معلولین ناشنوا وام ۵۰ میلیون تومانی اشتغال دریافت می‌کنند

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان گفت:به منظور ایجاد اشتغال برای معلولین ناشنوا وام ۵۰ میلیون تومانی با بهره چهار درصد به آنان پرداخت می‌شود.

به گزارش همای سعادت به نقل از ایسنا ،لیلا طاهری اظهار کرد: هم‌اکنون ۶۹۸۸ ناشنوا تحت حمایت بهزیستی استان هستند که از این تعداد ۲۸۰۸ نفر ناشنوای خفیف، ۱۶۵۹ نفر متوسط، ۳۰۳ نفر خیلی شدید و ۲۲۱۵ نفر شدید هستند.

وی افزود: تمام خدماتی که به همه معلولین تعلق می‌گیرد را ناشنوایان نیز دریافت می‌کنند که شامل پرداخت مستمری، کمک هزینه تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان، کمک هزینه ایاب و ذهاب، درمان و کاش حلزون و توزیع سمعک و باتری سمعک، خدمات توان پزشکی شنوایی شناسی و قالب‌گیری سمعک هستند.

معاون توان‌بخشی بهزیستی لرستان با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۳ مورد کاشت حلزون برای معلولین تحت پوشش انجام شده است، گفت: این درحالیست که شش ماه اول امسال تاکنون ۲۷ مورد کاشت حلزون انجام شده است.

طاهری هزینه کاشت حلزون را شش میلیون اعلام کرد و با بیان اینکه نیمی از این هزینه را خانواده معلول تقبل می‌کند، افزود: چنانچه خانواده توان مالی نداشته باشد کل هزینه را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند.

وی با تأکید براینکه بیشترین معلولیت ناشنوایی مربوط به شهرستان‌های کوهدشت، دلفان و خرم‌آباد است، اضافه کرد: این معلولین ژنتیکی و به دلیل ازدواج‌های فامیلی است.

معاون توان‌بخشی بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه چهار تشکل ناشنوایان در شهرستان خرم‌آباد، الیگودرز، دورود و کوهدشت، بیان کرد: چهار مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلال شنوایی در شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، دلفان و خرم‌آباد فعالیت دارند.

طاهری در خصوص رعایت سه درصد حق اشتغال معلولین گفت: سال گذشته و امسال بهزیستی ردیف استخدامی برای جذب معلولین در دستگاه‌های اجرایی را مشخص کرد و بیشتر دستگاه‌ها در این راستا همکاری لازم را داشته و قانون سه درصد حق اشتغال آنان را اعمال کردند.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان یادآور شد: همچنین کارفرمایانی که معلول را در واحدهای تولیدی و خدماتی خود بکار گیرند بهزیستی تا پنج حق بیمه معلول را پرداخت و همچنین برای جبران عدم کارایی با توجه به درجه و شدت معلولیت آن‌ها مقداری از هزینه دستمزد را به معلول پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/