نقش مهم میان وعده ها در تغذیه دانشآموزان
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:میان وعدههای با ارزش غذایی بالانقش مهمی در تغذیه دانشآموزان دارند.
به گزارش همای سعادت،شبنم دالوند با اشاره به بازگشایی مدارس و اهمیت تغذیه دانشآموزان، اظهار داشت:دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند.
وی ادامه داد:همه دانش آموزان در سنین مختلف لازم است برای نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، هر ۴ تا ۶ ساعت غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه با تاکید بر اینکه در تهیه میان وعده مدارس ارزش غذایی خوراکی ها باید در نظر گرفته شود، گفت: موادی مثل چیپس، غلات حجیم شده ارزش غذایی کمی دارند لذا استفاده از اینگونه خوراکی ها توصیه نمی شود.
دالوند افزود:استفاده از انجیر خشک، توت خشک، بادام، پسته، گردو، برگه زردآلو و انواع میوه ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو، لیمو شیرین و… سبزیجاتی نظیر هویج، کاهو، خیار و ساندویچ هایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و پنیر و خرما، نان و تخم مرغ (آب پز و سفت )، نان و پنیر و خیار، بیسکویت از نوع سبوس دار و بدون کرم می تواند، به عنوان میان وعده در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد.
وی عنوان کرد: استفاده از تنقلات سنتی و در دسترس مثل نخودچی، کشمش، گندم بو داده، عدس بو داده و انواع خشکبار که سالم تر و مغذی تر از چیپس، پفک، شیرینی و شکلات هستند، یک راهکار عمده برای اصلاح الگوی غذایی و تامین بخشی از نیازهای تغذیه ای کودکان و نوجوانان میباشد.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از میان وعده های بسیار مناسب شیر و لینیات کم چرب هستند، یادآور شد: شیر و سایر محصولات لبنی به عنوان منابع پروتئین با کیفیت بالا در نظر گرفته می شوند که می توانند میزان پروتئین مورد نیاز در سنین رشد را تامین کنند.
دالوند خاطرنشان کرد:همچنین لبنیات نقش بسیار مهمی در تامین کلسیم و سایر املاح برای رشد و سلامتی داشته و در رشد قدی کودکان و نوجوانان بسیار موثر هستند.
وی گفت: یک لیوان شیر ۱۳ ماده مغذی ضروری را برای رشد و یادگیری کودکان به ارمغان می آورد و آن را جزء مهمی از رژیم غذایی کلی آنها می کند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