مدیرکل شیلات لرستان مطرح کرد؛

اشتغال ۴۵۰ نفر در پروژه های دهه فجر شیلات لرستان

مدیرکل شیلات لرستان از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۴۵۰ نفر در پروژه های دهه فجر استان خبر داد.

به گزارش همای سعادت،«کیارش بیرانوند» در جمع خبرنگاران از بهره برداری و کلنگ زنی چندین پروژه پرورش ماهی در دهه مبارکه فجر خبر داد و اظهار داشت: تعداد پنج پروژه پرورش ماهی سرد آبی در شهرستان های الیگودرز ، پلدختر و بروجرد افتتاح شده که ظرفیت تولید این پروژه ها، مجموعا بیش از۷۴۰ تن هزار تن ماهی سردآبی ،۳ میلیون قطعه تکثیر تولید تخم چشم زده و بچه ماهی قزل آلا می باشد.

وی بیان داشت: پروژه‌های دهه فجر این دستگاه با اعتبار و بودجه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال، که بخشی از آن از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ایی استانی و بخشی نیز از محل تسهیلات بانکی و ۲۰ درصد آن هم بعنوان سهم آورده متقاضی توسط بخش خصوصی تامین شد.

مدیر کل شیلات استان میزان اشتغالزایی فراهم شده در این پروژه ها را بیش از ۱۵۰ نفر بصورت مسقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم برشمرد.

اجرای طرح پرورش ماهی در قفس

بیرانوند ادامه داد: در زمینه پرورش ماهی در قفس نیز حدود ۴۰ قفس در آب داریم که این مزارع در دو سد” مروک” و “هاله” فعال هستند.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره بر اینکه در سد “حوضیان “نیز قفس‌های پرورش ماهی را به حکم دادگاه جمع آوری کردند،یاد آور شد: ما دو سد برای پرورش ماهی در قفس داریم که یکی سد رودبار است و کار کردن در آنجا بسیار سخت است و دسترسی به سد وجود ندارد مگر اینکه یک هلدینگ قوی بیاید که چندین میلیارد هزینه کند.

بیرانوند تصریح کرد: در مجتمع” ماهی‌چال” سه میلیون قطعه بچه ماهی ریخته شده و قرارداد نیز بسته شده و در حال ضدعفونی هستند که ظرفیت آن ۷۰۰ تن پروار و ۶۰ میلیون قطعه بچه ماهی است.

بیرانوند ادامه داد: می‌توانیم در شهرهای جنوبی گونه‌های گرمابی و در شهرهای شمالی استان ماهیان سردابی را پرورش دهیم.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که در فاز اول ۱۰ مزرعه و تا پایان سال بتوانیم ۵۰ استخر را ماهی دار کنیم؛ و در سال‌های آینده این ظرفیت را به دو برابر یا حتی سه برابر برسانیم.

مدیرکل شیلات لرستان خاطرنشان کرد: وجود این ظرفیت می‌تواند اشتغال‌زایی و تولید و درآمدزایی خوبی برای استان داشته باشد و از همه مهم‌تر سرانه مصرف ماهی را افزایش دهیم.

بیرانوند اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی استفاده از استخرهای دومنظوره است و قطعاً همه استان‌ها از این ظرفیت استفاده خواهند کرد که با وجود ظرفیت و پتانسیل‌های این حوزه در استان امیدواریم از این فرصت و ظرفیت بهترین استفاده را داشته باشیم.

انتهای پیام/