احداث مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، اقدامی برای حذف واسطه های غیر ضروری

مدیر تعاون روستایی استان لرستان ، از حذف واسطه های غیر ضرور بازار با احداث مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش همای سعادت ،یکی از عوامل رشد و پویایی جوامع استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های تعاونی برای ارائه خدمات مطلوب به مردم در حوزه‌های مختلف می‌باشد.در کشور ما، در حوزه کشاورزی این تشکل‌ها از سال‌ها پیش تاکنون تحت هدایت، حمایت و نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، خدمات شایسته‌ای به جامعه روستایی و کشاورزی ارائه نموده‌اند.از آن جا که همواره یکی از چالش‌های بخش کشاورزی، وجود واسطه‌های غیر ضروری در فاصله بین تولید تا مصرف و در نتیجه نارضایتی تولیدکننده محصولات کشاورزی از قیمت فروش و مصرف‌کننده از قیمت خرید این محصولات می‌باشد، در این گزارش که توسط خبرنگار همای سعادت تهیه و تنظیم شده و حاوی مصاحبه‌ای در این خصوص با آقای نادر زهره‌ای مدیر تعاون روستایی استان لرستان می‌باشد، سعی بر این است، ضمن ارائه راهکارهای عملی برای حذف این واسطه‌های غیرضروری، چگونگی استفاده از ظرفیت‌ تعاونی‌ها برای رفع این مشکل تشریح گردد.

مهندس نادر زهره ای در گفتگو با خبرنگار همای سعادت ، تاکید کرد: از آنجایی که کشاورزان زحمت کش برای مراحل تولید، اعم از کاشت ،داشت و برداشت متحمل هزینه های فراونی میشوند و گاهاً توان مالی لازم را ندارند، مجبور میشوند از برخی واسطه ها که دست به نقد هستند و با وعده های به اصطلاح سرخرمنی، قراردادهایی ببندند تا در پایان کار محصول به آنان تحویل شود و این امر موجب متضرر شدن کشاورزان و افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازارها می شود.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان تعاون روستایی ایران برای حذف واسطه های غیرضروری و دلالان سودجو چه اقداماتی انجام داده است، گفت: با در نظر گرفتن همین مسائل ومشکلات ، سازمان تعاون روستایی مرکزی ، طرحی تدوین نموده که بر اساس آن مقرر شده تا ۵۱۸ مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سراسر کشور احداث شود. بدون تردید اجرای این طرح مستلزم تصویب بودجه مورد نیاز براورد شده و پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

احداث ۱۵مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در لرستان

وی با بیان این مطلب که از این تعداد مرکز ، پیش بینی میشود حدود ۱۵ مرکز به لرستان اختصاص یابد، گفت:به محض اجرایی شدن طرح برابر ابلاغیه های بعدی، نسبت به احداث آن در شهرستانهای مختلف استان اقدام لازم به عمل خواهد آمد. هر چند که طی جلسات مختلفی که در فرمانداری شهرستانهای استان برگزار شده ، همه ی مسئولین حاضر در جلسات با اتفاق نظر ، اعلام آمادگی کرده اند تا نسبت به احداث این مراکز اقدام لازم را به عمل آورند.

وی علاوه بر تنظیم قیمتهای بازار در شرایط مختلف، حمایت از تولیدکنندگان را نیز از جمله کارکردهای مفید این مراکز دانست و تصریح کرد : تعاون روستایی با در اختیار داشتن این مراکز می تواند هر زمان که محصولات تولیدکنندگان با مشکل عرضه و تقاضا مواجه شود و یا قیمت تمام شده آن بالا رود ، به منظور حمایت از آنان، محصولاتشان را بدون واسطه در سطح کشور ، با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

این مقام مسئول بیان کرد : این مراکز ان شاء ا…به صورت دائمی احداث خواهند شد و علاوه بر عرضه مستقیم‌محصولات کشاورزی ،مکان مناسبی برای توزیع کالاهای اساسی یارانه داری که توسط سازمان صنعت ،معدن و تجارت تامین می شود،خواهند بود.

