دانش‌آموخته دانشگاه لرستان پژوهشگر برگزیده کشوری شد

دانش‌آموخته روان‌شناسی دانشگاه لرستان از سوی وزارت آموزش و پرورش،پژوهشگر برگزیده کشوری شد.

به گزارش همای سعادت،همزمان با ایام گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، رساله‌ دکتر “حافظ پادروند” دانش‌آموخته مقطع دکترای روان‌شناسی دانشگاه لرستان با موضوع دانش‌آموزی را به‌عنوان رساله برتر کشوری معرفی کرد و از وی به عنوان پژوهشگر برگزیده، تجلیل شد.

دکتر” حافظ پادروند”دانش‌آموخته رشته روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان به خاطر انتخاب رساله برتر وی با عنوان «تدوین مدل ساختاری شایستگی هیجانی، اجتماعی دانش‌آموزان و اثربخشی مبتنی بر این مدل بر احساس تعلق به مدرسه، سازگاری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و مهارت‌های تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی» از وی تجلیل شد‌.

چکیده رساله به شرح ذیل است:

_ هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری شایستگی هیجانی، اجتماعی دانش‌آموزان و اثربخشی مبتنی بر این مدل بر احساس تعلق به مدرسه، سازگاری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و مهارت‌های تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرم‌آباد بود.

_ روش: این پژوهش از دو بخش تشکیل ‌شده است که در بخش اول (بخش مدل‌سازی)، روش پژوهش همبستگی از نوع مدل‏سازی معادلات ساختاری بود؛ در بخش دوم روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‏‌آزمون- پس‌‏آزمون با گروه گواه ناهمسان بود.

_ جامعه: در بخش مدل‌سازی، جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به تعداد ۱۲۰۷۵ نفر بود و در بخش دوم پژوهش (بخش مداخله‌ای)، جامعه آماری در این بخش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم ابتدایی ناحیه ۱ شهر خرم‌آباد بود که تعداد ۳۰ نفر از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه (گروه آزمایشی ۱۵ نفر، گروه گواه ۱۵ نفر) جایگزین شدند.

_ ابزار: ابزار مورد استفاده در بخش مدل‌یابی شامل پرسشنامه‌های شایستگی هیجانی- اجتماعی زو و جی (۲۰۱۲)، جو عاطفی خانواده هیل برن (۱۹۶۴)، جو مدرسه مارینو و اسمینسون (۲۰۱۶)، عملکرد اجرایی نجاتی (۱۳۹۲)، مهارت‌های ارتباطی جرابک (۲۰۰۴)، خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدن (۲۰۱۰) و انگیزه تسلط اجتماعی مورگان و همکاران (۲۰۱۹) و در بخش اثربخشی این مدل ابزارها شامل پرسشنامه‌های احساس تعلق به مدرسه بری و بتی (۲۰۰۵)، سازگاری تحصیلی یکر و سریاک (۱۹۸۴)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان- جینکز (۱۹۹۹) و پرسشنامه مهارت‌های تحصیلی کانگاس (۲۰۰۹) بود.

_ روش تحلیل: برای تحلیل داده‏‌ها در بخش اول از روش مدل معادلات ساختاری و در بخش دوم از تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد.

_ یافته ها: نتایج در بخش مدل‌یابی نشان داد که مدل تدوین‌ شده شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش‌آموزان از برازش مناسبی برخوردار است و جو عاطفی خانواده، جو مدرسه و مهارت‌های ارتباطی اثر مستقیمی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی دارند.

همچنین جو عاطفی خانواده، جو مدرسه، عملکرد اجرایی و مهارت‌های ارتباطی از طریق خودتنظیمی هیجانی و انگیزه تسلط اجتماعی دارای تاثیر غیرمستقیم و معنادار بر شایستگی هیجانی- اجتماعی هستند.

در بخش اثربخشی مبتنی برمدل نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل پیشنهادی پژوهش بر احساس تعلق به مدرسه، خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری تحصیلی و مهارت‌های تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر معناداری دارد.

استاد راهنمای رساله، دکتر عزت‌اله قدم‌پور، استاد گروه روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه لرستان، بوده است.

دکتر مجتبی گراوند، دانشیار تاریخ اسلام، معاون پژوهش و فناوری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان است.

انتهای پیام/