توضیحات مؤسسه ژئوفیزیک درباره زمین لرزه شب گذشته خرم‌آباد

رئیس پایگاه اطلاعاتی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران،گفت:دلیل لرزش زمین طی شب گذشته در خرم‌آباد را زلزله با بزرگی دو ریشتر دانست.

به گزارش همای سعادت،ساعت ۲۲ دوشنبه،سوم مهر ماه،صدای مهیبی در بخش‌هایی از شهر خرم‌آباد مرکز استان لرستان شنیده شد و لرزش زمین نیز احساس شد،به‌طوری که لحظات اولیه وقوع این رخداد،گفته شد که در خرم‌آباد زلزله روی داده است،اما ساعتی بعد پازوکی،مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان اعلام کرد:وقوع زلزله در خرم‌آباد صحت ندارد، ولی تاکنون منشأ صدای مهیب نیز پیدا نشده،ضمن آنکه هیچ انفجار و خسارتی نیز تاکنون گزارش نشده است.این درحالی است که از سوی مؤسسه لرزه‌نگاری اعلام شده که در شب گذشته زلزله کوچکی در این منطقه رخ داده است.این رخداد لرزه‌ای در ساعت ۲۲ و ۳۶ ثانیه شامگاه دوشنبه،۳مهر با بزرگی ۲ بوده است.

ایرج روحی،درسخنانی،اظهار داشت:این زلزله در عرض جغرافیایی ۳۳.۴۶۲ و طول جغرافیایی ۴۸.۵۰۶ و عمق کم و در هشت‌کیلومتری رخ داد و ازآنجایی‌که عمق این زمین‌لرزه کم بوده،مردم این منطقه آن را احساس کردند.

وی،در پاسخ به این سؤال که چرا این زمین‌لرزه در لیست آخرین زمین لرزه‌های ایران و نواحی مجاور مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به ثبت نرسیده است،افزود:زمین‌لرزه‌هایی به بزرگی بیش از ۲.۵ ریشتر در سایت مؤسسه به نمایش گذاشته می‌شود و ازآنجایی‌که بزرگی این زلزله ریشتر دو بود، در این سایت درج نشده است.

روحی،تصریح کرد:زمین‌لرزه‌های کوچک به طور معمول قابل احساس نیستند،اما هنگامی که زمین‌لرزه‌های کوچک در عمق کم رخ می‌دهند،مردم آن را احساس می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه ما در کشور تجربه‌های مشابه را داشته‌ایم که مردم زلزله‌هایی با بزرگی کم را احساس کرده‌اند،اضافه کرد:نباید زلزله‌های کوچک را احساس کرد؛اما چون عمق زمین‌لرزه دیشب خرم‌آباد کم بوده و در زیر شهر رخ‌داده است،مردم آن را احساس کرده‌اند.

انتهای پیام/