بی‌اعتباری زوج‌های لرستان دَم بانک‌ها؛

مخزن اسکانس وام ازدواج پرداخت نمی‌کند!

بسیاری از زوج‌های لرستانی در انتظار دریافت وام ازدواج برای شروع زندگی مشترک خود هستند و در مسیر دریافت این تسهیلات با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

به گزارش همای سعادت به نقل از سفیر افلاک، جوانان برای شروع زندگی مشترک دغدغه‌های مالی بسیاری دارند و شاید دریافت وام ازدواج بتواند برخی مشکلات آن‌ها را مرتفع کند اما در این بین متأسفانه تأخیر در اعطاء وام ازدواج را در استان شاهد هستیم.

در سال ۱۴۰۳ میزان وام ازدواج برای مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال به ازای هر فرد ۳۵۰ میلیون تومان و برای مردان و زنان دیگر به ازای هر فرد ۳۰۰ میلیون تومان است که با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود.

بررسی‌های میدانی خبرنگار سفیرافلاک نشان می‌دهد تعداد بسیاری از زوج‌های جوان لرستانی در انتظار دریافت وام ازدواج برای شروع زندگی مشترک خود هستند که متأسفانه هنوز موفق نشده‌اند این تسهیلات را دریافت کنند و با سنگ‌اندازی بانک‌ها مواجه شده‌اند.

مشکلات مربوط به ثبت نام، تأخیر در تعیین شعبه و مشکلات مربوط به ضامن از جمله دغدغه‌های جوانان در این روزهاست که متأسفانه شروع زندگی مشترک آن‌ها را با تلخی مواجه ساخته است، بنابراین باتوجه به مشکلات عدیده در مسیر اعطاء وام ازدواج نیاز است توجه ویژه‌ای از سوی مسئولان برای رفع دغدغه‌های مالی و تسهیل در امر ازدواج جوانان صورت گیرد.این مبلغ اگر به موقع به زوجین پرداخت شود شاید مقداری از دغدغه‌های مالی آن‌ها را بکاهد و افراد مجرد هم نسبت به ازدواج ترغیب شوند‌.

سرگردانی شهروند خرم‌آبادی برای دریافت تسهیلات ازدواج

بیرانوند یکی از شهروندان خرم‌آبادی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: برای ثبت نام به سامانه وام ازدواج مراجعه کردم و با پیغام «درحال حاضر در استان انتخابی شما هیچ بانکی دارای اعتبار نمی‌باشد» مواجه شدم، بعد از چندین مرتبه ورود به سایت فقط دو یا سه بانک خاص را در صفحه سایت مشاهده کردم و به ناچار بعد از کش و قوس فراوان در یکی از این بانک‌ها ثبت نام کردم.

وی افزود: بعد از مدتی که خبری از تعیین شبعه نشد به یکی از شعبه‌های بانک مذکور مراجعه کردم و بعد از گفتگو با مدیریت بانک به من گفته شد برای وام ازدواج به سه ضامن همراه با نامه کسر از حقوق نیاز است و البته که فراهم کردن سه ضامن برای بنده فراهم نبود و به ناچار از بانک مورد نظر در سامانه انصراف دادم تا شاید بتوانم در بانک دیگری که شرایط ضامنش آسان‌تر است ثبت نام کنم.

این شهروند خرم‌آبادی تصریح کرد: بعد از انصراف در بانک قبلی باز هم مشکلات مربوط برای ثبت نام بانک دیگر پیش روی من بود که بعد از چند روز چک کردن سایت بالاخره در یک بانک دیگر ثبت نام کردم و اکنون حدود ۹ ماه است که در انتظار تعیین شعبه برای پرداخت وام هستم و متأسفانه بعد از شرایط مذکور هنوز موفق نشده‌ام وام ازدواج را دریافت کنم.

وی بیان کرد: متأسفانه در سامانه مذکور نوشته شده است که بعد از ۱۰۰ بار ورود دیگر اجازه ورود به سایت را ندارید و مشکلات فراوانی بر سر راه من در دریافت این وام قرار گرفته است لذا از مسئولان تقاضا می‌کنم با توجه به مشکلات اقتصادی موجود شرایط وام ازدواج را تسهیل کنند تا شاید بتوانم از این وام جهت بهبود زندگی خود استفاده کنم.

۲۶۳۰ نفر در سه ماهه نخست وام ازدواج دریافت کردند

رحیم دلفان معاون امور جوانان اداره ورزش لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که ما در حوزه جوانان پیگیری می‌کنیم رصد ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان است نه به این عنوان که ما متولی هستیم بلکه ما موضوعات را رصد و در ستاد ساماندهی به ریاست استاندار موضوعات را مطرح می‌کنیم.

وی افزود: در زمینه وام ازدواج ما نقشی در این موضوع نداریم که چه فردی می‌خواهد وام بگیرد، شخص در سامانه بانک مرکزی ثبت نام سپس یک بانک را انتخاب می‌کند و بعد از تعیین شعبه روند اهداء تسهیلات توسط بانک آغاز می‌شود.

معاون امور جوانان اداره ورزش لرستان تصریح کرد: در واقع معاونت امور جوانان وزارت ورزش از فروردین، ماه به ماه به ما آمار می‌دهد که در این آمار وضعیت استان مشخص است و مبلغ وام و تعداد نفرات در صف را به ما نشان می‌دهد، ما به استاندار در رابطه با وضعیت وام‌های استان نامه می‌زنیم و اگر صف انتظار طولانی باشد و یا پرداخت وام‌ها کم باشد به اطلاع استاندار می‌رسانیم.

دلفان عنوان کرد: بانک زیر مجموعه معاون امور اقتصادی استاندار است و اگه مشکلی وجود داشته باشد معاون اقتصادی استاندار به بانک‌ها تذکر می‌دهد، ما رصد می‌کنیم، اطلاعات را اختیار استاندار قرار می‌دهیم و تذکر به بانک‌ها توسط معاون امور اقتصادی استاندار صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: در ستاد ساماندهی که به ریاست استاندار، نماینده بانک‌ها و رئیس شورای بانک‌ها که بانک ملی است برگزار خواهد شد این موضوع را مطرح می‌کنیم، وضعیت بانک‌ها را ارائه می‌دهیم و این موضوعی است که در حیطه کاری ما قرار دارد.

معاون امور جوانان اداره ورزش لرستان افزود: ما در اردیبهشت و خرداد ماه به معاون امور اقتصادی استاندار نامه زدیم مبنی بر اینکه سطح انتظارات بالاست که باید با بانک‌ها جلسه گذاشته شود و برنامه‌ریزی انجام گیرد.

دلفان بیان کرد: کار معاونت جوانان رصد مشکلات حوزه اشتغال، ازدواج و موارد دیگر است و بسته بودن سامانه و دیگر موارد به اداره ورزش و جوانان مربوط نمی‌شود بنابراین این موضوعات باید از مراجع دیگر پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای فروردین تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ تعداد ۲ هزار و ۶۳۰ وام و سال گذشته تعداد ۲۰ هزار و ۴۶۴ وام به متقاضیان اعطاء شده است.

انتهای پیام/