تأخیر در قرنطینه(تعطیلی)/ تعجیل در بازگشایی

به گزارش همای سعادت از خرم‌آباد، در وضعیت کنونی و گرفتاری جامعه به این بلای عجیب و کشنده، نقدی بر مسئولین و کم کاری‌ها و بی تدبیری دولت و به خصوص رئیس آن را وارد است چرا که برخی از اقدامات و کارهای آنها قابل چشم پوشی نیست.   مهمترین موضوع در این بازه زمانی […]

به گزارش همای سعادت از خرم‌آباد، در وضعیت کنونی و گرفتاری جامعه به این بلای عجیب و کشنده، نقدی بر مسئولین و کم کاری‌ها و بی تدبیری دولت و به خصوص رئیس آن را وارد است چرا که برخی از اقدامات و کارهای آنها قابل چشم پوشی نیست.

 

مهمترین موضوع در این بازه زمانی یک ونیم ماه که واقعا آزار دهنده است تن ندادن دولت و خصوصا رئیس جمهور به تعطیل نمودن سریع کلیه ادارات و مشاغل و اعمال محدویت ها در همان اوایل اسفند بود.

 

ضعف در رسیدگی های مالی و شناسایی اقشاری که در اینگونه تعطیلی ها دچار مشکلات درآمدی و معیشتی می‌شوند مانند کارگران روز مزد و بازاریان و دارندگان هتلها و تالارها و…. که این‌گونه امور از اولین و ابتدائی‌ترین وظایف هر دولتی در چنین مواقعی است کاملا مشهود بوده و هست.

اما متاسفانه همگان شاهد آن بودیم که در روزهای اول این بحران، رئیس جمهور مقاومت سختی در تعطیلی و محدودیت های خاص کنترل این بیماری را داشت و حتی در ابتدای امر مخالف تعطیلی مدارس بود. که اگر به این خواسته عمومی تن داده نمیداد قطعا اینک شاهد گسترش و کشتار دهها برابر این ویروس بودیم.

 

اکنون نیز متاسفانه بعد از اینکه با تعلل یک ماه تصمیم درستی در مورد اعمال محدویت در تردد و مسافرتها گرفته شده اما باز هم شاهد تعجیل دولت در تصمیم گیری‌ها به ویژه بازگشایی ادارات، سازمان‌ها و سایر مراکز عمومی و خصوصی هستیم و تاکید نابجا بر این امر باعث شد که بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز ودر اولین روز شاهد شلوغ شدن بیشتر شهرها و نگرانی شدید متولیان سلامت باشیم .

 

شاید دلیل اصلی این نوع تصمیمات رئیس جمهور مسائل اقتصادی بوده و همچنین در واقع کم کردن زیان‌های اقتصادی این تعطیلات باشد که توجیه کاملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد .اکنون یاد آن مثل معروف افتادم که( هم شلاق را خورد و هم پیاز و هم جریمه نقدی)

 

آری جناب آقای رئیس جمهور، اینک خواست اکثریت مردم جامعه به عنوان یک مطالبه عمومی این است که هرچه زودتر به توصیه های علمی مسئولین بهداشت مبنی بر افزایش میزان شیوع ویروس با این تصمیم شما،توجه و با پذیرش پیامدهای اقتصادی وکمک به برخی اقشار و نیز اتخاذ تدابیر موقت معیشتی برای اقشار کم درآمد و یا بی درآمد که عموما ماحصل ندانم کاریهای گذشته و ناکارآمدیهای دولتها بوده‌اند ، جلوی فاجعه ی جدید را بگیرید.چرا که اگر اندکی تدبیر در همان سیستم تدبیر و امیدتان به خرج دهید درک خواهید کرد که یکماه تعطیلی کامل و فراگیر بسیار کم زیان تر از چندین ماه نیمه تعطیلی است.

 

فاطمه سعادت