صیانت پیش‌رویدادی؛راهبردی پیشگیرانه در خدمت سلامت سازمان و رضایت عمومی

در جوامع پیشرفته، رویکردهای پیشگیرانه همواره جایگاه بالاتری نسبت به اقدامات واکنشی و مقابله‌ای دارند؛یکی از رویکردهای نوآورانه و اثربخش در این عرصه، صیانت پیش‌رویدادی است

یادداشت-صیانت پیش رویدادی رویکردی که با تکیه بر شناخت علل و زمینه‌های بروز آسیب‌های انسانی، اجتماعی و سازمانی، تلاش می‌کند قبل از وقوع بحران‌ها، آن‌ها را پیش‌بینی و مدیریت نماید؛ این نوع صیانت، نه‌تنها به حفظ سلامت نیروی انسانی منجر می‌شود، بلکه اثرات مثبت آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه جامعه خواهد بود.

تعریف و چیستی صیانت پیش‌رویدادی

صیانت پیش‌رویدادی، مجموعه‌ای از اقدامات علمی، پیشگیرانه و سیستماتیک است که پیش از بروز بحران‌ها یا تهدیدها در حوزه نیروی انسانی، اجرا می‌شود؛ هدف از این اقدامات، مصون‌سازی کارکنان در برابر آسیب‌های روانی، رفتاری، اخلاقی، اجتماعی و حرفه‌ای است؛ به‌گونه‌ای که فرد، قبل از رسیدن به مرحله آسیب‌پذیری، مورد حمایت، آموزش و هدایت قرار گیرد.

مبانی و ضرورت‌های صیانت پیش‌رویدادی

سرمایه انسانی، مهم‌ترین دارایی سازمان است؛ از دست دادن یا تضعیف آن، مستقیماً بر بهره‌وری و کیفیت خدمات اثر منفی می‌گذارد.بسیاری از آسیب‌ های سازمانی، قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند، اگر رویکرد پیش‌ رویدادی به صورت علمی طراحی و اجرا شود.شرایط امروز جامعه (از جمله پیچیدگی‌های فرهنگی، فشارهای اقتصادی، مخاطرات فضای مجازی و …) اقتضا می‌کند سازمان‌ها نگاه فعال، نه منفعل به سلامت کارکنان خود داشته باشند.

اعتماد عمومی و رضایت مردم در گروی عملکرد حرفه‌ای و متعهدانه کارکنان سازمان‌هاست؛ و این مهم جز با صیانت از سلامت درونی آنان محقق نمی‌شود.

محورهای اصلی صیانت پیش‌رویدادی:

۱٫ آموزش‌های مستمر و هدفمند در حوزه اخلاق حرفه‌ای، تاب‌آوری روانی و مهارت‌های زندگی

۲٫ رصد هوشمند وضعیت روانی، اجتماعی و اخلاقی کارکنان با بهره‌گیری از سامانه‌های ارزیابی نرم و غیرتحمیلی

۳٫ تقویت هویت سازمانی و تعلق شغلی از طریق افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم‌سازی‌ها

۴٫ ایجاد نظام‌های حمایتی مانند مراکز مشاوره، تسهیلگری خانواده، کانون‌های همیاری و همدلی

۵٫ تحلیل و پیش‌بینی آسیب‌های احتمالی از طریق داده‌کاوی، پایش محیطی و تعامل با بدنه صف

نفع عمومی جامعه از صیانت پیش‌رویدادی:

اجرای موفق رویکرد صیانت پیش‌رویدادی نه‌تنها موجب رشد سلامت درونی سازمان می‌شود، بلکه فواید زیر را برای عموم مردم در پی دارد:

ارائه خدمات حرفه‌ای، سریع و اخلاق‌مدار به مردم: چرا که کارکنان سالم، منظم، با انگیزه و مصون‌سازی‌شده، کیفیت عملکرد بهتری دارند.

افزایش امنیت روانی جامعه: زیرا وقتی کارکنان انتظامی یا دستگاه‌های اجرایی فاقد چالش‌های درون‌سازمانی باشند، کارکرد آنان در سطح جامعه با آرامش و اقتدار همراه خواهد بود.

تقویت اعتماد عمومی به دستگاه‌های خدمت‌رسان: مردم هنگامی اعتماد می‌کنند که بدانند نیروهایی که با آن‌ها تعامل دارند، در بستری امن، سالم و پاک تربیت و هدایت شده‌اند.

کاهش بار روانی و اقتصادی ناشی از آسیب‌های اداری و سازمانی: صیانت از کارکنان، به‌طور غیرمستقیم از بروز تخلفات، اختلاس‌ها، پرخاشگری‌ها، بی‌نظمی‌ها و فرسودگی‌های سازمانی می‌کاهد.

جمع‌بندی و توصیه‌ها:

صیانت پیش‌رویدادی، راهبردی آینده‌نگر است که باید در تمامی سطوح مدیریتی نهادینه شود؛ مدیرانی که به سلامت پیشینی منابع انسانی اهمیت می‌دهند، هم از بروز بحران‌ها جلوگیری می‌کنند و هم بهره‌وری سازمان و رضایت مردم را تضمین می‌کنند؛ پیشنهاد می‌شود این رویکرد با کمک تیم‌های تخصصی، مراکز علمی، و تعامل با بدنه نیروها، به یک سیاست کلان و الزام‌آور در نظام اداری و اجرایی سازمان تبدیل گردد.

سرهنگ طیاب رشنو-رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس لرستان

انتهای پیام/