همزمان با سراسر کشور؛

۱۲ آبان؛آغاز سرشماری عمومی کشاورزی در لرستان

رئیس جهاد کشاورزی لرستان گفت:سرشماری عمومی کشاورزی ۱۲ آبان امسال همزمان با سراسر کشور در استان آغاز و تا ۲۷ آذر ادامه خواهد داشت.

به گزارش همای سعادت آنلاین،سید عماد شاهرخی اظهار داشت:سرشماری عمومی کشاورزی،دومین طرح بزرگ سرشماری کشور بعد از نفوس و مسکن است که از ۱۲ آبان امسال همزمان با سراسر کشور در لرستان آغاز و تا ۲۷ آذر ادامه خواهد داشت.

وی افزود:در اجرای این طرح، برخی اقلام مانند مشخصات بهره بردار، مساحت اراضی کشاورزی،نام محصولات کشاورزی، سطح کاشت محصولات سالانه،تعداد و جنس انواع دام، وجود فعالیت کشت گلخانه ای، پرورش ماهی و میگوی خوراکی، زنبور عسل، کرم ابریشم، پرورش طیور و سایر شاخص‌های کشاورزی محاسبه و برای تصمیم گیری کلان در کشور جمع‌آوری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به مطالبه شخصی رهبر معظم انقلاب مبنی بر داشتن اطلاعات و آمار دقیق و صحیح بخش کشاورزی،تأکیدکرد:با توجه به اینکه بر اساس آمار به دست آمده از این سرشماری، حداقل برای یک دهه آینده بخش کشاورزی کشور برنامه ریزی خواهد شد، بنابراین همه عوامل اجرایی باید بر انجام درست این طرح نظارت مستمر داشته باشند.

شاهرخی ادامه داد:چندین سامانه جمع آوری اطلاعات در وزارت فعال است که کارشناسان نباید در جمع آوری اطلاعات به داده‌های قبلی مراجعه کنند بلکه تلاش شود تا با جلب اعتماد تولیدکنندگان بر اساس مشاهدات عینی و میدانی، اطلاعات به روز و جامعی را کسب کنند.

وی اظهارداشت:سرشماری عمومی کشاورزی به معنی شمارش همه واحد‌ های کشاورزی کشور و ثبت خصوصیات هر یک به طور جداگانه است که این سرشماری تمام واحد‌های کشاورزی نقاط روستایی و شهری کشور را در بر می‌گیرد و به آن سرشماری عمومی کشاورزی گفته می‌شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، در مدت زمان اجرای سرشماری، همه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌ های دولتی مکلف هستند بر اساس مواد ۵ و ۶ قانون مرکز آمار ایران نسبت به در اختیار قرار دادن تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز سرشماری اقدام کنند.

بر اساس توصیه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)،سرشماری کشاورزی باید در بازه‌های زمانی حداکثر ده ساله انجام شود.

انتهای پیام/