت است، تاکید کرد: تاکنون فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی روی قارچ‌های وحشی و خوراکی انجام نشده است که شاخصی برای تشخیص این دو داشته باشیم.

وی به مردم توصیه کرد: از مصرف قارچ‌های خودرو یا جمع‌آوری‌شده توسط افراد عادی یا قارچ‌هایی که به‌صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری کنید و حتماً از قارچ‌هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشکی هستند، استفاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه شناسایی قارچ خوراکی از نوع سمی فقط براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل است و تشخیص فقط توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است، یادآور شد: مردم به توصیه‌های برخی افراد عادی در تشخیص قارچ سمی از خوراکی، توجه نکرده و قارچ‌ها را به‌صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنند.

انتهای پیام/