مدیر کل اقتصادی و دارایی لرستان:

۱۲ هزار میلیارد تومان منابع ملی و استانی در لرستان هزینه می شود

مدیر کل اقتصادی و دارایی لرستان گفت: سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع ملی و استانی در سطح استان هزینه می شود.

به گزارش همای سعادت،علی محمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات استانداری لرستان ،؛نقش نظام گردشگری مالی در بخش های خصوصی، عمومی و دولت‌ها و همچنین حضور حسابدار در نظام اجرایی را مهم دانست و افزود: نظام حسابداری و کارکردهای آن در حوزه‌های اقتصادی مهم و شان حضور حسابدار در نظام اجرایی فراهم کردن اطلاعات درست و شفاف مالی است.

نماینده وزیر و مدیر کل اقتصادی و دارایی لرستان گفت: لرستان از استان‌های سبز و جز پنج استان برتر کشور در زمینه عملکرد درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار است.

وی از بهبود فضای کسب و کار تا آغاز کار فعالان اقتصادی لرستان با کمترین مانع خبر داد و افزود: در این راستا کمیته ای با حضور۵۰ دستگاه اجرایی استان تشکیل شده است.

محمدی یادآورشد: این کمیته علاوه بر بهبود شاخص ، موانع کسب و کار و قوانین مخل را شناسایی و بررسی و سپس در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و تصمیم گیری می شود.

وی اضافه کرد: درگاه ملی مجوزها یکی از موانع جدی پیش روی سرمایه گذاری را که صدور مجوز بوده در سالهای اخیر رفع کرده و این روند در دولت سیزدهم تداوم یافته است در حال حاضر چهار هزار و ۲۰۰ مجوز در این درگاه وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه نرخ بیکاری در لرستان علت نیست بلکه معلول یک سری از علت‌هاست، افزود: یکی از دلایل بیکاری در استان فضای کسب و کار است.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار زمینه‌ی سرمایه‌گذاری است و زمانی که این فضا مناسب نباشد سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری در آن منطقه ندارد، تصریح کرد: بخش خصوصی و سرمایه‌گذار به فکر ارزش افزوده خود بوده و هوشمند عمل می‌کند.

مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان با بیان اینکه ضرورت دارد رسانه در حوزه کسب و کار ورود پیدا کند، اضافه کرد: نقش رسانه در بهبود کسب و کار و توسعه لرستان بسیار تاثیرگذار است.

محمدی با بیان اینکه سرعت انتشار اخبار بد، ۱۰ برابر اخبار خوب است، افزود: در بازار سرمایه سرعت انتشار اخبار منفی خیلی بالاست و با یک خبر منفی قیمت برخی از سهام به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان این سوال که چرا نرخ بیکاری در لرستان بالاست؟ بیان کرد: بیکاری در استان به خاطر یک سری از علت‌هاست که باید شناسایی شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان اظهار کرد: یکی از محورهای توسعه هر منطقه، فضای رسانه‌ای آن است.

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تسهیلات اشتغالزایی به استان های کشور

مدیرکل اقتصادی و دارایی لرستان گفت: ۱۰۰ همت تسهیلات اشتغالزایی در قالب حساب ویژه پیشرفت و عدالت به استان های کشور اختصاص یافت.

وی با اشاره به اولویت وزارت اقتصاد در راستای سیاست های کلان دولت، اظهار کرد: ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) از این مبلغ در سطح ملی بوده که از این محل منابعی اختصاص یافته که برای توزیع بین هشت نهاد حمایتی است و ۵۰ درصد نیز در سطح استانی توزیع می شود.

وی افزود: در این راستا ۱۳ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال به نهادهای حمایتی استان اختصاص داده شده که نرخ سود آن چهار درصد و برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است.

خارجی‌ها ۱۱۲ میلیون یورو در لرستان سرمایه‌گذاری کردند

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی لرستان گفت: از سال ۹۵ تاکنون ۱۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در استان انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی واگذاری‌ها طی سال‌های گذشته در استان به خوبی انجام نشده که برخی‌ها منتج به ابطال شده و برخی‌ها متاسفانه بیشتر سرمایه‌بر بوده‌اند.

محمدی ادامه داد:هرچند تحریم های ظالمانه دشمنان نظام، تا حدودی حضور سرمایه گذاران خارجی را در کشور تحت تاثیر قرار داده و سرمایه گذاران برای انتقال ارز با محدودیت هایی مواجه هستند، با این حال روند سرمایه گذاری های خارجی در استان مطلوب بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان با بیان اینکه تسهیلات تبصره ۱۸ یک نوع تسهیلات تکلیفی است، اضافه کرد: سهم استان لرستان در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۳ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال بود که برای همه استان ها رقمی تابتی است ، باید تا امروز ۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال طرح در حوزه های مختلف برای پرداخت معرفی می شد.

محمدی گفت :تاکنون یک هزار و ۱۰۰ طرح با ۱۵ هزار میلیارد ریال معرفی شده و ۲ هزار میلیارد ریال طرح عقد قرارداد شده است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان با بیان اینکه بانک‌های خصوصی استان ۳۰ درصد منابع را تسهیلات پرداخت می‌کنند، افزود: حال اینکه بر اساس سیاست‌های بانکی این میزان پرداخت تسهیلات باید ۵۰ درصد باشد که در این زمینه متاسفانه نظارت بانک مرکزی را نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: نسبت منابع و مصارف بانک‌های استان ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، به نحوی‌که سال گذشته حدود ۷۵ درصد بود و امسال این نسبت تا ۸۷ درصد افزایش داشته است.

محمدی در خصوص ثبت‌نامی‌های جدید سهام عدالت در لرستان گفت: ثبت‌نام صرفا برای نهادهای حمایتی و ایثارگران است که از سال ۸۸ تاکنون ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند.

وی تصریح کرد: لیست این افراد مشخص و مجوزهای لازم گرفته شده و مراحل آخر آن در حال انجام است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان بیان کرد: سهام عدالت برای سایر اقشار ابلاغ نشده و به محض ابلاغ از طریق اداره کل امور اقتصادی و دارایی، روابط عمومی این اداره کل و رسانه‌ها به مردم اطلاع رسانی خواهند کرد.

انتهای پیام/