ذخیره سازی مطلوب گوشت قرمز و سفید در لرستان/۴۵۰ میلیارد تومان به مرغدران پرداخت شد

مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان با اشاره به شرایط مطلوب ذخیره سازی گوشت قرمز و سفیددر استان از پرداخت ۴۵۰ میلیارد تومان به مرغداران و دامداران
این استان خبر داد‌.

به گزارش همای سعادت آنلاین، علی حسن فرج زاده در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: هزار و ۳۰۰ دام سبک و سنگین معادل ۴۵۰ تن گوشت قرمز در برای ذخیره سازی در داخل استان و جهت توزیع میان مردم کشتار شده است.

وی افزود: قیمت خرید لاشه از دامدار حدود ۲۲۰ هزار تومان بود، اما گوشتی که منجمد شده حداکثر با قیمت ۱۴۸ هزار تومان در اختیار مراکز عمده توزیع قرار می‌دهیم و دولت به ازای هر کیلوگرم گوشت حدود ۷۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند.

فرج زاده به مشکلات و پروسه فرآیند کشتار دام اشاره کرد و گفت: کشتار دام یک فرایند خاص و مستلزم یک زیرساخت های لازم و مناسب است، دامی که در داخل کشتارگاه کشتار می شود، باید ۲۴ساعت در داخل سالن پیش‌سرد در دمای پنج درجه زیر صفر نگهداری شود و بعد از اینکه خون آبه خارج شد به سالن قطعه بندی ارسال و جهت منجمد سازی به سردخانه انتقال می یابد.

وی یادآور شد:اما در کشتارگاه مرغ این فرآیند وجود ندارد و مرغ بعد از کشتار باید بلافاصله به تونل انجماد منتقل و بعد به سرخانه انتقال می شود.

مدیر‌کل پشتیبانی امور دام لرستان خاطر نشان کرد: اکثر کشتارگاه های استان فاقد تونل انجماد بوده و بیشتر برای کشتار مرغ گرم طراحی و ساخته شده و فقط در شهرستان الیگودرز این تونل انجماد در دو کشتارگاه وجود داشت که با همین ظرفیت کم هم توانستیم چهار هزار و ۵۰۰ تن به طور شبانه روزی منجمد و ذخیره سازی کنیم.

وی توضیح داد:تا جایی که در استان ظرفیت ذخیره سازی وجود داشت انجام دادیم و مابقی هم با هماهنگی به دیگر استان ها جهت ذخیره سازی انتقال یافت.

فرج زاده تصریح کرد:در راستای حمایت از دامداران با کمک و مشارکت شرکت پشتیبانی امور دام در سال ۱۳۸۳ احداث یک کشتارگاه مشترک با دامداران در شهرستان بروجرد استارت خورده است که بنا بر این بوده ۴۰ درصد سهام را این شرکت تقبل نماید و ۶۰ درصد مابقی را اتحادیه عشایری را انجام و عهده دار می شود.

وی به مشکلات شرکت در این خصوص اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه شرکت پشتیبانی امور دام ۴۰درصد سهام خود را سرمایه گذاری می کند متاسفانه اتحادیه عشایری نه تنها به وظیفه و تعهد خود عمل نکرده حتی ۴۰درصد سهام شرکت پشتیبانی امور دام را هم به نفع خود بالا می کشد که به دنبال آن هستیم با طرح دعوای حقوقی حق و حقوق شرکت را از اتحادیه عشایری پس بگیریم.

این مقام مسئول حمایت از دامداران و مرغداران را مهم ارزیابی کرد و افزود: ایجاد صندوق های مشترک میان شرکت پشتیبانی امور دام با دامداران توجیه اقتصادی و حمایتی خوبی دارد که باید اجرا و فراهم نمودن شرایط این مشارکت ها توسط دولت مهیا گردد.

