تحلیلی بر ضرورت ازدواج آسان و ایجاد موج رسانه ای

اگر نسبت به زندگی اجتماعی در روزگار کنونی قدری تامل کنیم، در می یابیم که با شیوع ویروس کرونا ‌در سراسر جهان سبک زندگی مردم عوض شده و کنش های اجتماعی نسبت به قبل تغییر یافته است. از جمله پیامدهای این ویروس نوظهور ضرورت رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از دورهمی ها و تجمعات انسانی است.

همای سعادت -یادداشت- ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی ، توقف جشن ها و مراسمات مختلف در تالارها و محیط های سربسته و از طرفی تاخیر در برگزاری جشن های عقد و عروسی،مقدمات رجوع به ازدواج آسان را در جامعه امروزی اجتناب ناپذیر کرده است.

در این زمینه دکتر خادمی استاندار لرستان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان لرستان با در نظر گرفتن شرایط موجود و لزوم پرهیز از هرگونه اجتماع بر تلاش انجمن های مردم نهاد ، نخبگان ، مطبوعات و همه کسانی که در شکل گیری رفتارهای مثبت و مطلوب اجتماعی می توانند موثر باشند تاکید کرد و از عموم مردم خواست در فرهنگ سازی ازدواج آسان با توجه به شرایط کرونایی اهتمام داشته باشند تا با جلوگیری از اجتماعات، جان مردم از خطر کرونا حفظ و از طرفی با تسهیل شرایط و پرهیز از تجملات و هزینه های غیر ضروری جوانان دم بخت به ازدواج آسان تشویق شوند.

از ویژگی های ازدواج آسان می توان به پرهیز از تجمل گرایی، حذف بدعت ها و باورهای غلط ، سادگی و کاهش هزینه های غیر ضروری اشاره کرد.
در چنین شرایطی می توان مراسم عقد یا ازدواج را با حضور تعداد محدودی از اعضای خانواده دو طرف در برنامه ای مختصر برگزار کرد.

همان گونه که مردم مستحضرند در این ایام برخی از خانواده ها ،هزینه های مربوط به جشن ازدواج فرزندان خود را به موسسات خیریه و به نیازمندان اهدا کرده‌اند و ضمن پرهیز از هزینه های غیر ضروری توانسته اند در آغاز زندگی مشترک علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، مشکل گشای نیازمندان و طبقات پایین جامعه نیز باشند و با این کار ضمن احساس عزت نفس باعث شوند زوجین با روحیه عالی وارد زندگی مشترک شوند.

با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله)به ((فراهم آوردن شرایط ازدواج آسان، آگاهانه، بهنگام و پایدار ))،لزوم تلاش مردم و مسئولین برای تحقق منویات معظم له در این برهه زمانی امری ضروری است.

بدیهی است که رسانه ها و مطبوعات و طلایه داران جبهه آگاهی با نقش موثر خود در شکل گیری ارزشهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه با جریان سازی رسانه‌ای و موج آفرینی، رسالت دارند،پیامدهای مثبت ازدواج آسان را که در شرایط کرونایی فراهم شده برای سر و سامان دادن و شروع زندگی مشترک جوانان تقویت ، ساده زیستی و پرهیز از تجملات را با فرهنگ سازی،تبلیغ و ترویج کنند.

کیومرث فولادی ؛ کارشناس روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان

انتهای پیام/