مسئول امور مطبوعات ارشاد لرستان:

رویکرد ارشاد لرستان عدالت فرهنگی است

مسئول امور مطبوعات و رسانه اداره کل ارشاد لرستان با بیان اینکه رویکرد کنونی در این اداره توزیع عدالت فرهنگی در استان است،گفت:در همین راستا طرح بازدید از دفاتر نشریات در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش همای سعادت،یکی از چالش ‎های پیش روی رسانه‎ ها در داخل کشور اقتصاد رسانه است و امروزه نشریات حتی نشریه‎ های سراسری و به خصوص روزنامه‎ ها قادر به تأمین هزینه ‎های خود از طریق تک فروشی نیستند، بنابراین ادامه حیات نشریات همگی متکی به دریافت آگهی به خصوص در استان کم‎تر برخورداری مانند لرستان، آگهی ‎های دولتی است.

در همین راستا توزیع یارانه و آگهی‌های دولتی باید به صورت عادلانه انجام شود تا زمینه ایجاد فساد فراهم نشود و در ادامه آزادی بیان و مطالبه ‎گری در رسانه‌ها را تحت تأثیر قرار ندهد. متاسفانه محدودیت آگهی ‎ها و تعداد بالای نشریات در استان باعث شده که منابع دولتی از ناحیه انتشار آگهی‌ های دولتی به صورت نادرست و ناهمگون توزیع شوند و اگر برای آن چاره‎ای اندیشیده نشود ممکن است تعطیلی مطبوعات را به دنبال داشته باشد و این به معنای بیکاری خبرنگاران و کارکنانی است که سال‎ها از طریق همین مطبوعات معیشت ‎شان تامین می ‎شد.

بازدید از دفاتر نشریات لرستان، راهکاری برای حمایت ‎های عادلانه

در همین راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در راستای ساماندهی و شفافیت در انجام امور رسانه‌ای، طرح بازدید از دفاتر نشریه‌های محلی و سرپرستی‌ روزنامه‌های سراسری را آغاز کرده و با این اقدام تلاش می کند حمایت های خود را به سمت عادلانه‎ای پیش ببرد.

پرویز نورمحمدی،با بیان اینکه متاسفانه طی سنوات گذشته بدون توجه به دستورالعمل نحوه فعالیت دفاتر نمایندگی و سرپرستی نشریات در استان‎ها، مجوزهایی به افراد داده شده و هم اکنون با حجم زیادی از این رسانه‎ ها در استان مواجه هستیم،اظهار داشت:باید هر نمایندگی دارای شرایطی خاصی ازجمله دفتر مستقل و کدکارگاه بوده و یک نفر به صورت مستمر جهت پاسخگویی ارباب رجوع در محل دفتر مستقر باشد اما متاسفانه این مهم در استان خیلی رعایت نمی‎ شود.

دکه‎ های مطبوعاتی خالی از روزنامه هستند

وی با بیان اینکه دکه‎ های مطبوعاتی و پیشخوان‎ ها خالی از روزنامه هستند،افزود:این موضوع جای نقد دارد و مورد انتقاد است که چرا روزنامه ‎ها طبق قانون، توزیع نمی ‎شوند و از حداقل ۵۰ نسخه که باید در استان توزیع شود، خیلی کمتر از این تعداد شمارگان وارد می‎شود؟!

این مسئول، لرستان را یکی از استان ‎های کمتر برخوردار ازنظر آگهی های دولتی عنوان کرد که شرکت خصوصی یا شهرک‎های صنعتی محدودی نیز دارد و در ادامه گفت: تعداد آگهی‎ های دولتی که شامل مزایده و مناقصه هستند انگشت شمارند بنابراین با توجه به تعداد بالای نمایندگی‎ های سراسری و نشریات محلی و محدود بودن آگهی‎ ها، یک ناترازی در حوزه توزیع وجود دارد که همواره باعث نارضایتی هایی بین ارباب جراید بوده است.

