خشکسالی ۳ برابر سیل به کشاورزی لرستان خسارت زد

حسنی مقدم گفت: خشکسالی ۳ برابر سیل به کشاورزی استان لرستان خسارت وارد کرد.

به گزارش همای سعادت، اسفندیار حسنی مقدم اظهار داشت: خشکسالی خسارت بالایی به بخش کشاورزی وارد شده، به‌گونه‌ای که بر اساس برآوردها شاهد کاهش ۷۰۰ هزار تنی تولیدات محصولات کشاورزی به میزان پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم.

وی افزود: برهمین اساس خشکسالی به زیربخش زراعت دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، زیربخش باغبانی ۵۷۰ میلیارد تومان، زیربخش دام و طیور حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، زیربخش آبزیان ۲۴۰ میلیارد تومان و به زیربخش منابع طبیعی ۵۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: خشکسالی سه برابر سیل ۹۸ به کشاورزی استان خسارت زد و با توجه به اینکه در لرستان آب تنظیم شده نداریم، این مهمترین مطالبه سازمان جهادکشاورزی از وزارت نیرو است.

حسنی‌مقدم عنوان کرد: اگر سدهای تنظیم شده در استان وجود داشت، سیل و خشکسالی این حجم از خسارت را به زیربخش‌های کشاورزی وارد نمی‌کردند.

وی آبیاری تحت فشار را راهبردی برای بهینه‌سازی مصرف آب برشمرد و گفت: ۱۹۰ هزار هکتار زمین آبی در استان وجود دارد که ۶۰ هزار هکتار آن تاکنون به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با تاکید بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای افزود: همچنین توسعه باغات دیم در استان سال‌ ۹۶ برای مصرف کمتر آب شروع شد و اکنون حدود هفت هزار هکتار باغ دیم در لرستان وجود دارد.

حسنی مقدم با اشاره به برداشت غیرمجاز هزار و ۵۰۰ موتور تلمبه در کنار رودخانه کشکان گفت: در این خصوص وزارت نیرو باید قانونی را وضع کند تا میزان برداشت مجاز و غیرمجاز مشخص شود و با ایجاد سد و یا تکمیل سدهای نیمه ‌تمام لرستان بخشی از مشکلات خوزستان نیز مرتفع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ممنوعیت کشت برنج نیز قانونی ‌وجود ندارد، در حال حاضر سطح زیرکشت این محصول از ۱۲ هزار هکتار سال گذشته به ۱۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام /