رزمایش ‌جهادی‌ دامپزشکی لرستان در پلدختر آغاز شد/ واکسیناسیون ۹۰۰ هزار راس دام  

مدیرکل دامپزشکی لرستان از آغاز رزمایش جهادی در شهرستان پلدختر خبر داد و گفت: ۹۰۰ هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی و تب مالت واکسینه شدند.

به گزارش همای سعادت،مصطفی زبردست اظهار کرد:فاز دوم ‌واکسیناسیون‌ تب برفکی و تب مالت ویژه دام‌های عشایری مستقر در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف شهرستان پلدختر آغاز شد.

وی افزود:در قالب رزمایش جهادی دامپزشکی لرستان تحت حمایت قرارگاه محرومیت زدایی سازمان دامپزشکی کشور، فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی و تب مالت ازامروز دهم اسفند ۱۴۰۱ لغایت دهم فروردین ۱۴۰۲ به مدت یک ماه ویژه دام‌های عشایری مستقر در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف شهرستان پلدختر انجام می‌شود.

زبردست، گفت:در اجرای این طرح، واکسیناسیون ۹۰۰ هزار رأس دام، سمپاشی جایگاه دام، برگزاری دوره‌های ترویجی، معاینه و نسخه نویسی، توزیع سبد ترویجی و پیشگیری از بیماری و خون گیری و مراقبت فعال در دستور کار قرار دارد.

وی افزود:فاز نخست خدمات رسانی دامپزشکی با واکسیناسیون آبله طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بهمن ماه با استفاده از تمام توان پرسنل دامپزشکی در بخش خصوصی و دولتی به پایان رسید.

زبردست یادآورشد:امروز فاز دوم این خدمات رسانی اداره کل دامپزشکی استان به دام های عشایری شامل واکسیناسیون تب مالت و تب برفکی در سطح مناطق عشایری حومه شهرستان پلدختر در قسمت هایی از شهرستان رومشکان ، ایلام و خوزستان آغاز می شود و تا دهم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به نقش عشایر در تولید گوشت و اشتغالزایی، حفظ ذخایر ژنتیکی و اشتغال که به صورت پایداربرای جامعه انجام می دهند.
مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: بنابر این ، این اداره مکلف است وظایف خود را مطابق قانون با هدف پیشگیری و کنترل بیماری دامی انجام می دهد.

 وی گفت: لرستان به واسطه نعمت های خدادای که دارد جز استان های مولد گوشت قرمز است و سالانه بیش از ۳۰ هزار تن در سطح استان تولید می شود که ۱۰ هزار تن آن به صورت مازاد می باشد و بخشی از آن نیز گوشت مورد نیاز سایر استان ها را تامین می کند.

زیر دست یادآورشد:دام استان لرستان به واسطه این که عشایر زحمت می کشند امروز بازاریابی خوبی در کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس دارند و همین اتفاق قابل احترام است.

وی افزود: پرسنل دامپزشکی استان در بخش خصوصی و دولتی از امروز در زمینه ایمن سازی دام ها علیه تب برفکی است ،بنابر این با توجه به گزارش های سازمان بهداشت جهانی دام و سازمان دامپزشکی کشور اداره کل استان بیماری تب برفکی در کشور عراق آغازشدهکه به شدت دام های سنگین و سبک را درگیر می کنند و تلفاتی داده است.

مدیر کل دامپزشکی لرستان از عشایر خواست قبل از کوچ اقدام به تزریق واکسن تب برفکی برای دامهای خود کنند چون این بیماری از جمله واگیر دار ترین بیماریهای ویروسی جمعیت دام سبک و سنگین می باشد که میزان واگیری آن نزدیک به صدرصد و با تلفات بالا می باشد.

زبردست افزود:علائم بیماری تب مالت شامل تب ،بی حالی، لنگش، زخم های گسترده دهانی، زخم روی پستان کاهش اشتها وکاهش تولید شیر و گوشت می باشد.

 خبرنگار:یگانه مهرابی
انتهای پیام/