ظرف سه ماه آینده؛

رهاسازی گوزن زرد ایرانی در دشت لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از رهاسازی “گوزن زرد ایرانی” ظرف سه ماه آینده خبر داد.

به گزارش همای سعادت،علی سالاروند در حاشیه بازدید از نخستین و بزرگترین مرکز حفاظت مشارکتی در زمینه احیا و نجات گونه‌های در خطر انقراض حیات وحش کشور در خرم آباد بیان کرد: طی تفاهم نامه همکاری مشترک سال ۱۴۰۱ بین اداره کل حفاظت محیط زیست و مجتمع کشت و صنعت و گردشگری ماهور دشت یافته لرستان به منظور کمک به احیای حیات وحش کشور، هم اکنون این مرکز دارای ١٣ راس گوزن زرد ایرانی می باشد که ۲ گوساله (ماده) آن حاصل موفقیت زایمان در همین مرکز است.

وی اظهار داشت:مراحل قرنطینه اولیه با موفقیت طی و مقدمات رهاسازی گونه‌های کل و بز، قوچ، میش و گوزن زرد در محدوده ۵٠٠ هکتاری دارای زیستگاه‌های کوهستانی، جنگلی و چشم‌اندازهای زیبا، فراهم شده است.

مدیر کل محیط زیست لرستان افزود: با توجه به اینکه این سایت نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد کشور در راستای حفاظت مشارکتی گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی به شمار می‌رود، علاوه بر حصار کشی کامل، دوربین‌های حفاظتی دارای قابلیت دید در شب در این محدوده نصب و چندین کمپ نگهبانی دور تا دور محل نگهداری ایجاد شده است.

سالاروند ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده، برخی گونه‌ها همچون قوچ، میش، کل و بز ظرف۲ هفته آینده و گونه‌های حساس‌تر از جمله گوزن زرد ظرف سه ماه آینده و پس از تست اولیه محدوده به لحاظ شکارچی طبیعی و رفع موانع احتمالی رهاسازی می‌شوند.

وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در اجرای این پروژه با مشارکت بخش خصوصی دارای صلاحیت، توانست گونه در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی را با موفقیت حفظ کند و بخش خصوصی نیز برای اولین بار در احیای حیات وحش مشارکت کرد که حاصل اجرای موفق این پروژه نمونه‌ای خوب برای حفاظت مشارکتی و همکاری بخش خصوصی در کشور شده است.

انتهای پیام/