درخشش جوان لرستانی در دومین جشنواره بین المللی خیام موسوم به “جایزه ویژه خیام”

جهانی، زمین شناس و مخترع بروجردی با ارائه دو اثر شاخص علمی تحت عناوین “مینرال شیمی بیوتیت، شرایط تشکیل و کانه زایی توده گرانیتوئیدی شمال غرب ساوه و مطالعه خصوصیات فیزیکوشیمیایی، تکتونوماگماتیسم و کانه زایی توده گرانیتوئیدی زرگلی در زاهدان براساس شیمی کانی بیوتیت ” پژوهشگر برتر دومین جشنواره بین المللی خیام شناخته شد.

میلاد جهانی، زمین شناس و مخترع بروجردی، در گفت و گو با همای سعادت آنلاین گفت: که این پژوهش در حوزه زمین شناسی اقتصادی و پترولوژی صورت گرفته و یکی از موضوعات به روز است و طرفداران خاص خود را دارد.

جهانی که تاکنون تالیف چندین جلد کتاب علمی و مقالات متعدد را در رزومه خود دارد به عنوان یک لرستانی در این جشنواره افتخار آفرینی کرد.

موضوع پژوهش این محقق لرستانی حول محور شیمی کانی و کانه زایی است که در زیرگروه زمین شناسی(علوم پایه) انجام شده و آنالیز ژئوشیمیایی آن در آلمان صورت گرفته و نتایج حاصل از آن به این جشنواره ارائه شده است.

وی همکاری علمی با یکی از اساتید برجسته دانشگاه آکسفورد انگلستان را هم در کارنامه علمی خود دارد که موضوع پژوهشی آن ها پیرامون مینرال شیمی، ژئوترموبارومتری، تکتونوماگماتیسم و کانه زایی توده های نفوذی است و سال ها است در زمینه ژئوشیمی و زمین شناسی اقتصادی فعالیت دارد.

جهانی در ادامه گفت: ظرفیت های پژوهشی از نظر منابع انسانی در لرستان مملو و از نظر ابزار و فناوری با کم و کاست مواجه است و این عدم توازن و برابری باعث مهاجرت نخبگان از استان لرستان شده و باید برای مقابله با مهاجرت نخبگان چاره اندیشی کرد.

انتهای پیام/