معاون وزارت علوم مطرح کرد؛

بهره مندی ۵۵۰ شرکت از قانون جهش تولید دانش‌بنیان در کشور

معاون پژوهش وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: ۵۵۰ شرکت در کشور از ظرفیت ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند.

به گزارش همای سعادت، پیمان صالحی در نشست با شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع استان که در ساختمان شهید سلیمانی برگزار شد، بیان کرد: یکی از بهترین قوانین در راستای جهش تولید دانش‌بنیان ماده ۱۳ این قانون است؛ این قانون مترقی امتیازاتی به صنایع داده است تا علاوه بر استفاده از حوزه پژوهشی و فناوری از ظرفیت پژوهشی کشور استفاده کنند.

وی اظهار کرد:این قانون از امسال اجرایی شده، البته آیین‌نامه آن در دی‌ ماه ۱۴۰۲ مصوب شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت:در راستای اجرای همین قانون تاکنون ۱.۴ همت پرداخت شده است و ۹۰۰ پروژه در این قالب قرار گرفته‌اند.

صالحی ادامه داد:از ابتدای سال تاکنون ۸۵ پروژه ارزیابی شده است، اما هنوز بسیاری از صنایع و شرکت‌ها از این قانون بی‌اطلاع هستند.

وی بیان کرد: در لرستان بیش از ۳۴۰ میلیارد ریال منابع مالی از محل این قانون هزینه شده و تنها دو کارخانه‌های داروسازی از این قانون بهره بردند و هیچ شرکتی دیگری در استان از این ظرفیت استفاده نکرده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شیوه‌نامه برخورداری از اعتبار مالیاتی برای قراردادهای تحقیق و توسعه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تدوین و ابلاغ شده است، افزود: براساس معیارهای تایید پروژه‌های تحقیق و توسعه، پروژه‌ها باید نظام‌مند، نوآورانه و فناورانه باشند.

صالحی در ادامه با بیان اینکه این قانون با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت تدوین شده است، ادامه داد: اگر صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد کند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهمنامه‌ها مشمول مزایای طرح شده در بند «ب» ماده ۱۱ این قانون می‌شوند.

او بیان کرد: تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی موظفند کارگروه ارتباط با صنعت و معدن را با حضور نمایندگان صنعت یا واحدهای تولیدی، با اولویت استان محل استقرار آن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش ‌عالی و پژوهشی تشکیل دهند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تاکنون ۵۵۰ شرکت در کشور از ظرفیت این قانون استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی دولت از مالیات ۱۲۹۰ همت بود و چنانچه یک درصد این رقم را به‌عنوان مشوق‌ مالیاتی لحاظ کند ۱۲ همت خواهد شد و مشکلی در میزان رقم بودجه مالیاتی ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: این میزان مشوق سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش و فناوری محسوب می‌شود تا مسائل و مشکلات شرکت‌ها در حوزه خدمات و صنایع برطرف شود.

صالحی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه دانشجویان از مهارت کافی برخوردار نیستند، گفت: اتفاقاً دانشجویان در بالاترین سطح دنیا قرار دارند و در بهترین مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی جذب می‌شوند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: با توجه به استانداردهایی که داریم دوره‌های آموزشی و مکمل از سال گذشته تحت عنوان بورسیه‌های «دانش و صنعت» راه‌اندازی شده و تاکنون ۱۰۰۰ نفر در ۳۰ واحد صنعتی جذب شدند.

وی با اشاره به بودجه پژوهشی با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم پیشرفت آمده است که سازمان‌ها و نهادها با همکاری دانشگاه ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه به امر پژوهش اختصاص دهند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، کمتر از این رقم و به‌طور متوسط پنج درصد بودجه صرف پژوهش شده است. البته دانشگاه‌هایی در کشور داریم که ۱۸ درصد بودجه خود را به پژوهش اختصاص داده‌اند.

معاون پژوهش وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: اعتبار ویژه برای پژوهش‌ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها افزایش یافته است و باید از محل ۱۵ درصد تامین شود.

انتهای پیام/