بریز و بپاش میلیاردی بانک‌ها برای کارمندان/ مردم عادی همچنان در صف انتظار

حجم بالای پرداخت وام به کارمندان بانک ها افکار عمومی را در بهت فرو برده است.ارزش وام بانک ها به کارمندان از مرز ۹۱ هزارمیلیارد تومان عبور کرد.

یادداشت-در حالی که بسیاری از مردم ماه‌ها برای دریافت وام‌های کوچک و بعضاً حتی ۱۰ میلیون تومانی در صفوف طولانی بانک‌ها انتظار می‌کشند و با هفت‌خوان رستم مواجه می‌شوند، بذل و بخشش‌ برخی بانک‌ها به کارمندان خود آن‌ها را بدون صف انتظار و پیچیدگی‌های دریافت تسهیلات، صاحب وام‌های کلان می‌کند.

عبارت «اعتبار وجود ندارد» تنها برای مراجعه‌کنندگان عادی بانک‌هاست و طبق آمار منتشر شده در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط هر کارمند بیش از ۴۰۵ میلیون تومان وام گرفته است.

گزارشات سال گذشته نشان می‌دهد مجموع تسهیلات پرداختی به کارکنان ۱۱ بانک کشور از ۱۲۴‌هزارمیلیارد تومان فراتر رفته است و در برخی بانک‌ها بیش از یک میلیارد تومان به ازای هر نفر وام پرداخت شده که عمدتاً با بهره پایین و بازپرداخت طولانی‌مدت است، آیا رواست از جیب ملت چنین وام‌های حیرت‌آورِ میلیاردی برای کارمندان بانک‌ها بذل و بخشش شود؟

بیش از یک میلیارد تومان اعتبار به ازای هر فرد! مغز آدمی از این همه بریز و بپاش سوت می‌کشد در صورتی که زندگی بسیاری از مردم با دریافت یک دهم این اعتبارات زیر و رو می‌شود، بماند که مسئولان کلان بانک‌ها تنها با یک امضای ساده بسیار بیشتر از این مبالغ دریافت کرده‌اند.

اصلاح ساختار وام پاشی و برخورد با دست و دلبازی و پارتی بازی بانک‌ها در اعطاء تسهیلات به کارمندان خود یک ضرورت است و این تبعیض آشکار باید به صورت عاجل مورد بررسی و اقدام قرار گیرد.

بر اساس این گزارش بیشترین میزان تسهیلات پرداختی در میان بانک‌ها در سال گذشته به بانک ملت برمی‌گردد که رقمی به ارزش ۱۸۸.۷۱۶.۸۲۰ میلیون ریال تسهیلات به کارمندان خود پرداخت کرده است و پس از آن بانک سپه با ۱۴۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال و بانک ملی با ۹۴.۰۹۸.۸۱۲ میلیون ریال و بانک صادرات با ۷۷.۰۲۸.۶۶۵ میلیون ریال در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از آنجایی که صف متقاضیان وام‌های بانکی هر روز طویل‌تر می‌شود و مقررات بسیار سختگیرانه‌ای برای پرداخت تسهیلات حمایتی خانوار‌ها و تامین اعتبارات مورد نیاز متقاضیان در بخش تولید وجود دارد، اما مبلغ وام‌های پرداختی به بانکداران به طرز چشمگیری افزایش یافته به نحوی که در برخی بانک‌ها نزدیک به یک‌میلیاردتومان به ازای هر نفر وام پرداخت شده که عمدتا با بهره پایین و بازپرداخت طولانی‌مدت نیز است.

رسانه‌های دولتی در تایید این موضوع ضمن برشمردن برخی دشواری‌های کار در بانک‌ها، این وام‌دهی‌ها را از حقوق عادی و طبیعی کارمندان بانک‌ها برشمردند. بررسی صورت‌های مالی ۱۱ بانک فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ مبلغ وام و تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها در بانک‌های رسالت، کارآفرین و پارسیان به ثبت رسیده و اگر مبلغ وام‌های پرداختی را به تعداد کارکنان بانک‌ها تقسیم کنیم، مشخص می‌شود بیشترین مبلغ وام به ازای هر نفر، در بانک‌های صادرات، رسالت، پست‌بانک ایران و ملت پرداخت شده است.

خبر افلاک
انتهای پیام/