مشارکت ۷۵۰میلیارد تومانی بانک ها در پروژه های عمرانی استان

معاون عمرانی استانداری لرستان از مشارکت ۷۵۰میلیارد تومانی بانک ها در پروژه های عمرانی خبر داد.

به گزارش همای سعادت،گودرز امیری، شامگاه جمعه در دومین نشست مجازی با خبرنگاران در گروه واتساپی مدیران و رسانه‌های استان، اظهار داشت: باپیگیرهای استاندار ، در سال ۹۹ چندین پروژه با اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومان از طریق مشارکت بانک ها قول مساعد گرفتیم و در حال انجام روند مقدماتی هستیم.
وی افزود :بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی در حوزه های مختلف در لرستان افتتاح و به بهره برداری می رسد.

امیری با اشاره به افزایش اعتبارات در سال ۱۴۰۰ ، گفت : خوشبختانه در چند سال گذشته جذب اعتبارات به خوبی انجام شده ،این در حالیست که نیاز استان حتی بیشتر از این اعتبارات بوده است.

معاون عمرانی استانداری لرستان تصریح کرد: ۲ هزار و۱۰۰ پروژه استانی و ۶۸ پروژه ملی فعال در استان داریم که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته ۱۴ پروژه حوزه ورزش و جوانان استان در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسند که مهمترین آنها ورزشگاه های خرم آباد و بروجرد است.

*افتتاح ۲۲ پروژه شهرداری خرم آباد

وی عنوان کرد: عملیات گاز رسانی به ۱۷۰ روستای استان و بهره برداری از ۲۲ پروژه در حوزه شهرداری خرم آباد تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ انجام می شود، همچنین معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه برق طی سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

امیری عنوان کرد: ۹ پروژه شرکت آب منطقه ای لرستان شامل ایستگاههای پمپاژ آب «جایدر»، «چم مهر» «نیله»، «اسماعیل آباد»، شبکه آبرسانی «ایوشان» و سد «کمندان» تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شوند.

امیری با اشاره به اینکه پروژه آزادراه خرم آباد به بروجرد از مهمترین پروژه‌هاست، اظهار داشت: فاز دوم، سوم و چهارم این پروژه تا خرداد ماه ۱۴۰۰ تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید، این در حالی است که فرمانده قرارگاه خاتم و همچنین وزیر راه اعلام کرده اند که این پروژه تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود . اما با این وجود به نظر میرسد با توجه به شرایط جوی و به دلیل اینکه بخشی از کار مربوط به آسفالت پروژه است، احتمال میرود افتتاح آن تا پایان امسال تحقق نیافته و در خرداد سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه روند پروژه راه آهن دورود – خرم آباد پیشرفت مناسبی نداشته، افزود: پروژه راه آهن دورود به خرم آباد با توجه به اینکه اعتبارات خود را از فروش سهام شرکت فولاد تامین کرده، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که استاندار لرستان در حال پیگیری تامین اعتبار این پروژه است و پس از تامین اعتبار این پروژه از سر گرفته خواهد شد.

*رتبه پنجم لرستان در جذب اعتبارات

وی در رابطه با جذب اعتبارات استان اظهار داشت: ما در افزایش اعتبارات، رتبه پنجم کشوری را داشتیم و نسبت به سال ۹۸ به میزان ۶۸ درصد افزایش اعتبارات داشتیم که ۷۳۶ میلیارد آن اعتبارات استانی بوده و هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان نیز در سال ۱۴۰۰ تخصیص اعتبار داشتیم.

امیری همچنین با بیان اینکه مسئولان و مدیران استان می‌توانند با رایزنی اعتبارات خوبی جذب کنند، افزود: اقدام بسیار خوب استاندار که در سال ۹۹ انجام شد، پیگیری مشارکت بانک ها در پروژه های عمرانی است، به طوری که در چندین پروژه جمعاً ۷۵۰ میلیارد تومان از طریق مشارکت بانک ها قول مساعد گرفتیم و در حال انجام روند مقدماتی هستیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی اعتبارات تخصیصی به خسارات سیل ۹۸ جذب شده ،عنوان کرد: به میزان ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعم از تسهیلات کمک های بلاعوض و اعتبارات تملک های سرمایه ای و دارایی اعم از زمین و همچنین کمک های غیر نقدی به مردم در رابطه با سیل به استان از طرف دولت مساعدت شده است.

معاون عمرانی استاندار اظهار داشت: یکی از مسائلی که در سیل ۹۸ می توان از موارد مهم برشمرد کمک های دولت به استان لرستان بود به طوری که ۳۵هزار واحد مسکونی در یک سال مرمت و بازسازی شد و نزدیک به ۵۱ هزار پرونده در بانک‌ها تشکیل شد و همچنین حدود ۳۰هزار مورد در حوزه کشاورزی تسهیلات ارائه شد.

*خسارت ۸هزار و ۵۰۰میلیاردی به زیر ساخت ها استان

وی خاطر نشان کرد: در پی وقوع حادثه سیل ،حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شد که هزار و ۵۰۰ میلیارد از این خسارت جبران شده و مابقی را هم در حال پیگیری است و قول مساعد در این باره گرفتیم که ردیف مستقلی برای حدود پنج سال متوالی به عنوان اعتبارات سیل دریافت کنیم.

