پروژه‌ای به قدمت 20 سال؛

چهارخطه الیگودرز- داران همچنان لَنگ اعتبار است

پروژه چهار خطه الیگودرز- داران پس از گذشت 20 سال از آغاز عملیات اجرایی، همچنان لَنگ اعتبار است و ساخت آن روند بسیار کُندی دارد.

به گزارش همای سعادت،از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پروژه‌های زیرساختی زیادی در سطح کشور اجرا شده است و می‌توان گفت در حوزه راه‌سازی شاهد تحول بزرگی بودیم ولی استان غنی اما محروم لرستان در بحث زیرساخت‌ها همچنان با مشکل مواجه است و معمولاً پروژه‌های عمرانی و زیرساختی آن به دلیل عدم تخصیص به‌موقع اعتبار، معطل می‌ماند و چه بسا عمر اجرای یک پروژه به ۲۰ سال هم برسد.

چهارخطه الیگودرز- داران یکی از پروژه‌های زیرساختی و حیاتی استان لرستان و شهرستان الیگودرز است که ۲۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد اما به دلیل نبود یا کمبود اعتبار همچنان روند لاک‌پشتی دارد.

پروژه چهار خطه الیگودرز – داران که در دو قطعه ۹ و ۱۸ کیلومتر طراحی شده بود پس از گذشت ۲۰ سال هنوز تکمیل نشده و تاکنون بخش اندکی از آن زیر بار ترافیک رفته است.

آغاز عملیات اجرایی چهارخطه الیگودرز – داران در سال ۸۳

عملیات اجرایی پروژه چهارخطه الیگودرز – داران سال ۱۳۸۳ تحت عنوان «دورود- داران» شروع شد و بنا بود این مسیر از دورود آغاز و به الیگودرز و در نهایت به داران برسد اما این طرح سرانجامی نداشت و بالاخره خرداد ماه سال ۱۳۹۳ بخش مربوط به «الیگودرز- داران» در دو قطعه ۹ و ۱۸ کیلومتر شروع و پیش‌بینی شده بود که با اعتبار ۷ میلیارد تومان ظرف مدت دو سال تکمیل و زیر بار ترافیک برود اما این پروژه پس از گذشت سال‌ها همچنان لنگ اعتبار است و سالانه تصادفات دلخراشی در آن رخ می‌دهد.

حمیدرضا گودرزی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» ضمن انتقاد از وضعیت زیرساخت‌های لرستان اظهارداشت: مسئولان تمام استان‌های کشور به دنبال ایجاد زیرساخت‌های بزرگ مانند ایجاد پتروشیمی و کارخانه‌های بزرگ‌ هستند اما ما در لرستان همچنان به دنبال زیرساخت‌های ابتدایی هستیم.

وی افزود: در تمام استان‌ها استانداران، نمایندگان مجلس و همه تلاش می‌کنند تا مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنند اما در لرستان هر کسی به دنبال کار خودش است و این‌طور مشکلات حل نمی‌شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای حل اینگونه مشکلات بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس، ائمه جمعه و تمام مسئولان دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند پای کار بیایند و مطالبه‌گری کنند.

روند لاک‌پشتی پروژه چهارخطه الیگودرز- داران

وی ضمن انتقاد از سرعت بسیار کند پروژه چهارخطه الیگودرز – داران بیان کرد: تمام آزادراه‌های کشور ساخته شدند اما ما در الیگودرز هنوز درگیر ساخت ۱۸ کیلومتر جاده هستیم و این در حالیست که سالانه بیش از ۳۰ نفر بر اثر تصادف در این جاده کشته می‌شوند.

گودرزی گفت: اخیرا برای اعتبار و تکمیل پروژه چهار خطه الیگودرز – داران با خادمی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور دیدار داشتم که قول تخصیص اعتبار و سرعت گرفتن پروژه را داد که امیدواریم با جذب اعتبار پروژه تکمیل و به سرانجام برسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مشکل پروژه چهار خطه الیگودرز – داران را نبود اعتبار دانست و گفت: این پروژه لنگ اعتبار است و روند اجرای آن به شدت کند است.

وقوع تصادفات مکرر در جاده الیگودرز- داران

وی تصریح کرد: جاده اصفهان بیشترین تلفات سال گذشته را داشته است و لزوم توجه ویژه استاندار لرستان و مسئولان جهت تکمیل چهار خطه الیگودرز- داران را می‌طلبد.

گودرزی عنوان کرد: تمام جاده‌های کشور، آزادراه‌ها، جاده‌های بین شهری چراغ دارند روشن‌اند اما در لرستان به جزء آزادراه خرم‌آباد- بروجرد مابقی چراغ و حتی برخی نیوجرسی هم ندارند.

وی به وجود هزار و ۲۵۰ کیلومتر جاده در شهرستان الیگودرز اشاره کرد و اظهارداشت: بسیاری از جاده‌های روستایی الیگودرز وضعیت مناسبی ندارند به عنوان مثال از شهر الیگودرز تا پشت کوه این شهرستان هفت ساعت و نیم راه است و یک جاده پرخطر با دسترسی سخت دارد.

سال‌هاست که تکمیل پروژه چهارخطه الیگودرز – داران به عنوان یک مطالبه مردمی و مهم، سرخط رسانه‌های استان می‌رود تا با تخصیص اعتبار لازم به سرانجام برسد اما هنوز این امر میسر نشده که با توجه به حادثه‌خیز بودن این محور امیدواریم مسئولان استان پیگیری جدی‌تری داشته باشند تا هرچه زودتر شاهد بهره‌برداری از این پروژه تاریخی باشیم.

سفیر افلاک
انتهای پیام/