زهره ای در پاسخ به سوال دیگری ، مبنی بر اینکه تامین اعتبار لازم برای احداث و راه اندازی این مراکز به چه نحوی خواهد بود، تصریح کرد: این نکته بسیار حائر اهمیت است که هزینه ایجاد این مراکز باید صفر باشد و یا به سمت صفر شدن حرکت کند.به این معنا که مجبور نشویم در آینده برای تامین هزینه کردها باری بر دوش تولیدکنندگان و یا مصرف کنندگان قرار دهیم. چرا که اساسا هدف نهایی از احداث این مراکز، حمایت همه جانبه از آنان است.

وی اضافه کرد: بنابراین با اعمال سیاستهایی چون واگذاری زمین رایگان ، حذف عوارض تغییر کاربریها و صدور پروانه توسط شهرداری و در نهایت تصویب و تخصیص بودجه لازم در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان خانه ملت، میتوان در تحقق این مهم گام برداشت.

زهره ای گفت: در این خصوص جلسات مختلفی که با فرمانداران برگزار شده که در آن از نهادها و مسئولین دستگاههای خدمات رسان تقاضا شده تا در اجرای این مهم، موارد پیش گفته از قبیل عوارض و انشعابات و…یا اخذ نشود و یا حداکثر تخفیفها داده شود. که خوشبختانه همه آنها، اعلام مساعدت کرده اند و در نتیجه با تصویب نهایی در این جلسات می توان گفت این طرح هم دارای مصوبه تنظیم بازار کشوری است و هم دارای مصوبه تنظیم بازار استانی است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص اجرای این طرح ، ضمن اینکه با چند تن از نمایندگان لرستان در مجلس صحبت شده و استقبال آنان را به همراه داشت، اظهار داشت : اگر مجلس بودجه مورد نظر را برای اجرای این طرح ، تصویب کند، این طرح با افقی پنج ساله قابل اجرا خواهد بود، اما تا گذراندن این زمان، یک طرح جایگزین کوتاه مدت نیز در نظر گرفته شده که به طرح «کشاورزی قراردادی» موسوم است و در دستور کار سازمان تعاونی روستایی استان قرار دارد.

مدیر تعاون روستایی استان در خصوص چگونگی اعمال طرح کوتاه مدت” کشاورزی قراردادی “در استان لرستان ، گفت : اجرای این طرح را برای برخی محصولات استانی مانند کلزا آغاز کرده ایم ، به این صورت که پیش از مراحل کاشت و یا نهایتا در مرحله داشت، تشکلهای این نهاد، با پشتوانه مالی شرکتهای هلدینگ که حاضر به سرمایه‌گذاری در این مورد باشند ، با کشاورزان و تولیدکنندگان، قراردادی منعقد می کنند که از این طریق خرید محصولاتشان در فصل برداشت تضمین شده و با این اقدام هم از تولید کننده حمایت می‌شود و هم هزینه ی خریدهای تضمینی از دوش دولت برداشته می‌شود.

زهره ای در ادامه با بیان اینکه در استان لرستان محصولات خوب دیگری مانند لوبیا، نخود، گردو و انجیر ،زعفران و… وجود دارد که نیاز به اینگونه حمایتها دارند ، تصریح کرد: چنانچه شاهد موفقیت لازم در این خصوص باشیم،قطعا اجرای این طرح به سایر محصولات نیز تعمیم داده خواهد شد.

وی به تشریح نکاتی در خصوص فعال سازی برخی تعاونیهای استان پرداخت و ابراز داشت: تعاونی زعفران کاران در خرم آباد ایجاد شده، اما به علت عدم عضویت همه زعفران کاران در آن ، تاکنون فعال نشده است که باید برنامه ریزی لازم جهت فعال شدن آن به عمل آید و در خصوص بسته بندی آن نیز به مصاحبه اخیر دکتر حسنی مقدم رییس سازمان جهادکشاورزی استان، مبنی بر صدور چندین مجوز بسته بندی زعفران بسنده می کنم.

فروشگاه مجازی کشاورزی بزودی رونمایی می شود

لازم به ذکر است که اتحادیه تعاونی روستایی استان لرستان، ضمن در نظر گرفتن ایجاد تعاونیهای مختلف دیگری از قبیل تعاونی انجیرکاران و… یک فروشگاه مجازی را طراحی کرده ، که به زودی رونمایی میشود و می تواند به معرفی محصولات کشاورزی استان به بازار مصرف کمک کند.

گزارش :فاطمه سعادت راد

انتهای پیام/