رهاسازی گونه های جانوری و پرندگان در طبیعت/ با متخلفین زیست محیطی برخورد می شود

مدیرکل محیط زیست لرستان، از رهاسازی گونه های پرندگان و گونه های جانوری مثل گرگ ، روباه و… بعد از تیمار در طبیعت خبر داد و گفت : چنانچه این گونه ها نیاز به مراقبتهای فوق تخصصی داشته باشند آنها را به سازمان محیط زیست انتقال می دهیم.

به گزارش همای سعادت ، مهرداد فتحی بیرانوند در نشست مجازی با خبرنگاران،گفت :بسیاری از گونه های جانوری و پرندگان که توسط همیاران به مرکز قرنطینه انتقال یافته اند در طبیعت رهاسازی شدند.

وی با اشاره به مرکز قرنطینه حیات وحش در بام لرستان، گفت : این مرکز شرایط لازم را نداشت و به همین علت، آن را به منطقه کلدر در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد انتقال دادیم و در آنجا با توجه به شرایط طبیعی خاصی که ایجاد کرده ایم و با همکاری کارشناسان دامپزشکی گونه هایی که نیاز به مراقبت و قرنطینه و تیمار دارند ، نگهداری می شوند.

وی افزود : در این راستا با دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان و اداره کل دامپزشکی تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که در صورت لزوم و نیاز گونه ها به تیمار و مراقبت ، از امکانات آنها هم استفاده کنیم.

بیرانوند ،با بیان اینکه خط قرمز محیط زیست برخورد با متخلفین‌ زیست محیطی است،تاکید کرد: در صورت مشاهده با هر گونه تخلف با شدیدترین مجازات با آنها برخورد خواهند کرد.

مدیرکل محیط زیست لرستان ،در پاسخ به سوال خبرنگار ما با توجه به اینکه در فصل بهار عده ای سود جو در برخی مناطق گیاهان دارویی را برداشت می کنند،گفت : با توجه به وظایفی که ما به سایر دستگاه داده ایم این موضوع در حوزه اختیارات اداره کل منابع طبیعی است اما در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در صورت مشاهده برخوردهای لازم صورت می گیرد.

وی در رابطه با شکار گونه های جانوران در حال انقراض افزود: یگان حفاظت محیط زیست بخصوص در مناطق تحت حفاظت در سطح استان با متخلفین برخورد و در صورت مشاهده به دستگاه های قضایی معرفی می شوند.

فتحی بیرانوند ادامه داد: در خصوص شکار این گونه ها در روستاهای اطراف مناطق تحت مدیریت، اقداماتی در جهت فرهنگ سازی صورت گرفته که نسبت به سالهای گذشته ، شکار این گونه ها کاهش یافته است.

مدیرکل محیط زیست لرستان ، افزود: در گذشته مردم لرستان با توجه به شرایط خاص زندگی، شکار را کاری فرهنگی می دانستند ولی با اقدامات تشکلهای زیست محیطی ، آموزشهای لازم به مردم‌ داده شده و این عمل به عنوان یک ضد فرهنگ شناخته شده است.

انتهای پیام/