نورمحمدی در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد کنونی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان توزیع عدالت فرهنگی در استان است، ادامه داد: در همین راستا طرح بازدید دفاتر نشریه‌های محلی و سرپرستی‌ روزنامه‌های سراسری به منظور ساماندهی حوزه مطبوعات استان در دستور کار قرار گرفته تا شفافیت در انجام امور رسانه‌ای صورت پذیرد و توزیع‎ ها نیز به سمت عادلانه‎ شدن، سوق داده شوند.

وی با بیان اینکه این بازدیدها به صورت مستمر انجام می شوند، گفت: بعضی از افراد همزمان نمایندگی سراسری و نشریه محلی را با هم دارند و یک دفتر برای هر دو رسانه ثبت شده است که با توجه به اوضاع اقتصادی ضعیف نشریات استان با این افراد مماشات کرده و در بازدیدها، همان یک دفتر برای هر دو رسانه مورد تایید قرار می‎گیرد.

بازدید از ۱۴۹ دفتر روزنامه سراسری و محلی لرستان

مسئول امور مطبوعات و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با یادآوری اینکه هر گونه حمایت این اداره کل صرفاً به سرپرست و کارکنان قراردادی دفاتر مورد تایید، تعلق خواهد گرفت، تصریح کرد:طبق قانون افراد واجد شرایط در استان‌های کم‎ترخوردار مانند لرستان می ‎توانند نمایندگی حداکثر پنج رسانه را داشته باشند اما برای دریافت آگهی، هر شخص می تواند تا دو نشریه خود را به ارشاد معرفی کند.

نورمحمدی در ادامه با بیان اینکه علی رغم همکاری ‎های زیادی که با ارباب جراید شده در بازدیدهای به عمل آمده مشخص شده که بعضی نمایندگی ‎ها دفتر ندارند، اظهار کرد:هم اکنون ۷۲ نشریه محلی داریم که ۱۷ مورد دوهفته نامه و ۵۵ مورد به صورت هفته نامه چاپ و توزیع می ‎شوند و همچنین ۹۷ نمایندگی نشریه سراسری داریم که با توجه به اینکه برخی افراد دارای چند نمایندگی سراسری و محلی هستند، مجموعا تاکنون حدود ۱۴۹ دفتر بازدید به عمل آمده است.

وی با اشاره به اینکه در بازدید ۹۷ دفتر نمایندگی روزنامه سراسری در استان ۷۷ مورد تایید شده است، اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان خود را موظف می داند که حمایت های لازم را در خصوص صیانت از حقوق مطبوعات و روزنامه نگاران داشته باشد بنابراین تمام سعی خود را در این راستا به کار بسته ‎ایم.

توزیع ۱۲۰ آگهی دولتی بین نشریات لرستان

مسئول امور مطبوعات و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به موضوع توزیع آگهی های دولتی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۰ مورد آگهی دولتی تحویل ارشاد شده که بین نشریات توزیع کرده ‎ایم، افزود:همچنین آگهی های ثبتی به صورت منظم و عادلانه بین تمامی نمایندگی ها توزیع می شوند.

نورمحمدی در پایان با انتقاد از اینکه متاسفانه برخی نشریات اقدام به چاپ آگهی ‎های دولتی بدون دریافت “م/الف” می کنند و بعضی دستگاه ‎ها نیز علی رغم مکاتبات صورت گرفته به تذکرات نظارتی در زمینه رعایت قوانین مطبوعاتی همچنان کم توجه هستند و به این اقدام غیرقانونی مبادرت می ورزند، ادامه داد: انتظار داریم رسانه ‎ها و ارگان ها همکاری بیشتری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند تا ضمن توزیع عادلانه اگهی ها، افراد بیشتری بتوانند از آن‎ها برخوردار شوند چراکه بهره‌مندی از آگهی‌های دولتی در چارچوب دستورالعمل توزیع، حق تمامی رسانه ‎های فعال و مورد تایید است.

انتهای پیام/