فرج زاده در ادامه به اطمینان حاصل از طی شدن مراحل کشتار مرغ اشاره کرد و توضیح داد: برای کشتار مرغ برای منجمد سازی فرایند این است که در مرحله اول هر مرغداری که مرغ آماده کشتار داشت با هماهنگی شرکت پشتیبانی امور دام و نماینده دامپزشکی به کشتارگاهی که قابلیت های لازم و امکانات منجمد سازی را دارد معرفی می شود.

وی ادامه داد:ناظر این شرکت از ابتدای کشتار بهمراه ناظر دامپزشکی تا پایان حضور داشته تا انجام تمام مراحل را تائید نمایند.

فرج زاده تصریح کرد:مرغ های منجمد شده در کارتن های خاص بصورت تعدادی و با وزن مشخص از یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰گرم بسته بندی می گردند.

وی توضیح داد:در حین کشتار ،حضور نماینده این شرکت و سازمان دامپزشکی الزامی است و تا این نمایندگان حضور نداشته باشند، کشتار صورت نمی پذیرد و می بایست روی کارتن حامل مرغ های کشتار شده نماینده شرکت و دامپزشکی مهر و تایید کند تا بعد از آن به سمت تونل انجماد و بعد سردخانه هدایت و منتقل شوند.

مدیر کل پشتیبانی امور دام لرستان به علت ارسال گوشت های کشتار شده به دیگر استان ها پرداخت و توضیح داد: امسال نزدیک به هفت کشتارگاه دارای تونل انجماد وجود داشت اما ظرفیت پائینی داشته و ما به دلیل حمایت از مرغداران و جلوگیری از ضرر آنها با دیگر استان ها رایزنی کردیم و مرغ های کشتار شده مازاد را به این استان ها جهت نگهداری در سردخانه منتقل کردیم.

وی یادآور شد:وظیفه کشتار و نگهداری بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام می باشد اما توزیع و نظارت بر توزیع آنها بر عهده تنظیم بازار بوده تا به نحوه صحیح به دست مصرف کننده برسد.

فرج زاده به وزن مرغ های منجمد شده و علت آن هم اشاره ای داشت و گفت: مرغ های سایز توسط شرکت خریداری می شود اما مرغ هایی که بالاتر از این وزن باشد توسط خود مرغداران بعنوان مرغ گرم وارد بازار می گردد و این شرکت برای خرید این مرغ ها تعهدی ندارد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام لرستانضمن میزان کشتار مرغ و منجمد سازی آن توضیح داد: امسال در زمینه کشتار مرغ ۴ هزار و ۵۰۰ تن کشتار و ذخیره‌سازی در داخل استان شده است که نسبت به سنوات قبل در خود این شرکت کم نظیر می باشد.

وی گفت: در راستای حمایت از مرغداران استان دولت با قیمت ۶۵ هزار تومان، مرغ را از مرغداران خریداری و منجمد کرده است و با قیمت ۴۰ هزار تومان در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز عمده توزیع قرار می‌دهیم و دولت بابت هر کیلوگرم مرغ منجمد، ۲۵ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند.

مدیر کل پشتیبانی امور دام لرستان به ارزیابی میزان کشتار و منجمد سازی در امسال و سال های قبل گریزی زد و اینگونه بیان داشت:در کشتار و منجمد سازی دام های سبک و سنگین ۱۵۰ تن کشتار صورت گرفته است که باز هم نسبت به سالیان و سنوات قبل کم سابقه است.

وی ادامه داد:در زمینه ذخیره سازی نهاده ها ۲۰ هزار تن جو، ۶ هزار تن کنجاله سویا و۲۰ هزار تن ذرت در استان لرستان ذخیره سازی شده و موجود است.

فرج زاده تصریح کرد:انبار های ذخیره استان پر است که این خود نشان از عدم کمبود و حمایت های مستمر این شرکت از دامداران در تمام ایام و فصول سال دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۴۵۰ میلیارد تومان بابت طلب مرغداران و دامداران به صورت نقدی و نهاده های دامی در راستای کمک به این افراد پرداخت شد.

انتهای پیام/