مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان مطرح کرد؛

درمان بیش از ۸۰ بیماری با سلول‌های بنیادی خون بندناف

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در خرم آباد گفت:سلول‌های بنیادی خون بندناف پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی را دارند.

به گزارش همای سعادت،مرتضی ضرابی در نشست با اصحاب رسانه و خبرگزاری‌های لرستان در محل سالن جلسات جهاد دانشگاهی استان،اظهار داشت:در حال حاضر ۴۵ دفتر نمایندگی در سراسر کشور داریم و لرستان یکی از دفاتر فعال محسوب می‌شود و در برخی استان‌های کشور علاوه بر مراکز استان‌ها برخی از شهرستان‌ها نیز دفتر بانک خون بندناف دایر است.

وی افزود:هم اکنون تنها نمونه خون بند ناف سه درصد زاد و ولدها در کشور ذخیره می‌شود ، یک هزار و ۴۰۰ نمونه در لرستان ذخیره سازی شده و با توجه به ظرفیت استان و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم این رقم می‌تواند افزایش یابد.

ضرابی گفت:رویان با ذخیره‌سازی ۲۰۰ هزار نمونه خون بندفاف در کشور به عنوان بزرگترین بانک ذخیره‌سازی خون بندناف(هیبرید) در کشورهای آسیای غربی مطرح است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان بابیان اینکه یکی از رویداد های مهم پزشکی ذخیره‌سازی خون بندناف است، بیان کرد:حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر است که پس از تولد نوزاد خون بند ناف جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک خون بندناف به صورت خصوصی و خانوادگی از متقاضیان گرفته می‌شود،افزود:هم اکنون تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک خصوصی یا خانوادگی ۲۰۰ هزار نمونه بوده که فقط برای خود فرد و اعضای خانواده آنها در بانک خون رویان ذخیره است؛ همچنین در بانک عمومی نیز ۵هزار و ۱۰۰ نمونه ذخیره سازی شده است.

ضرابی با بیان اینکه تاکنون ذخیره‌سازی خون بندناف از ۵۵ درصد نوزادان پسر، ۴۵ درصد نوزادان دختر، ۱۷ درصد از طریق زایمان طبیعی و ۸۳ درصد از سزارین انجام شده است، گفت:سلول‌های بنیادی خون بندناف پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی را دارند و هم‌اکنون بیشترین کاربرد در درمان بیماری‌های خونی شامل تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، کم‌خونی‌های مادرزادی، فلج مغزی و اوتیسم را دارد.

وی افزود: پیوندهای انجام شده با استفاده از نمونه‌های خون بندناف در بیماری‌های خونی(تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، کم‌خونی‌های مادرزادی) ۳۱ مورد، فلج مغزی ۵۵ مورد و اوتیسم ۵ مورد بوده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان به کارآزمای‌های بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف اشاره کرد و گفت:تاکنون ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در دنیا برای بیماری‌های اطفال و بالغین شامل فلج مغزی(CP)، اوتیسم، ناهنجاری‌های قلبی نوزادان، SMA، آسفکسی، دیابت، سکته مغزی، آلزایمر، ام اس، پارکینسون، انفارکتوس قلبی، آرتروز، صدمات نخاعی و آرتریت روماتویید انجام شده است.

ضرابی افزود: ذخیره سازی خون بند ناف یک روش بسیار ساده و مهم است که سه تا پنج دقیقه حین زایمان زمان حیاتی آن می‌باشد در غیر این صورت قابل استفاده نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: نمونه خون بندناف کمتر از ۲۴ ساعت به تهران منتقل می‌شود که حجم خون، تعداد سلول، تست‌های میکروبی و ویروسی بررسی و سپس منجمد می‌شود.

وی بیان کرد: ذخیره خون بند ناف ۴۰ نمونه از سایر کشورها نیز در ایران صورت گرفته است ، همچنین در سه کشور بانک بند ناف افتتاح و ارائه خدمات خواهیم داد.

ضرابی گفت: یکی از منابع سلول‌های بنیادی ریشه دندان‌شیری و یا عقل است؛ در این راستا بانک دندان‌شیری راه‌اندازی شده‌است و دندانی که در حال افتادن است را می‌توان ذخیره‌سازی کرد، خوشبختانه دانش این کار در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، ابراز کرد: امکان ذخیره‌سازی بانک دندان‌شیری در مجموعه رویان وجود دارد و خانواده‌هایی که مایل هستند، می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

انتهای پیام/