کتاب وقتی زندگی ساز مخالف می‌زند!

وقتی زندگی سخت می‌شود چه گزینه‌هایی داریم؟ آیا دشواری‌های پیاپی زندگی و سیلی‌های خشن و سختش به این معنا است که باید دست بکشیم و تسلیم شویم و میدان را ترک کنیم یا راه‌های دیگری هم برای مواجهه با دشواری‌های رنج‌آور و طاقت‌فرسای زندگی وجود دارد؟

وقتی زندگی ساز مخالف می‌زند!

نویسنده: راس هریس

مترجم: علی صاحبی، مهدی اسکندری

موضوع: اندوه، فقدان، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

ناشر: انتخاب بهتر

چکیده

در این زمانه‌ی آشفته و پرحادثه، لازم است همه‌ی ما خود را برای مواجهه با اتفاق‌هایی که به سراغمان می‌آیند، مهیا کنیم تا وقتی که حادثه‌ای پیش‌بینی نشده یا شرایطی سخت و وحشتناک رخ داد، متحیر و متعجب و گیج و منگ نشویم و بتوانیم آرام و باملاحظه بمانیم و بهترین نسخه و حالت خود را بروز دهیم.

سیلی واقعیت شکل‌های گوناگونی دارد: مرگ یک عزیز، جراحت یا بیماری جدی، تصادفی سهمگین، ورشکستگی و… هیچ‌کس سیلی واقعیت را دوست ندارد و مطمئنا نمی‌خواهد که سایه‌ی شوم آن بر زندگی‌اش بیفتد. اما اگر طول عمر کافی داشته باشیم دیر یا زود حتما سیلی واقعیت به صورت ما نیز نواخته خواهد شد و کاملا روشن است که هر قدر این ضربه بزرگ‌تر باشد، درد ناشی از آن نیز بیشتر خواهد بود.

زمانی که زندگی سخت می‌شود و بدترین شرایط را برای ما خلق می‌کند، لازم است با طرز فکری درست، با ناکامی‌ها مواجه شویم. پس اگر می‌توانیم هر مانعی را از میان برداریم تا جریان آرام زندگی ادامه یابد و اگر نمی‌توانیم شرایط را تغییر دهیم، آن را بپذیریم و سعی کنیم بهترین نسخه‌ی خودمان باشیم و بر اساس ارزش‌ها و فضیلت‌های درونی‌مان رفتار کنیم. اگر یاد بگیریم که در شرایط ناگوار همپای والاترین ارزش‌هایمان به پیش رویم، آنگاه احساس آرامش و توانمندی درونی خواهیم داشت زیرا می‌دانیم که هر کاری را چرا انجام می‌دهیم.

نویسنده در این کتاب، طرز فکر جدید و بدیعی را درباره‌ی تعامل با جهان و رخدادهای ناگوار زندگی به ما معرفی می‌کند. او ما را گام به گام هدایت می‌کند تا در مواجهه با شرایط سخت، دژی توانمند و استوار باشیم، تزلزل‌ناپذیر و ریشه‌دار و از لحاظ عاطفی منعطف و قوی و حتی در میانه‌ی بحران‌ها، بسیار آرام و خردمند.

مهم‌ترین نکته‌ی آموزشی این کتاب یا آموزه‌ی برتر آن، اشاره‌ی مکررش به این موضوع اساسی است: «مهم این است که ما در برابر شرایطی که جهان پیش‌روی ما قرار می‌دهد، چه پاسخی می‌دهیم. داشتن یک زندگی خوب بستگی دارد به رشد شخصیت و دقت در انتخاب‌ها و گزینه‌های پیش‌رو و پاسخ و اقدامات ما نه اینکه در جهان غیرقابل کنترلی که هیچ اختیاری در آن نداریم، چه می‌گذرد. اینجاست که مسئولیت ما برای خوب زیستن روشن می‌شود.

انتهای پیام/