جان‌باختن در تصادفات جاده‌ای استان و رسالت قوه قضاییه و مجمع نمایندگان

متأسفانه دوباره شاهد تصادفی وحشتناک در جاده‌های لرستان و این بار در گردنه‌ی گاوکش شهرستان دلفان (نورآباد) بودیم که تعداد هشت شهروند به علت تصادف شاخ به شاخ دو دستگاه پژو و آتش‌سوزی ناشی از این تصادف، جان خود را از دست دادند.

همای سعادت آنلاین-یادداشت- نگاه به اسامی جان‌باختگان نشان می‌دهد که جان‌باختگان هر دو خودرو، اعضای دو ‌خانواده بودند و این موضوع، بسیار برای مردم و افکار عمومی و بازماندگان، دردناک است.اینکه در یک روز چند نفر از اعضای یک خانواده آن هم به علت تصادف رانندگی و به علت وقوع آتش‌سوزی گسترده، جانشان را از دست بدهند بسیار دردناک است و سال‌ها، آثار روانی، احساسی، عاطفی این رویداد تلخ بر روح و روان خانواده‌های بازماندگان باقی خواهد ماند.

به خانواده‌های بازماندگان، تسلیت می‌گویم و در رابطه نکاتی را عرض می‌کنم:

۱ ـ ضرورت دارد قوه محترم قضاییه به موضوع ورود پیدا کند؛ براساس فیلمی که از اظهارات پلیس در فضای مجازی استان منتشر شده است محل تصادف در حال تعریض بوده است اما به قدر کافی تابلوها و علائم هشداری وجود نداشته است و همین باعث شده است که رانندگان دچار انحراف ذهنی شوند و حادثه‌ای دهشتناک شکل بگیرد.دادستان به عنوان نماینده مدعی‌العموم وظیفه دارد به موضوع ورود کند و مشخص شود چرا علائم هشداری به اندازه کافی وجود نداشته است.

۲ ـ نیاز است سازمان بازرسی استان لرستان نیز این موضوع را از زاویه اختیارات قانونی خود پیگیری کند. آیا دستورالعمل‌های قانونی ایمنی محل کار و محل تعریض جاده حین کار، کاملاً رعایت شده است یا خیر؟

۳ ـ تصادف از نوع شاخ به شاخ بوده است؛ این موضوع بارها گفته شده است که در جاده به‌ویژه در نقاط حادثه‌خیز بایستی گاردریل‌های جداکننده وجود داشته باشند.فراموش نکنیم در همین ایام قبل از عید نوروز نیز در جاده‌ی اصلی شهرستان سلسله به شهرستان خرم‌آباد، یک پراید دچار انحراف از مسیر اصلی خود شد و به مسیر روبه‌رو رفت و به شدت با یک خودروی باری تصادف کرد و دوباره آتش‌سوزی رخ داد و متأسفانه چهار نفر از سرنشینان پراید که یکی از آنها نیز دانشجوی دانشگاه لرستان بود به علت شدت تصادف و آتش‌سوزی گسترده، جان باختند.پس ضرورت دارد این موضوع بررسی شود که چرا برخی جاده‌های اصلی استان لرستان و حتی در برخی نقاط جاده‌های پرتردد، دارای گاردریل خط میانی جاده (جداکننده) نیستند؟!

۴ ـ مجمع محترم نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی و معاونت محترم عمرانی استانداری لرستان در این زمینه بایستی یک پیگیری منسجم درباره اعتبارات جاده‌های استان لرستان داشته باشند.چرا برخی پروژه‌های مرتبط با تعریض جاده در استان لرستان اینقدر طولانی می‌شوند؟برای مثال پروژه‌ی تعریض جاده‌ی خرم‌آباد به دوره‌چگنی، یک پروژه‌ی بسیار طولانی شده است و یا سایر پروژه‌های دیگر در استان.

طبیعی است وقتی یک پروژه‌ی راهسازی یا یک پروژه‌ی تعریض جاده، از نظر زمان، سرعت کندی دارد خود به خود، احتمال و امکان حوادث ناگوار را نیز افزایش می‌دهد.

شهرام‌شرفی

انتهای پیام/