این مقام مسئول در رابطه با ساختمان استانداری نیز بیان داشت: ساختمان جدید استانداری بنا بود از ۳۵ میلیارد تومان حاصل از فروش ساختمان قدیم تکمیل و به بهره‌برداری برسد که متاسفانه ساختمان جدید با آن مبلغی که درآمد داشتند تکمیل نشد و با تامین حدود ۱۵ میلیارد دیگر از منابع مختلف بخش دیگری از این پروژه تکمیل شد . اما بر اساس برآورد کارشناسان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه نیاز است که تقاضای ردیف مستقل یا اعتبارات از سرجمع اعتبارات جهت تکمیل پروژه کردیم.

امیری در رابطه با طرح تفصیلی مقررات اجرایی شهر خرم آباد نیز خاطر نشان کرد: به دلیل چالش‌هایی که این طرح داشت و مشکلاتی که با تصویب این طرح ممکن بود به وجود آید، طرح تا پایان سال ۱۳۹۸ همچنان کش‌وقوس پیدا کرد و ما در پایان سال ۱۳۹۸ با پیگیری زیاد طرح را نهایی که در شورای عالی معماری شهرسازی مطرح، تصویب و ابلاغ شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: در طرح تفصیلی، ابتکاری به خرج دادیم و جاهایی که تغییر یا تعیین کاربری داشتیم، منابع درآمدی را به اجرای طرح اختصاص دادیم.

وی افزود: به دلیل وجود نیروی مازاد در شهرداری معمولا سهم درآمدی شهرداری را صرف کارهایی مثل حقوق و مزایا می‌کردند که این کار ممنوع بوده که یا جلوی آن را گرفته‌ایم و یا اینکه معین شده تا منابع درآمدی طرح تفکیکی و تغییر کاربری اشخاص حقیقی یا حقوقی، صرف اماکن فرسوده و اجرای طرح بازآفرینی شهر در محلات علی‌آباد، دره اسدآبادی و … شود.

امیری خاطر نشان کرد: در رابطه با پروژه برج‌های دو قلو بنا است پیمانکار و شهرداری در خصوص اختلاف نظرهایشان به یک اجماع نظر برسند تا برنامه نهایی این پروژه تعیین و تکلیف شود .

وی در رابطه با عدم رضایت مردم از عملکرد شهرداری ها گفت: در شهرداری ها نیروهای زیادی به صورت غیرقانونی وارد شدند و این نیروهای مازاد باعث هزینه اضافی برای شهرداری‌ها شده، از طرفی کارآمدی لازم را هم ندارند به همین دلیل اجازه استخدام جدید به افراد ندادیم و ابلاغ شدکه نیروهای مازاد و ناکارآمد از شهرداری‌ها اخراج شوند.

معاون عمرانی استانداری ادامه داد : خوشبختانه در سطح استان تا کنون توانستم هزار و ۴۷۰ نفر از این نیروهای مازاد و ناکارآمد را از بدنه شهرداری جدا کنیم که ۴۷۰ نفر متعلق به شهرداری بروجرد بود.

امیری افزود: مجموعه شهرداری استان باید ۲هزار و ۷۰۰ نفر نیرو داشته باشد درحالیکه ۴ هزار و ۷۰۰ نفر نیرو در شهرداری‌های استان مشغول اند و امیدواریم در رابطه با نیروهای مازادی که در شهرداری‌ها وجود دارد که امیدواریم تدبیر لازم را به عمل آورده و آنان را بازنشسته یا بازخرید کرده و یا اگر غیرقانونی وارد سیستم شدند اخراج کنند.

وی با اشاره به اینکه پیمانکارهای شهرداری نیز در وقوع برخی مشکلات بی تاثیر نبودند، گفت:در لرستان طی یک سال گذشته ۲۴ پیمانکار را ماده ۴۶ شدند و بخشی از پیمانکاران و مشاوران را به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم که مراجع قضایی در حال بررسی این پرونده هستند .

*در ارزیابی مدیران قاطعانه برخورد می کنیم‌

وی عنوان کرد: ما قاعدتاً مدیران را ارزیابی می‌کنیم و در صورت نیاز ، برخورد یا تقدیر می‌کنیم .همچنین به صورت ماهانه یا فصلی عملکرد آنها را رصد و‌مورد ارزیابی قرار میگیرند. اگر مشکلاتی داشته باشند که نیاز به هماهنگی بیشترداشته باشدهماهنگی می‌کنیم یا اگر مدیری توان ادامه کار را ندارد ممکن است تغییر دهیم و شاید هم بعضی از مدیران در این استان محدودیت‌ها یا مشکلاتی برای کار کردن داشته باشند و در استان‌های دیگر این محدودیتها و مشکلات را نداشته باشند و بنابراین اقدام به جا به جایی آنها می‌کنیم و در این خصوص نیز قاطعانه عمل می کنیم.

انتهای پیام/