چرا کشفیات هیـچ تاثیـری در کاهش قیمت‎ها ندارد؟

پس از آن که قیمت کالاها و اجناس به صورت ناگهانی و غیرواقعی از ۲ تا ۱۰ برابر افزایش یافت و اقشار آسیب‎پذیر را در بحث معیشت خانوار، تامین مایحتاج زندگی و به خصوص سبد غذایی با چالش روبرو ساخت موجب شد مسوولین امر از سازمان های بازرسی، تعزیرات، صمت و جهادکشاورزی گرفته تا اتاق اصناف و… به تکاپو افتادند تا به هر نحوی شده با قاچاقچیان و محتکران و دلالان کالاهای اساسی برخورد کنند و نبض بازار و قیمت ها را در دست بگیرند.

همای سعادت _یادداشت _اخبار استان‎ها و همچنین رسانه ملی حکایت از مبارزه بی امان مسوولین با محتکران دارد و هر لحظه شاهد پخش فیلم، خبر و گزارشی از کشف انبارهایی هستیم که هرکدام به تنهایی می‏ توانند مایحتاج یک استان را تامین کنند.

آن قدر خبرهای خوش کشف انبارهای کالا به گوش می‏ رسد که شب‎ها خواب ارزان شدن کالا ها را می‏ بینم و در رویایی غلت می زنم که مسوولین جلوی قاچاقچیان، محتکران و گران‏فروشان را گرفته‏ اند و کالاهای مکشوفه با قیمت واقعی و عادلانه در اختیار عموم مردم قرار می‎گیرد خوشحال و مسرورم اما از خواب خوش و رویایی که بیدار می‏ شوم، زهی خیال باطل، زیرا با رفتن به مغازه جهت خرید و مقایسه قیمت‏ های امروز با دیروز متوجه می‏ شوم در کمتر از ۲۴ساعت قیمت‏ ها ۱۰۰ درصد و بلکه بیشتر افزایش یافته‏ اند.

شوک دیگری به من وارد می شود که مگر این کشور صاحب ندارد که هر تولید کننده و عمده فروشی به خود اجازه می دهد، بدون درنظرگرفتن جیب مردم و شرایط مملکت، قیمت‏ ها را به دلخواه افزایش می ‎دهند. در این اوضاع که قیمت‏ ها افسار گسیخته سیر صعودی دارند، مردم نگون بخت و مایوس‎ هر چه بیشتر تلاش می‏ کنند تا برای تامین معاش نزد خانواده‏ های شان شرمنده نشوند.

آن چیزی که تعجب همگان را برانگیخته اینکه کشفیات موادغذایی و دیگر اقلام مکشوفه نه تنها تاثیری در کاهش قیمت‏ ها نداشته‏ بلکه افزایش قیمت‏ ها بدون توجه به کالاهای کشف شده همچنان راه صعودی خود را طی می‎کنند!

افزایش قیمت‏ ها نشان می‏ دهد عدم توفیق دولت‎مردان در مهار آن از دوحال خارج نیست یا برخی دولت‏مردان و مسئولین و اطرافیان شان در افزایش قیمت‏ ها نقش دارند و با چراغ سبز آنها این اتفاق نامیمون صورت می‏ گیرد و یا اینکه دولت واقعاً ناتوان از مهار تورم و گرانی است که این بلبشو کشور را به چالش کشانده است.
آن چیزی که بیشتر از همه به چشم می‎آید و شنیده می شود، خُردشدن صدای استخوان های کارگران و اقشار آسیب‏ پذیر جامعه در زیر بار تورم و گرانی است.
همان‏ ها که در بزنگاه‎ها در کنار انقلاب، امام(ره) و رهبری بوده و هستند و هرگز دست از اعتقاد شان بر نداشته و بر نمی‏ دارند اما بر عکس آنجا که مسوولین می‏ بایست از همین مردم حمایت کنند تا رنج کمتری بکشند پشت آنها را خالی کرده اند که این رسم جوانمردی نیست.

راستی کسی می‎داند این حجم از کالاهای کشف شده چگونه بین مردم نیازمند تقسیم می‏ شوند تا مرحمی بر زخم ‎های عمیق‏ شان باشد؟!

محمد فیضی سردبیر هفته نامه آوای لرستان

انتهای پیام/