موج سواری سودجویان در دریای متلاطم مسکن

علت وضعیت دردناک و اسفناک امروز مستأجران در استان لرستان بخاطر نبود قانون مشخص و لازم الاجرا و یک عرف مشخص است.

یادداشت-همای سعادت- گرانی های بی حد و مرز و لحظه ای هم بهانه ایی شده است تا صاحبان املاک برای ایمن سازی خود در برابر این تورم ها پای خود را برای دریافت مبالغ بیشتر بر گردن باریک و بدون استخوان مستأجران قرار داده و تا می توانند فشار دهند.آوارگی و مهاجرت معکوس بسیاری از خانواده ها از شهر ها به بخش ها و روستاها نتیجه مواجهه این خانوار با یک قانون گریزی قانونی و مسئول پسند است که ظاهراً هیچ نهاد و شخصی هم یارای مقابله با مالکان و صاحبان بی مروت را ندارد.

زندگی مستأجران در استان لرستان در سایه سکوت ها و بی تدبیری ها در چرخه استعماری و استثماری مسلم صاحبخانه ها و مالکان دیگر املاک افتاده است.زندگی سیاه و پر از فلاکت مستأجران در لرستان یک کار قانونی و مورد حمایت تمام و کمال قانون و مجریان قانون است.

مجموعه حاکمیتی در لرستان آگاهانه فرصت سودجویی و استثمار مستأجران را به مالکان داده و در کنار تحمیل این درد؛فشارهای گوناگونی دیگر بر این قشر بدبخت وارد می شود و در نهایت آنچه که در یک استان عشیره ای مانند لرستان مشاهده می کنیم حذف این قشر از صحنه ها و مناسبات اجتماعی است.

افزایش روزانه کرایه منازل و دیگر املاک نشان از یک فرآیند تخریبی دارد که در این فرآیند هم این قشر و هم خود دولت متضرر خواهد شد چراکه این فشار باعث تغییر دهک های خانواده ها و افزایش فقرا و پناه آوردن آنها به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد خواهد شد.

انگاره حقیقی و واقعی مستأجران در در این فرآیند غیرانسانی و غیر عاطفی؛انگاره ای ابزاری است برای کسب منفعت بیشتر و پر کردن جای خالی های دیگر در زندگی صاحبخانه ها و مالکان املاک در استان لرستان

واقعیت میدانی بیانگر این حقیقت است که تاکنون تمام مصوبه ها و تصمیمات مسئولان دولتی و قضایی برای مهار افسار گسیخته اجاره ها با شکست مواجه گردیده و در موارد بسیاری باعث درگیری و تنش میان مالکان و مستأجران شده است.

دندان طمع مالکان آنچنان تیز و برنده شده است که دیگر به تمام دارایی و درآمد مستأجران هم راضی نیستند؛یکی از علل اصلی این فشار ها افزایش هزار درصدی قیمت ملک و املاک است و همین گرانی رابطه نامتوازنی میان ذهن مالکان و مستأجران برقرار کرده است.

معمول شده است که صاحبخانه ها برای تامین معاش و دیگر کاستی ها زندگی خود؛تا می توانند و تا جایی که کاستی هایشان برطرف گردد کرایه ها را زیاد می کنند.

در این شرایط که وضعیت مستأجران در حال تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی می باشد باید دولتمردان با هماهنگی دستگاه قضایی در حمایت از مستأجران با وضع یک قانون که قابلیت اجرایی در کوتاه مدت را داشته باشد مشت محکمی بر دهان مالکان بی انصاف بزنند.

سیاست های اقتصادی مالکان و صاحبخانه ها ارزش های اجتماعی را به آوردگاهی کشانده است که تقدم فرد گرایی بر جامعه را فریاد می زند و در این تقدم؛منافع فرد بر جامعه سنگین تر است.

گرانی وحشتناک خانه ها و دیگر املاک در دراز مدت منجر به جامعه زدایی خواهد شد و این جامعه زدایی نیز هویت زدایی را در پی خواهد داشت.
در زیر پوست جامعه نوعی فاجعه در حال رخ دادن است که ورود بدون درنگ و مماشات تمام مقامات حکومتی و قضایی را می طلبد.

از آسیب های اجتماعی که ادامه این روند وحشتناک گران شدن دل بخوایی و خودسرانه به وجود خواهد آورد بی خانمانی و فروپاشی بسیاری از خانواده ها به خصوص زوج های جوان خواهد شد.
اینکه چرا مسئولان در فکر پیدا کردن و مجازات نمودن مقصرین و مسببین این وضعیت اسفناک در حوزه مسکن نیستند و اثرات این پدیده شوم را نمی ببینند؛جای سوال دارد.
بازتاب سر به فلک کشاندن ساعتی اجاره بهای منزل و رفتارهای نه چندان نوع دوستانه و انسانی در این مسیر همگی نشان اشکال در پروسه شکل گرفتن شخصیت انسانی خیلی ها دارد که در این موقعیت سخت اقتصادی که نفس های خیلی ها را به شماره انداخته است به دنبال مکیدن خون مستأجران نگون‌بخت هستند.
با همه این فریادها در سال های اخیر که اجاره مسکن در لرستان تبدیل به یک شغل پردرآمد و بدون دردسر برای مالکین شده است نگارنده معتقدم که برای تغییر چهره نامطلوب زندگی خیلی از مستأجران؛هم مسئولین و هم مالکین بعنوان انسان در یک مسیر تاریخی قرار گرفته اند که باید با همکاری و چاشنی شرف و انسانیت از فروپاشی خانواده ها جلوگیری کنند.
شلاق مالکین که با هم دستی و همکاری مشاورین املاک بر تن عریان مستأجران نواخته می شود در کنار بی مسئولیتی و فریاد زدن دروغ های پشت تریبون ها که در حمایت از مستأجران و کنترل اوضاع گفته می شود تطهیر کننده چیست؟حال و روز مستأجران بینوا شباهت زیادی با این شعر دارد .
سنگ هم به حال من گریه گر کند بر جاست
بی تو زنده ام یعنی مرگ بی اجل دارم

یاسر نظری چگنی
انتهای پیام/