برگزاری مسابقات «قیقاچ» در خرم‌آباد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی لرستان از برگزاری مسابقات «قیقاچ»(تیراندازی روی اسب) در خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش همای سعادت آنلاین،عطا حسن‌پور امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت:به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت و هفته گردشگری مسابقه «قیقاچ» (تیراندازی روی اسب) در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

وی افزود:این مسابقه با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و هیات سوارکاری استان در مجموعه سوارکاری شهید «فتحی محمدی» فردا با حضور حدود ۳۰ چابک‌سوار در خرم‌آباد برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان با بیان اینکه «قیقاچ» یکی از بازی‌های بومی محلی لرستان محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است،گفت:این ورزش ترکیبی از سوارکاری و تیراندازی است که چابک‌سواران سوار بر اسب و تفنگ در دست،حین تاخت بر آماج‌های موردنظر شلیک می‌کنند و مهارت‌های خود را در این دو هنر رزمی به نمایش می‌گذارند.

وی،هدف از برگزاری این بازی بومی محلی را آشنایی مردم با این آئین کهن و رواج آن در جامعه عنوان کرد و ادامه داد:در آموزه‌های دین مبین اسلام به آموزش تیراندازی،سوارکاری و شنا به فرزندان سفارش شده به‌طوری‌که پیامبر گرامی اسلام بهترین بازی‌ها را در پیشگاه خداوند اسب‌دوانی و تیراندازی دانسته و در کسب مهارت در آن تأکید شده است.

حسن پوراضافه کرد:این بازی بومی محلی فردا ساعت ۱۵ با حضور مردم و مسئولان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/