نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد

اعتیاد در رتبه بندی آسیب‌های اجتماعی، اولین و مهم ترین معضل اجتماعی است و خانواده‌ها نیز نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد فرزندان خود دارند. اساسی‌ترین نیازهای جوانان، تحصیل، اشتغال، ازدواج، امکانات سالم تفریحی و ورزشی است.

همای سعادت آنلاین- یادداشت- با شناخت دقیق نیازها و تصمیم جدی برای برطرف کردن این نیازها در حد توان توسط خانواده‌ها، جوانان و مسئولان می‌توان امید جدی به پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان داشت.اگر بخواهیم علل گرایش به اعتیاد را مورد بررسی قرار دهیم باید ابتدا از خانواده شروع کنیم زیرا در برخی از خانواده‌ها مسائلی وجود دارد که موجب گرایش فرزندان به سوی مصرف مواد مخدر می‌شود.در خانواده فرد معتاد، در بسیاری مواقع کنترل مناسب و نظارت صحیح بر رفتار فرزندان وجود ندارد، پرداخت پول بیش از حد به فرزندان و عدم نظارت بر مصرف آن و بی‌تفاوتی و ناتوانی والدین موجب آزادی عمل فرزندان و گرایش به سوی دوستان ناباب می‌شود.
در سنین جوانی و پس از ازدواج، برخی عوامل از قبیل اختلافات زناشویی، بد رفتاری همسران، ازدواج‌های اتفاقی و تحمیلی، برخی مشاغل در مورد افرادی که آمادگی لازم را برای انجام آن کار ندارند، زندگی در محله‌های فقیر نشین و فقر اقتصادی موجب گرایش فرد به اعتیاد می‌شود.
در خانواده‌هایی که یکی از والدین به مواد مخدر اعتیاد دارد بیشترین زیان را فرزندان خانواده متحمل می شوند و دچار مشکلات روحی، روانی، عاطفی و کمبود محبت می شوند و احساس تنهایی و افسردگی می کنند. در این خانواده‌ها، فرزندان استعمال مواد مخدر را یاد می‌گیرند و ممکن است در سنین پایین برای رفع کمبودهای خود به مواد مخدر روی آورند.
برنامه های مفید آموزشی، تربیتی، تفریحی و سرگرمی با وسایل ارتباط جمعی می تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد، زیرا برنامه های جذاب و آموزنده زمینه ساز گرایش جوانان به زندگی سالم و دوری از اعتیاد خواهد بود.واضح است که برای دور نگه داشتن جوانان از این بلای خانمان سوز، نهادهایی هم چون مدرسه، نهادهای فرهنگی و ورزشی، نیروی انتظامی و مؤسسه های مذهبی می توانند بسیار مفید و ثمر بخش باشند، اما اهمیت هیچ کدام از آن ها به اندازه تأثیر خانواده نخواهد بود.خانواده به عنوان اساسی ترین واحد جامعه نقش به سزایی در دور نگه داشتن فرزندان از مواد مخدر دارد.

انتهای پیام/