پیشنهاداتی برای الگوپذیری حجاب با کتاب؛

کتاب‌هایی که از حجاب و عفاف گفته‌اند/ستاره‌ها چیدنی نیستند

۸۹ سال پیش در ایران واقعه‌ای رخ داد که مردان و زنان محجوب در مقابل کشف حجاب رضاخانی به مبارزه برخاستند و با پایداری به اعتقادات، فرهنگ، و میراث نیاکانشان در مقابل تضعیف و به حاشیه راندن اسلام ایستادگی کردند.

همای سعادت- اکنون پس از گذشت نزدیک به یک قرن از این واقعه دختران و زنان عفیف و پاک‌دامن، عاشقانه در راه حفظ حجاب می‌کوشند هر چند عوامل ضد فرهنگی و غربی تلاش دارند تا با محدودیت جلوه دادن پوشش اسلامی، دختران سرزمین عزیزمان را از این اصل دینی دور نمایند و یا اهمیت آن را در نظر آنها کم‌رنگ جلوه دهند.

در مقابل هجمه‌هایی که از هر سو بر پیکره حجاب وارد آمده برای حفظ و گسترش فرهنگ پوشش اسلامی و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است. روشن است که در کنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی کردن و الگوپذیری این فرهنگ، نیازمند درونی و نهادینه شدن آن در وجود افراد می‌باشد. بی‌گمان دستیابی به این هدف نیازمند مشارکت و توجه جدی همگان، به صورت مستمر و هدفمند می‌باشد. در عصر ارتباطات و تغییرات سبک زندگی مدرن یکی از بهترین شیوه‌ها برای بیان موضوعات مهم، بهره‌گیری از زبان داستان و روایت، بیان خاطراتی که مبتنی بر شخصیت محوری و قهرمان‌پروری است تا مخاطب با او همذات پنداری کرده و همراه قهرمان در متن داستان زندگی کند و بیاموزد.

روز بیست و یکم تیرماه، روز «حجاب و عفاف» نامگذاری شده‌است به همین مناسبت از میان قفسه‌های کتاب‌های منتشر شده در حوزه حجاب و عفاف هشت عنوان کتاب خوب و خواندنی انتخاب گردید، مطالعه داستان‌های زنان و دختران قهرمان و عفیف ایران در این روز پیشنهاد می‌شود.

جانِ فیروزه جان، دختران آفتاب، ما طلبکاریم، ستاره‌ها چیدنی نیستند، خاطرات سفیر، اوسنه‌گوهرشاد، لینالونا، قصه‌های حنانه.

این کتاب‌ها به ترتیب شامل روایت داستان‌گونه و مستند و تاریخی، سبک «داستان‌مقاله» رد و اثبات مؤلفه‌ها و مباحث و شبهات حوزه زن و خانواده، پژوهشی که به صورت دقیق دو نگاه متفاوت به زن، جایگاه و کرامت اورا مقایسه کرده است و رمانی متفاوت براساس پاسخ به یک پرسش در حوزۀ حجاب شکل گرفته است: آیا حجاب مخلّ آزادی زنان است؟ و نیز داستانی چالشی و متفاوت از خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیر دفاع از حقیقت اسلام نیز شده است را شامل می‌شوند.

همچنین در یک رمانی فانتزی و پست مدرن واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد روایت شده است. همچنین در حوزه کودک و نوجوان با نگاهی متفاوت و خلاقانه در حوزه حجاب مجموعه داستان‌های ساده و کودکانه با محتوای دینی و اخلاقی است که بصورت غیر مستقیم و نوین بیان شده‌اند.

ایبنا

انتهای پیام/