تولید رکن توسعه؛مردم رکن تولید

رهبر معظم انقلاب سال 1403 را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند.نامگذاری امسال به این عنوان؛بیانگر اهمیت اقتصاد در منویات رهبر معظم انقلاب است.

یادداشت-اختصاصی همای سعادت- ایشان در آغاز سال ۱۴۰۳ و در پیام نوروزی خود در این راستا فرمودند: جمع‌بندی نظرات کارشناسان اقتصادی ما را به این نتیجه می‌رساند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله «تورم»، «اشتغال» و «ارزش پول؛ مساله تولید است. رهبر انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۸ به مساله اقتصاد تاکید داشتند. پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی و انقلابی برای مسوولان نظام و رهبر معظم انقلاب اهمیت خاصی دارد.تولید و اشتغال نیروی انسانی؛یکی از مهم ترین و اساسی ترین اهداف اقتصاد بخصوص اقتصاد مقاومتی می باشد.تولید ؛یکی از نقاط کلیدی و شاهراه توسعه کشور محسوب می شود.تولید؛اقتصاد را از دو بیماری هولناک تورم و رکود خارج ساخته و موجب رونق و پیشرفت جامعه می گردد.از بستر تولید و شکوفایی اقتصادی ؛نرخ جرایم اجتماعی کاهش می باد و شادی و نشاط جامعه گسترش می یابد. طلاق و خودکشی و سرقت و ناامنی های اجتماعی کاهش می یابد.

تاکید رهبر معظم انقلاب برجهش تولید با مشارکت مردم مساله ای عمیق و دقیق است؛ زیرا یک اقتصاد ملی و توانمنمد بدون مشارکت مردم حاصل نمی شود. لذا برای دستیابی به اقتصاد مردمی؛ اصلی‌ترین تحول می‌تواند تغییر رویکرد دولت‌ها از دولت پاروزن به دولت سکاندار، از دولت رقیب مردم به دولت حامی، از دولت منبع‌محور به دولت بهره‌ور و از دولت مجوزمحور به دولت ثبت‌محور باشد. در این راستا؛تحقق حکمرانی مردمی، دانش‌بنیان و داده‌باز در کنار ترمیم سرمایه اجتماعی کارساز و راهگشا خواهد بود.شایسته است از یک سو؛حکمرانی مردمی باید با تقویت حلقه‌های میانی در حوزه‌های مختلف و حاکمیت قانون امکان مشارکت مردم در اداره امور کشور را به‌طور حداکثری فراهم کند. از سوی دیگر حکمرانی به شیوه‌های مختلف و به‌ویژه از طریق نظام آموزشی و رسانه‌ها توانمندسازی‌ حداکثری مردم برای همکاری گروهی برای دستیابی به منافع مادی بیشتر و تقویت قدرت اجتماعی و به تبع آن افزایش سرمایه اجتماعی را در دستور کار خود قرار می‌دهد. همچنین دسترسی باز به قانون و فرصت‌های اقتصادی، توسعه تشکل‌های مردمی، شفافیت و گسترش اطلاعات مردم باید مورد توجه قرار گیرد. تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم از منظر فرهنگی و فرهنگ سازی نیز قابل تامل است. ارزش مفهوم کار به منزله عبادت و پرهیز از اقتصاد واسطه گرایی و دلال منشی می بایست مورد تاکید مردم و مسوولان قرار بگیرد.در فرهنگ سازی ؛ اصالت به تولید و نقش آن داده شود و از سوی دیگر مصرف کالاها و خدمات ملی و داخلی مورد تاکید قرار بگیرد.اما در پایان این مقال بایستی به نقش رسانه ها در ترویج و فرهنگ سازی شعار سال نیز اشاره کرد.

رسانه ها در جوامع امروزی به عنوان چهارمین رکن دموکراسی شناخته شده است و نقش مهمی در مشارکت مردم، توسعه و تولید ملی وعلمی، مشروعیت حکومت، اتحاد ملی و تغییرهای اجتماعی ایفا می کند. مطبوعات براساس تغییرها وتحول¬های اجتماعی به طرح و مشکلات و مسائل اجتماعی و اقتصادی چون تورم، تولید ملی ؛ مشارکت مردم و جهانی شدن، جامعه¬ی مدنی ،مالیات، بانک، بررسی، بیمه، می پردازند و برای هریک از این مسائل به اطلاع رسانی یا ارتقای فرهنگی در این حوزه‌ ها دست می زنند. در واقع مطبوعات با دو کارکرد مهم و موثر اطلاع رسانی و نقش آموزشی در عرصه‌ ی افکارعمومی دارند.این مساله مهم است که رسانه¬ها و مطبوعات بادید حزبی، جناحی و سیاسی به مسائل تولید ملی و توسعه علمی نگاه نکنند.؛ تولید و توسعه و مشارکت مردم مسأله ملی است. سیاست زدگی حاکم بر فضای جامعه، مطبوعات را نیز سیاست زده کرده است و به همین علت، متأسفانه نتوانسته است درصد بالایی از فضای اختصاص یافته به مطبوعات را به خود اختصاص دهد و اندک فضای اختصاص یافته در فضای مطبوعات، آلوده به سیاست و غرض ورزی شده و اصل خبر و متن واقعیت، همراه حاشیه¬ها شده و در این راستا رسانه‌های خبری از منظر بدبینی یا خوشبینی به داستان تولید ملی و مشارکت مردمی و توسعه ی علمی می پردازند و درنهایت تحلیل هایی ساده و کم تر ریشه دار ارائه می شود. البته رسانه های رنجور و کم رمق به مخاطبان مردمی بسنده کرده و راه پوپولیستی شدن را در پیش می گیرند.امیدوارم مسوولان و مردم و رسانه ها در تحقق تولید ملی و دست یابی به توسعه اقتصادی تلاش مجدانه داشته باشند.

انتهای پیام/