وضعیت منابع آبی لرستان نگران کننده است

حسن نژاد با بیان اینکه وضعیت منابع آبی لرستان نگران کننده است، از احتمال تعطیلی مطلق کشاورزی استان در صورت استمرار وضع موجود خبر داد.

به گزارش همای سعادت آنلاین، داریوش حسن‌نژاد مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان، در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان،اظهار داشت: وضعیت منابع آبی استان را نگران کننده است و در صورت بی‌توجهی به بحران خشکسالی، فرونشست زمین و اتلاف منابع آب زیرزمینی، تا چند سال آینده تعطیلی مطلق کشاورزی را در استان را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده های بیلان استان در بهمن سال ۱۴۰۰ نسبت به بهمن سال ۱۳۹۹ حدود ۲ متر افت داشته‌است که معادل حجمی حدود ۱۵۸ میلیون متر مکعب میباشد که نسبت به سال گذشته حدود ۱۲۰ درصد کاهش داشته‌است و از این حجم افت، حدود ۶۸ میلیون متر مکعب مربوط به حوضه کرخه و ۹۰ میلیون متر مکعب مربوط به حوضه کارون بزرگ می باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای با بیان این مطلب که اتخاذ تصمیمات نادرست در مورد تخصیص آب و عدم قیمت گذاری نامناسب آب و عدم توانایی کشاوزان در بهینه سازی آبیاری نشان از بحران اساسی آب می‌دهد و با توجه به کاهش ریزش باران در استان،بهترین راه برای هدر رفت آب صرفه جویی در بخش خانگی و کشاورزی است.

حسن‌نژاد عنوان کرد : متوسط اختلاف تراز سطح آبهای زیرزمینی،بهمن ماه نسبت به دی سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ سانتی متر کاهش یافته است و دبی چشمه های انتخابی استان در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۲۱ درصد و نسبت به بلندمدت حدود ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد که این آمار نشان میدهد که ما میراث داران خوبی برای آب نبودیم .

مدیرعامل آب منطقه‌ای در پایان با تاکید به اینکه مدیریت منابع آب وظیفه شرکت آب منطقه‌ای به تنهایی نیست گفت:باید همکاری و هماهنگی همه دستگاههای عضو شورای حفاظت منابع آب در برخورد بامتخلفین و حفظ و مدیریت منابع ارزشمند آب موجود در دستور کار قرار گیرد تا در آینده فجایع زیادتری را شاهد نباشیم.

انتهای پیام/