دانستنی های مواد غذایی

نمک یددار مصرف کنیم یا نمک دریا؟ اخیرا مصرف نمک دریا از سوی افراد غیرکارشناس و غیر مسئول به مردم توصیه می شود.

همای سعادت-نمک دریا با تبخیر آب دریا بدست می‌آید، تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی ها مانند فلزات سنگین است که سرطانزایی آنها اثبات شده است.نمک دریا منبع خوبی از ید نیست، چون در هنگام خشک کردن ید آن تبخیر و از دست می رودمیزان ید آن کم یا فاقد ید بوده و نیاز روزانه ید بدن را تامین نمی کند.

گرچه نمک دریا حاوی مواد معدنی از جمله فلوئور و پتاسیم است اما با توجه به اینکه در مصرف مقادیر زیاد آن، این املاح تامین می شوند، این ویژگی نمک دریا بسیار کم اهمیت بوده و ارزش کاربری ندارد. درحالیکه در نمک ید دار تصفیه شده، مواد زاید مثل گچ، آهک و فلزات سنگین شامل سرب، آرسنیک که برای سلامتی مضر هستند و عامل سرطانزا شناخته شده‌اند، جدا می شوند ولی در نمک دریا این مواد مضر همچنان وجود دارد و وقتی این املاح زیاد دریافت شوند روی جذب سایر ریز مغذیها مانند آهن اثر می کنند و باعث کاهش جذب آن می شوند.

یکی از مزایا و خاصیت های خوب نمک تصفیه شده یددار این است که روی طعم و مزه غذا اثری ندارد، اما نمک دریا به خاطر داشتن املاح دیگر روی طعم غذا اثر می گذارد.در صورتی نمک دریا می تواند مصرف خوراکی داشته باشد که در قالب استانداردهای موجود، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت گرفته باشد.

دکتر حسین دلشاد- فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم
رئیس دفتر ریز مغذی ها و پژوهشکده علوم غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

انتهای پیام/